Μενού Κλείσιμο

Αριθμός απόφασης 150/2023

Αριθμός     150/2023

ΤΟ ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΕΦΕΤΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Ναυτικό Τμήμα

Αποτελούμενο από τη Δικαστή Μαρία Παπαδογρηγοράκου, Εφέτη, η οποία ορίσθηκε από τον Πρόεδρο του Τριμελούς Συμβουλίου Διευθύνσεως του Εφετείου Πειραιώς, και από τη Γραμματέα   Τ.Λ.

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις  …………., για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ των :

Α. ΕΚΚΑΛΟΥΣΑΣ: Εταιρείας με την επωνυμία «……….» πρώην «…………», η οποία εδρεύει στην ………. Αττικής και εκπροσωπείται νόμιμα, εκπροσωπήθηκε δε από την πληρεξούσιά της δικηγόρο Μαρία Αρβανίτη   (με δήλωση κατ΄ άρθρο 242 παρ 2 ΚΠολΔ).

ΕΦΕΣΙΒΛΗΤΟΥ:  …………….. ο οποίος εκπροσωπήθηκε από την πληρεξούσιά του δικηγόρο Μαρία Χάλαρη-Ανδρουλάκη (με δήλωση κατ΄ άρθρο 242 παρ 2 ΚΠολΔ).

Β. ΕΚΚΑΛΟΥΝΤΟΣ: ……….. ο οποίος εκπροσωπήθηκε από την πληρεξούσιά του δικηγόρο Μαρία Χάλαρη-Ανδρουλάκη (με δήλωση κατ΄ άρθρο 242 παρ 2 ΚΠολΔ).

ΕΦΕΣΙΒΛΗΤΗΣ: Εταιρείας με την επωνυμία «………….», η οποία εδρεύει στην ………. και εκπροσωπείται νόμιμα, εκπροσωπήθηκε δε από την πληρεξούσιά της δικηγόρο Μαρία Αρβανίτη   (με δήλωση κατ΄ άρθρο 242 παρ 2 ΚΠολΔ).

Ο υπό στοιχ Α εφεσίβλητος-Β εκκαλών άσκησε ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς την από  14.12.2020 (ΓΑΚ/ΕΑΚ ………./2020) αγωγή, επί της οποίας εκδόθηκε η υπ΄ αριθμ. 2833/2021 απόφαση του ως άνω Δικαστηρίου, που  δέχθηκε εν μέρει την αγωγή.

Την απόφαση αυτή προσέβαλαν ενώπιον του παρόντος Δικαστηρίου η εναγόμενη και ήδη υπό στοιχ Α εκκαλούσα-Β εφεσίβλητη εταιρεία με την από  2.2.3022 (ΓΑΚ/ΕΑΚ στο Πρωτοδικείο ………./2022, ΓΑΚ/ΕΑΚ στο Εφετείο ………/2022) έφεσή της και ο ενάγων και ήδη υπό στοιχ Α εφεσίβλητος-Β εκκαλών με την από  1.3.2022 (ΓΑΚ/ΕΑΚ στο Πρωτοδικείο  ………./2022, ΓΑΚ/ΕΑΚ στο Εφετείο  …………/2022) έφεσή του. Δικάσιμος των ως άνω εφέσεων ορίσθηκε η αναφερόμενη στην αρχή της παρούσας απόφασης.

Η υπόθεση εκφωνήθηκε με τη σειρά της από το οικείο πινάκιο και συζητήθηκε.

Οι πληρεξούσιες δικηγόροι των διαδίκων, οι οποίες παραστάθηκαν με δήλωση ενώπιον του παρόντος Δικαστηρίου, ανέπτυξαν τις απόψεις τους με τις έγγραφες προτάσεις που προκατέθεσαν.

ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ

ΚΑΙ ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ

Οι κρινόμενες από 2.2.2022 και 1.3.2022 με αριθμούς κατάθεσης ……/2022 και ……./2022 και προσδιορισμού …../2022 και ………/2022 εφέσεις κατά της οριστικής με αριθμό 2833/2021 απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς που εκδόθηκε, κατά την ειδική διαδικασία των περιουσιακών διαφορών (άρθρα 621 του ΚΠολΔ και 82 του ΚΙΝΔ), επί της από 14.12.2020 με αριθμό κατάθεσης ………//2020 αγωγής, έχουν ασκηθεί σύμφωνα με τις νόμιμες διατυπώσεις με κατάθεση αυτής στη Γραμματεία του Πρωτοβαθμίου Δικαστηρίου, αρμοδίως (άρθρο 19 του ΚΠολΔ όπως ίσχυε κατά το χρόνο κατάθεσης του ενδίκου μέσου) και εμπροθέσμως, αφού αφενός δεν προκύπτει ότι έγινε επίδοση της εκκαλουμένης ούτε οι διάδικοι επικαλούνται επίδοση, ενώ δεν έχει παρέλθει διετία από την έκδοση της εκκαλουμένης (άρθρα 495 παρ. 1 και 4, 511, 513 παρ. 1 περ. β, 516 παρ. 1, 517, 518 παρ. 2 και 591 παρ. 1 του ΚΠολΔ). Ακολούθως οι προαναφερόμενες εφέσεις πρέπει να γίνουν δεκτές κατά το τυπικό τους μέρος και να ερευνηθούν περαιτέρω κατ’ ουσίαν κατά την ίδια παραπάνω ειδική διαδικασία (άρθρο 533 παρ. 1 ΚΠολΔ, δεδομένου ότι ως προς τις διαφορές αυτές υπάρχει απαλλαγή από το παράβολο εφέσεως του άρθρου 495 παρ. 3 του ΚΠολΔ, όπως ισχύει μετά το ν. 4055/2012, συνεκδικαζόμενες, λόγω της προφανούς συνάφειας αυτών αφού πλήττουν την ίδια απόφαση (άρθρα 246, 524 και 591 ΚΠολΔ).

Στην προκειμένη περίπτωση, ο ενάγων και ήδη εκκαλών εφεσίβλητος ναυτικός, με την ενώπιον του πρωτοβάθμιου Δικαστηρίου ……….//2020 αγωγή του εξέθετε ότι µε σύµβαση ναυτικής εργασίας αορίστου χρόνου που κατήρτισε µε την εναγόµενη την 1.4.2019, προσλήφθηκε και ναυτολογήθηκε την ίδια ημέρα στον Πειραιά, µε την ειδικότητα του χυτροκαθαριστή, στο υπό ελληνική σηµαία επιβατηγό – οχηµαταγωγό πλοίο ΝΣ, Νηολογίου Πειραιά µε αριθµό ………….., πλοιοκτησίας της, µέχρι 10.5.2019, καθόσον η σύµβασή του λύθηκε λόγω αδείας, ενώ επαναυτολογήθηκε την 22.5.2019 έως 11.11.2019, οπότε και απολύθηκε αµοιβαία συναινέσει αλλά εν τοις πράγµασι λόγω ασθενείας, που τον κατέστησε ανίκανο προς εργασία µέχρι 25.12.2019 . Ότι κατά τις ως άνω ναυτολογήσεις του, συµφωνήθηκε να λαµβάνει τις αποδοχές που προβλέπονταν και καθορίζονταν από την εκάστοτε ισχύουσα ΣΣΕ Πληρωµάτων Επιβατηγών Ακτοπλοϊκών Πλοίων. Ότι η εναγοµένη του οφείλει ως υπερωριακή αµοιβή, δώρα εορτών 2019, αµοιβή εξπρές δροµολογίων, επίδοµα άγονης νραµµής, αποζηµίωση διανυκτέρευσης και µισθούς ασθενείας το συνολικό ποσό των 20.085,64 ευρώ. Ακολούθως αιτήθηκε να υποχρεωθεί η εναγοµένη εργοδότρια να του καταβάλει για τις ανωτέρω αιτίες το ποσό των 19.285,64 ευρώ, κυρίως από τη σύμβαση ναυτικής εργασίας και επικουρικά με τις διατάξεις περί αδικαιολογήτου πλουτισμού εντόκως από 11.11.2019 και επικουρικά αφότου επιδόθηκε η αγωγή. Το πρωτοβάθμιο Δικαστήριο έκρινε ότι έχει υλική και τοπική αρμοδιότητα προς εκδίκαση της υπόθεσης σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 16 περ. 2, 25παρ.2 και 33 του ΚΠολΔ και άρθρο 51 παρ.3Α του Ν.2.172/199, εφήρμοσε δε την ειδική διαδικασία των περιουσιακών : εργατικών διαφορών (άρθρο 614 ,επ. ΚΠολΔ σε συνδυασμό με το άρθρο 82 του Κ.Ι.Ν.Δ.). Στη συνέχεια έκρινε ορισμένη και νόμιμη την αγωγή ως προς την κύρια βάση της με έρεισμα επί των διατάξεων των άρθρων, 341, 345 εδ. α’, 346 εδ. α’, 648, 653, 655 εδ. α’, β’ ΑΚ, 53, 54, 66 Κ.Ι.Ν.Δ, 1, άρθρο μόνο της Υ.Α. 70109/8008 (Εμπορικης Ναυτιλίας) της 14.12.81/7.1.82 «Προϋποθέσεις χορηγήσεως επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα στους δικαιουμένους ναυτικούς» (ΦΕΚ Β/1982), στις διατάξεις των Σ.Σ.Ε Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων 2019. Η παρισταμένη κυρία του πλοίου αρνήθηκε ότι οφείλει τα παραπάνω ποσά και επικουρικά ότι έχει εξοφλήσει οποιαδήποτε αξίωση του εργαζόμενου. Στη συνέχεια το πρωτοβάθμιο Δικαστήριο δέχθηκε κατά ένα μέρος κατ’ουσίαν την αγωγή, και ακολούθως με την εκκαλουμένη απόφαση υποχρεώθηκε η πλοιοκτήτρια να καταβάλει συνολικά στο ναυτικό το ποσό των 10.123,54 ευρώ εντόκως, και κήρυξε κατά ένα μέρος προσωρινά εκτελεστή την απόφαση. Κατά της αποφάσεως αυτής παραπονούνται τώρα άπαντες οι διάδικοι με τις κρινόμενες εφέσεις τους για εσφαλμένη ερμηνεία και εφαρμογή του νόμου και κακή εκτίμηση αποδείξεων και ζητούν η εκκαλούσα εναγομένη πλοιοκτήτρια την εξαφάνιση της προκειμένου να απορριφθεί εξ ολοκλήρου η αγωγή για τους αναφερόμενους στην έφεση της λόγους, ο δε εκκαλών ναυτικός τη μεταρρύθμιση της για τους αναφερόμενους στην έφεση του λόγους ώστε να γίνει δεκτή εξ ολοκλήρου η αγωγή στην ουσία της.

Από την επανεκτίμηση της ένορκης κατάθεσης του ναυτικού ……….. στο ακροατήριο του πρωτοβάθμιου Δικαστηρίου κατά την εκδίκαση της υπόθεσης, τη με αριθμό ………/2021 ένορκη βεβαίωση του ναυτικού ……….. κατοίκου …….. Αρκαδίας ενώπιον του συμβολαιογράφου Άστρους …………… που δόθηκε σύμφωνα με τις διατυπώσεις των άρθρων 421επ. του ΚΠολΔ και μετά από προηγούμενη κλήτευση του άλλου διάδικου μέρους σύμφωνα με τη με αριθμό ……/5.5.2021 έκθεση επίδοσης του δικαστικού επιμελητή στο πρωτοδικείο Πειραιώς ………….. καθώς και από τα έγγραφα, τα οποία οι διάδικοι επικαλούνται και προσκοµίζουν, είτε για να ληφθούν υπόψη ως αυτοτελή αποδεικτικά µέσα είτε για να χρησιµεύσουν ως δικαστικά τεκµήρια και από όσα οι διάδικοι συνοµολογούν σχετικά με το διάστημα ναυτολόγησης και την ειδικότητα του ναυτικού, τα αυτεπαγγέλτως λαμβανόμενα υπόψη διδάγματα της κοινής πείρας (άρθρο 336 παρ. 4 ΚΠολΔ), πλήρως αποδείχθηκαν κατά την ουσιαστική κρίση του παρόντος Δικαστηρίου τα ακόλουθα πραγµατικά περιστατικά: Με σύμβαση ναυτικής εργασίας αορίστου χρόνου που καταρτίστηκε στις 1.4.2019 μεταξύ των διαδίκων, ο ενάγων προσλήφθηκε και ναυτολογήθηκε αυθημερόν στον Πειραιά, με την ειδικότητα του χυτροκαθαριστή επί του υπό ελληνική σημαία επιβατηγού – οχηματαγωγού πλοίου ‘ΝΣ, Νηολογίου Πειραιά με αριθμό …….., με αριθμό ΙΜΟ ….., κοχ 13902,04 και ΚΚΧ 8903,66, πλοιοκτησίας της εναγομένης μέχρι 10.5.2019, οπότε και η σύμβασή του λύθηκε λόγω αδείας. Ο ενάγων επαναπροσλήφθηκε από την αυτή ως άνω εργοδότρια εταιρία, στο αυτό πλοίο και υπό την αυτή ειδικότητα την 22.5.2019 μέχρι και την 11.11.2019. Κατά τις ως άνω ναυτολογήσεις του, συμφωνήθηκε να λαμβάνει κλειστό μισθό ύψους 2.153,12 ευρώ με βασικό μισθό να ορίζεται από την ισχύουσα Συλλογική Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας Πληρωμάτων Επιβατηγών Ακτοπλοϊκών Πλοίων του έτους 2019, και οι κλειστές αποδοχές να συμπεριλαμβάνουν πέραν του βασικού μισθού, το επίδομα Κυριακών, Σαββάτου και αργιών, αδείας και τροφοδοσίας, υπερωριών και επιμίσθιο.

Περαιτέρω και σύμφωνα με την προαναφερόμενη σσνε πληρωμάτων ακτοπλοϊκών επιβατηγών πλοίων, οι ώρες της υποχρεωτικής εβδομαδιαίας εργασίας εν πλω και στο λιμάνι ορίζονται σε σαράντα (40) εβδομαδιαίως δηλαδή οκτώ (8) ώρες την ημέρα από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή, της εργασίας του Σαββάτου και των αργιών αμειβομένης υπερωριακώς. Το οκτάωρο της Κυριακής πληρώνεται με επίδομα που προβλέπεται στη σύμβαση. Για την πρόσθετη (υπερωριακή) εργασία περί της οποίας, η προκύπτουσα εκ της εφαρμογής της υπερωριακή αμοιβή του ναυτικού προσαυξάνεται κατά 25%. Για την πρόσθετη υπερωριακή απασχόληση του πληρώματος κατά τα Σάββατα και τις αργίες, όπως αυτές ορίζονται από το άρθρον 18 της παρούσης, καταβάλλεται υπερωριακή αμοιβή η προσδιοριζόμενη από την παρόντος άρθρου, προσαυξημένη κατά ποσοστό 50% για όλες τις ώρες της υπερωριακής απασχόλησης Σαββάτου και αργιών. Οι κατωτέρω κατονομαζόμενες θρησκευτικές εορτές θεωρούνται ως ημέρες αργίας. Εργασίες εκτελούμενες κατά τις αργίες αυτές εν πλω και στο λιμάνι αμείβονται υπερωριακώς, σύμφωνα με την παραγρ. 5 του άρθρου 13 της Συλλογικής Σύμβασης… α. Η 1η του Έτους, β. Η εορτή των Θεοφανείων. γ. Η Καθαρή Δευτέρα, δ. Η 25η Μαρτίου, ε. Η Μεγάλη Παρασκευή, στ. Η Δευτέρα του Πάσχα. ζ. Η ημέρα του Αγίου Γεωργίου, η. Η 1η Μαΐου. θ. Η ημέρα της Αναλήψεως. ι. Η 15η Αυγούστου. ια. Η 14η Οκτωβρίου, ιβ. Η 28η Οκτωβρίου, ιγ. Η ημέρα του Αγίου Νικολάου. ιδ. Η ημέρα των Χριστουγέννων, ιε. Η δεύτερη ημέρα των Χριστουγέννων…. ». Ο εκκαλών ναυτικός παραπονείται με το δεύτερο λόγο  εφέσεως για το ότι κρίθηκε με την εκκαλουμένη απόφαση ότι απασχολήθηκε 12 και όχι 14 ώρες που αιτήθηκε με την αγωγή του. Η πλοιοκτήτρια παραπονείται ομοίως με τον τρίτο λόγο εφέσεως της για κακή εκτίμηση αποδεικτικού υλικού διατεινόμενη ότι δεν εκτελείτο υπερωριακή εργασία και ότι σε κάθε περίπτωση έχει εξοφληθεί για του συμψηφισμού με τις μεγαλύτερες καταβαλλόμενες αποδοχές του συμβατικού κλειστού μισθού.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση από την ένορκη κατάθεση του ………… αποδεικνύεται ότι το ΝΣ, είχε πλήρωµα 90 µε 100 άτοµα περίπου, ειδικά την θερινή περίοδο που αυξάνονταν οι επιβάτες και τα δρομολόγια. Στο πλοίο υπήρχε µία τραπεζαρία πληρώµατος και µία αξιωµατικών, ενώ υπήρχε και τραπεζαρία επιβατών. Τη χειμερινή περίοδο οι επιβάτες ανέρχονταν στα 700 άτομα το δρομολόγιο ενώ το καλοκαίρι οι επιβάτες έφταναν τα 1800 άτομα σε κάθε δρομολόγιο. Το πρωινό για το πλήρωμα παρεχόταν από τις 7.00 πµ έως τις 9.30 πµ, το µεσηµεριανό από τις 11.00 πµ έως 13.30 µµ και το βραδυνό από τις 17.00 µµ έως τις 21.00 µµ, το οποίο επεκτεινόταν και µέχρι τις 22.00 µµ. Η τραπεζαρία σέρβιρε βραδινό στους επιβάτες από τις 19.00 ή 19.30 µµ µέχρι τις 23.00 µµ και στο ταξίδι της επιστροφής από Μυτιλήνη, λειτουργούσε µέχρι 23.30µµ ή και πολλές φορές µέχρι τα µεσάνυχτα, για να εξυπηρετούνται οι επιβάτες που επιβιβάζονταν στη Χίο και στις Οινούσες. Μάλιστα το καλοκαίρι παρεχόταν και μεσημεριανό γεύμα και στους επιβάτες και τότε το εστιατόριο των επιβατών άνοιγε γύρω στις 13.00 µµ µέχρι τις 15.00 µµ, αλλά επειδή συνήθως υπήρχαν επιβάτες που ήθελαν να γευµατίσουν νωρίτερα, πολλές φορές το εστιατόριο άνοιγε από τις 12.00 µµ. Ο προαναφερόμενος ενόρκως βεβαιώσας αναφέρει ότι ο ενάγων σαν χυτροκαθαριστής δούλευε στα µαγειρεία, για την προετοιµασία όλων των γευμάτων και επίσης στην προετοιµασία πρόχειρων γευµάτων για τα catering και τα µπαρ. Ότι έκανε µεταφορά τροφίµων από τις αποθήκες του γκαράζ στην αποθήκη της κουζίνας και τοποθέτηση στα ψυγεία, βοηθούσε στην προετοιµασία και γευµάτων, έκανε καθαρισµούς, πλύσιµο στα σκεύη κλπ. Ότι ακόµα όσο λειτουργούσαν οι τραπεζαρίες απασχολείτο στην κουζίνα, όπου µετέφερε ταψιά µε φαγητά από την κουζίνα στην τραπεζαρία του πληρώµατος και τα τοποθετούσε στον χώρο της τραπεζαρίας σε ειδικά σκεύη από όπου σερβίρονταν το πλήρωµα, και τα ίδια σκεύη µετέφερε από τα µαγειρεία στην τραπεζαρία των επιβατών και τα τοποθετούσε σε ειδικά σκεύη στον χώρο, για τους επιβάτες. Ότι αυτό γινόταν όσο διαρκούσαν τα γεύµατα επιβατών και πληρώµατος και ότι μετά το κλείσιµο της τραπεζαρίας ο εργαζόμενος απασχολείτο ακόµα µία ώρα το λιγότερο στην λάντζα για το πλύσιµο σκευών, ταψιά, κατσαρόλες κλπ στην τακτοποίηση των φαγητών στα ψυγεία και στον καθαρισµό του µαγειρίου, σκούπισµα, τακτοποίηση κλπ. Ότι συνήθως εργαζόταν από το πρωί στις 6.00 το πρωί γιατί απασχολείτο και µε το ψήσιµο εδεσμάτων και εως τις 12.00 το µεσηµέρι και από τις 18.00 το απόγευµα εως τις 00.00 το βράδυ. Έτσι, σύμφωνα με την κατάθεση του παραπάνω ενόρκως βεβαιώσαντα, η απασχόληση του συγκεκριμένου ναυτικού ανερχόταν στις 12 ώρες ημερησίως, καθώς όπως προαναφέρει χαρακτηριστικά ο προαναφερόμενος ενόρκως βεβαιώσας, στους λογαριασµούς µισθοδοσίας η εργοδότρια καταχωρούσε ώρες υπερωρίας που δεν ανταποκρίνονταν στην πραγµατικότητα. Να σημειωθεί ότι η εργοδότρια προσκομίζει παρόμοια αγωγή του συγκεκριμένου ναυτικού ισχυριζόμενη ότι αυτός δεν είναι αξιόπιστος. Όμως το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος ενόρκως βεβαιώσας έχει ασκήσει αγωγή δεν τον καθιστά από μόνο του αναξιόπιστο μάρτυρα, διότι ουδείς υποχρεούται στο αδύνατο και δεν μπορεί να απαιτηθεί από τον εργαζόμενο ναυτικό να προσκομίζει ένορκες βεβαιώσεις τρίτων προσώπων που δεν εργάζονται στην πλοιοκτήτρια, διότι τα πρόσωπα αυτά δεν μπορούν να γνωρίζουν το καθεστώς εργασίας του. Η πλοιοκτήτρια μπορεί να τηρήσει βιβλίο υπερωριών, το οποίο στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν προσκομίζεται, στο οποίο να αναγράψει συγκεκριμένη σε ποιες ώρες συνίσταται η τακτική αμοιβή υπερωριών που εμφανίζεται στις μισθοδοτικές καταστάσεις που προσκομίζονται. Εξάλλου η κατάθεση του μάρτυρα ανταπόδειξης σύμφωνα με την οποία ο ενάγων δεν απασχολείτο μετά τις εννιάμιση το βράδυ δεν κρίνεται πειστική, διότι έρχεται σε αντίθεση με τους κανόνες της λογικής και τα διδάγματα της κοινής πείρας, καθώς όταν το επιβατικό κοινό εξυπηρετείται στην τραπεζαρία μέχρι τις εννιάμιση το βράδυ, ακόμα και στην περίπτωση που δεν του σερβίρουν το βραδινό του αλλά το παραλαμβάνει ο ίδιος ο επιβάτης από τους πάγκους της τραπεζαρίας, ο χυτροκαθαριστής απασχολείται τουλάχιστον ένα ακόμη δίωρο για το καθάρισμα των σκευών και την προετοιμασία για την επόμενη ημέρα. Επομένως κατά την ουσιαστική κρίση του δικαστηρίου τούτου η απασχόληση του ανερχόταν στις δώδεκα ώρες ημερησίως και δεν περιοριζόταν στις 10, όπως κρίθηκε από το πρωτοβάθμιο Δικαστήριο. Επομένως  δικαιούται ως πρόσθετη υπερωριακή αµοιβή: Α] για την 1η ναυτολόγηση του, ι) για 27 καθηµερινές (20 ηµέρες Απριλίου και 7 ηµέρες Μαΐου) και 5 Κυριακές (7/4, 14/4, 21/4, 28/4 – 515), 32 χ 4 υπερωρίες χ 6,98 ευρώ = 893,44 ευρώ και ιι) Για 5 Σάββατα (6/4, 13/4, 20/4, 27/4, 4/5) και 3 αργίες (Μεγάλη Παρασκευή, Δευτέρα του Πάσχα, Πρωτοµαγιά) χ 12 ώρες χ 8,37 ευρώ = 803,52 ευρώ. Β] για τη 2η ναυτολόγησή του ι) για 119 καθηµερινές και 26 Κυριακές (12/5, 26/5, 216, 9/6, 16/6, 23/6, 30/6, 717, 14/7, 21/7, 28/7, 418, 11/8, 18/8, 25/8, 1/9, 8/9, 15/9, 22/9, 29/9, 6/10, 13/10, 20/10, 27/10, 3/11, 10/11) χ 4 ώρες χ 6,98  = 4.048,4 ευρώ και ιι) για 25 Σάββατα (11/5, 25/5, 116, 8/6, 15/6, 22/6, 29/6,6/71 13/7, 20/7, 27/7, 3/8, 10/8, 17/8, 24/8,31/8, 7/9, 21/9, 28/9,5/10, 12/10, 19/10, 26/10, 2/11, 9/11) και 4 αργίες της ανωτέρω περιόδου (15 Ιουνίου (της Αναλήψεως), 15 Αυγούστου, 14 Σεπτεµβρίου, 28η Οκτωβρίου), χ 12 ώρες χ 8,37 = 2.912,76 ευρώ. Αντιθέτως δεν αποδείχθηκε ότι η υπερωριακή απασχόληση του ενάγοντος ανερχόταν στις 14 ώρες ημερησίως και κατά  το μέρος αυτό ο λόγος εφέσεως του εργαζόμενου είναι απορριπτέος ως αβάσιμος. Επειδή καθ’υποφοράν εκτίθεται ότι για υπερωριακή αμοιβή έλαβε τα ποσά των 110,03 ευρώ, για αµοιβή υπερωριών κατά τις καθηµερινές και τις Κυριακές και το ποσό των 1.507,06 ευρώ για Σάββατα και αργίες του οφείλεται το ποσό των (893,44 + 803,52 + 4.048,4 + 2.912,76 =) 8.658,12 – (110,03 + 1.507,06) = 7.041,03 ευρώ απορριπτομένου του σχετικού ισχυρισμού περί εξοφλήσεως της εργοδότριας που επανυποβάλεται με το σχετικό πρώτο λόγο εφέσεως. Επομένως κατά εν μέρει παραδοχή του σχετικού πρώτου λόγου εφέσεως του εργαζόμενου πρέπει να εξαφανιστεί η εκκαλουμένη ως προς το κεφάλαιο της αυτό και να κρατήσει το παρόν δικαστήριο και να δικάσει ως προς αυτό την υπόθεση στην ουσία της (άρθρο 535 παρ. 1 του ΚΠολΔ). Ο σχετικός λόγος εφέσεως της εργοδότριας περί εξοφλήσεως της αξιώσεως λόγω υπερωριακής απασχόλησης κρίνεται απορριπτέος ως αβάσιμος.

Σύμφωνα με το άρθρο 33 της σσνε ακτοπλοϊκών επιβατηγών Πλοίων του έτους 2019 το οποίο άρθρο τιτλοφορείται “Δρομολόγια Εξπρές”, ορίζεται ότι, σε κάθε περίπτωση κατά τον καθορισμό, την έγκριση και την εκτέλεση των δρομολογίων, πρέπει να προνοείται, από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΕΝ και από τους πλοιοκτήτες, η παραμονή των πλοίων στο λιμάνι αφετηρίας τουλάχιστον έξι (6) ώρες πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο, προκειμένου να παρασχεθεί στον πλοίαρχο και το πλήρωμα ο αναγκαίος χρόνος ανάπαυσης καθώς και προετοιμασίας του πλοίου για το επόμενο δρομολόγιο (παρ. 1). Αν κατ` εξαίρεση αυτό δεν καθίσταται δυνατόν ή αποφασίζεται και εκτελείται έκτακτο δρομολόγιο, καταβάλλεται στον πλοίαρχο και το πλήρωμα πρόσθετη αμοιβή, όπως καθορίζεται στις επόμενες παραγράφους αυτού του άρθρου (παρ. 2). Κατά δε την παρ. 3 του ίδιου άρθρου τέτοια δρομολόγια (Express) για τα οποία καταβάλλεται στον πλοίαρχο και το πλήρωμα του πλοίου, η κατά τη παρ. 7 πρόσθετη αμοιβή, θεωρούνται εκείνα για την εκτέλεση των οποίων το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι αφετηρίας ή προορισμού, κατά περίπτωση, πριν περάσουν τουλάχιστον έξι (6) ώρες από τον κατάπλου του πλοίου στο αντίστοιχο λιμάνι αφετηρίας ή προορισμού. Για τον υπολογισμό της πρόσθετης αυτής αμοιβής, αθροίζονται οι ώρες πρόωρης αναχώρησης του πλοίου εβδομαδιαίως, δηλαδή προ της συμπληρώσεως 6 ωρών από της αφίξεως στο λιμάνι και το άθροισμα διαιρείται διά του αριθμού 8, το δε πηλίκο αποτελεί τον αριθμό των δρομολογίων, για τα οποία καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή. Για την πρόσθετη αυτή απασχόληση καταβάλλεται στον πλοίαρχο και το πλήρωμα αμοιβή υπολογιζόμενη ως εξής: Εφόσον η διάρκεια του κυκλικού ταξιδιού (δηλαδή μετάβαση στο λιμάνι ή τους λιμένας προορισμού και επιστροφή στο λιμένα αφετηρίας) είναι μεγαλύτερη των 12 ωρών, η αμοιβή είναι ίση προς το 1/30 των συνολικών μηνιαίων αποδοχών (παρ. 7α). Εάν είναι μικρότερη των 12 ωρών είναι ίση προς το ήμισυ της, ως άνω προβλεπόμενης (παρ. 7β). Από τις διατάξεις αυτές, προκύπτει, καθόσον αφορά την προβλεπόμενη απ` αυτές πρόσθετη αμοιβή ότι αυτή καταβάλλεται εφόσον σε κάθε δρομολόγιο το πλοίο δεν παραμείνει τουλάχιστον έξι ώρες στο λιμάνι αφετηρίας πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο. Κατά τη σαφή δε έννοια της παρ. 1 του άρθρου αυτού, δρομολόγιο νοείται το ταξίδι του πλοίου προς εξυπηρέτηση δρομολογιακής γραμμής, δηλαδή το δρομολόγιο αρχίζει με τον απόπλου του πλοίου από το λιμάνι αφετηρίας προς το λιμάνι (ή τα λιμάνια) προορισμού και λήγει με τον κατάπλου στο λιμάνι αφετηρίας. Η υποχρέωση δε εξάωρης παραμονής του πλοίου στο λιμάνι αφετηρίας ορίζεται σαφώς ότι πρέπει να γίνεται “πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο”. Με τη διάταξη δε της παρ. 3 του ίδιου άρθρου δίδεται δυνατότητα παραμονής του πλοίου, στο λιμένα προορισμού, για τους σκοπούς που αναφέρονται στην παρ. 1 αυτού, οπότε στην περίπτωση αυτή δρομολόγιο για το οποίο θα καταβληθεί η πρόσθετη αμοιβή της παρ. 7 θεωρείται εκείνο, για την εκτέλεση του οποίου το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι προορισμού πριν περάσουν έξι τουλάχιστον ώρες από τον κατάπλου στο λιμάνι αυτό. Κατά την η παρ. 4 του ως άνω άρθρου, δηλαδή η δικαιουμένη για την εκτέλεση δρομολογίων “Express” πρόσθετη αμοιβή υπολογίζεται κατά το διαγραφόμενο από την παράγραφο αυτή τρόπο, κατά τον οποίον το προκύπτον πηλίκον από τη διαίρεση του αθροίσματος των ωρών πρόωρης αναχωρήσεως του πλοίου, δια του αριθμού 8, αποτελεί τον αριθμό των δρομολογίων αυτών. Τακτικά θεωρούνται τα δρομολόγια εκείνα, κατά τα οποία, το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι αφετηρίας σε προκαθορισμένη για κάθε ημέρα ώρα, σε εκτέλεση τακτικού δρομολογίου, χωρίς να ασκεί επιρροή, για το χαρακτηρισμό του δρομολογίου ως τακτικού, η ύπαρξη τυχόν καθυστερήσεων, κατά την εκτέλεσή του. Εξάλλου, κατά τη σαφή έννοια της παρ. 1 του πιο πάνω άρθρου, ως δρομολόγιο νοείται το ταξίδι του πλοίου προς εξυπηρέτηση δρομολογιακής γραμμής. Δηλαδή το δρομολόγιο αρχίζει με τον απόπλου του πλοίου από το λιμάνι αφετηρίας προς το λιμάνι (ή τα λιμάνια) προορισμού και λήγει με τον κατάπλου στο λιμάνι αφετηρίας. Η υποχρέωση εξάωρης παραμονής του πλοίου στο λιμάνι αφετηρίας ορίζεται σαφώς ότι πρέπει να γίνεται μία και μοναδική φορά σε κάθε δρομολόγιο και συγκεκριμένα στο λιμάνι αφετηρίας “πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο”. Η παραπάνω έννοια του δρομολογίου ταυτίζεται με εκείνη η οποία δίδεται και με το άρθρο 1 του Π.Δ. 814/1974 “περί καθορισμού κατηγοριών δρομολογιακών γραμμών και αρμοδιότητος δρομολογήσεως”, στο οποίο, το μεν δρομολόγιο νοείται ως “το κατά ημέρα και ώρα ιδιαίτερο ταξίδι προς εξυπηρέτηση δρομολογιακής γραμμής”, ο δε λιμένας αφετηρίας ως “ο λιμήν ή το σημείο εκκινήσεως και επανόδου του επιβατηγού πλοίου κατά την εκτέλεση του δρομολογίου του”. Η διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 33 της πιο πάνω Σ.Σ.Ν.Ε. δεν εισάγει διαφορετική ρύθμιση από εκείνη της παρ. 1, με την έννοια ότι το πλοίο πρέπει να παραμείνει 6 ώρες τόσο στο λιμάνι αφετηρίας όσο και στο λιμάνι προορισμού. Δίδεται, όμως, η δυνατότητα, με τη διάταξη αυτή, παραμονής του πλοίου επί εξάωρο για τους σκοπούς που αναφέρονται στην παρ. 1, είτε στο λιμάνι αφετηρίας είτε στο λιμάνι προορισμού, οπότε, στη δεύτερη περίπτωση, δρομολόγιο, για το οποίο θα καταβληθεί η πρόσθετη αμοιβή της παρ. 7, θεωρείται εκείνο για την εκτέλεση του οποίου το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι προορισμού πριν περάσουν 6 τουλάχιστον ώρες από τον κατάπλου στο λιμάνι αυτό. Το ότι η αμοιβή που προβλέπεται στο άρθρο αυτό καταβάλλεται μόνο στην περίπτωση κατά την οποία το πλοίο δεν παρέμεινε στο λιμάνι επί 6 ώρες σε κάθε πλήρες ταξίδι του προκύπτει και από τον αναφερόμενο στην παρ. 7 τρόπο υπολογισμού της αμοιβής, όπου ο υπολογισμός γίνεται ανάλογα με την πλήρη διάρκεια του ταξιδιού, δηλαδή από την αναχώρηση του πλοίου έως την επιστροφή του (ΕφΠειρ 716/2011 ΕΝΔ 2012.107, ΕφΠειρ 34/2008 Τ.Ν.Π. ΝΟΜΟΣ, ΕφΠειρ 768/2005 αδημ. σε νομικό τύπο). Τέλος, με τη διάταξη της παρ. 6 του ίδιου άρθρου 33 ορίζεται ότι οι προαναφερθείσες διατάξεις δεν ισχύουν και δεν εφαρμόζονται σε ημερόπλοια, καθώς και σε πλοία δευτερευουσών και τοπικών γραμμών, εκτός εάν τα πλοία αυτά εκτελούν δρομολόγια ή επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους τις νυχτερινές ώρες, δηλαδή 23.00 μέχρι 7.00 ώρας. Από το περιεχόμενο της διατάξεως αυτής, προκύπτει σαφώς, ότι μ` αυτήν εισάγεται, κατ` αρχή, εξαίρεση, όσον αφορά τα ημερόπλοια, επί των οποίων, συμφωνήθηκε με την ως άνω ΣΣΝΕ να μην ισχύουν και να μην εφαρμόζονται οι προαναφερθείσες διατάξεις για καταβολή πρόσθετης αμοιβής, σε περίπτωση εκτελέσεως δρομολογίων “Express”. Ως ημερόπλοια νοούνται τα πλοία, που εκτελούν ημερινούς πλόες. Σύμφωνα δε με το άρθρο 1 του Κανονισμού “περί ενδιαιτήσεως και καθορισμού αριθμού επιβατών των επιβατηγών πλοίων”, ως ημερινοί πλόες νοούνται οι εκτελούμενοι μεταξύ των ωρών 05.00 έως 22.00 κατά τη θερινή περίοδο και των οποίων η συνολική διάρκεια δεν υπερβαίνει τις 12 ώρες. ‘Ομως, και για τα ημερόπλοια, κατά το τελευταίο εδάφιο της παρ. 6 του άρθρου 33 εισάγεται εξαίρεση της ως άνω εξαιρέσεως, σύμφωνα με την οποία και επί των πλοίων αυτών έχουν εφαρμογή όλες οι προαναφερθείσες διατάξεις, εφόσον όμως τα πλοία αυτά εκτελούν δρομολόγια ή επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους τις νυκτερινές ώρες, δηλαδή από 23.00 μμ μέχρι 07.00 πμ, όπως ειδικότερα ορίζεται με τη ΣΣΝΕ αυτή. Επομένως, καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή και στους απασχολουμένους στα ημερόπλοια, τα οποία όμως εκτελούν τα παραπάνω δρομολόγια (Express) μόνον τις νυκτερινές ώρες ή επεκτείνουν τα δρομολόγια τους αυτά, τις ώρες αυτές δηλαδή 23.00 μέχρι 07.00 ώρας (βλ. σχετ. ΕφΠειρ 1056/1997 Νομολ. Ναυτ. Τμήματος ΕφΠειρ 1996-1997, σελ. 27, ΕφΠειρ 1055/2000, ΕφΠειρ 1056/ 2000, ΕφΠειρ 1206/2000, ΕφΠειρ 207/2001 αδημ). Περαιτέρω από το ίδιο αποδεικτικό υλικό αποδείχθηκε ότι το πλοίο αυτό, κατά τη δεύτερη περίοδο απασχόλησης του ενάγοντος ναυτικού, την χειµερινή περίοδο του 2019 έκανε δροµολόγια από Πειραιά για Χίο, Μυτιλήνη, Χίο, Πειραιά και δύο φορές τη βδοµάδα από Πειραιά για Χίο, Μυτιλήνη, Χίο, Οινούσσες, Ψαρά, Πειραιά. Ειδικότερα, το πλοίο ξεκινούσε από Πειραιά για Χίο, Μυτιλήνη, Χίο, Οινούσσες, Ψαρά, Πειραιά όπου ξεκινούσε από Πειραιά στις 20.00 είτε στις 20.30, και έφτανε στη Χίο στις 5.00 πµ, αναχωρούσε για Μυτιλήνη που έφθανε στις 8.00 πµ περίπου και ξανά από την Μυτιλήνη στις 18.00 µµ για Χίο, Οινούσσες, Ψαρά, Πειραιά που έφθανε την εποµένη το πρωί κατά τις 07.00 πµ. Τη θερινή περίοδο του 2019 πραγματοποιούσε διπλά δροµολόγια και, ειδικότερα, κάθε Παρασκευή το πλοίο έφτανε στον Πειραιά γύρω στις 06.00 και αναχωρούσε στις 08.00πµ ξανά από Πειραιά για Χίο, Μυτιλήνη, Χίο, Πειραιά, όπου έφτανε στις 08.25 πµ µε 09.00πµ της εποµένης µέρας Σάββατο στον Πειραιά. Κάθε Σάββατο το πλοίο έφτανε στον Πειραιά στις 08.25 πµ µε 09.00πµ και αναχωρούσε πάλι από τον Πειραιά πάλι στις 11.00πµ ως λιµάνι αφετηρίας για Ψαρά, Οινούσσες, Χίο, Μυτιλήνη, Χίο, Ψαρά, Πειραιά, όπου έφτανε γύρω στις 07.00 πµ της µεθεπόµενης µέρας δηλαδή τη Δευτέρα. Οι ως άνω ώρες αναφέρονται κατά προσέγγιση, διότι δεν τηρούνταν πάντα µε ακρίβεια λόγω καθυστερήσεων. Επομένως από 13.6.2019 έως 8.9.2019 (88 ηµέρες δηλαδή 12,57 εβδοµάδες), το πλοίο «ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ εκτελούσε λιγότερα από 5 δροµολόγια εβδοµαδιαίως, διάρκειας εκάστου άνω των 12 ωρών, αναχωρώντας κάθε Παρασκευή 2 ώρες και 15 λεπτά (αφ. 05:45 – αναχ.: 08:00) µετά τον κατάπλου του στο λιµάνι αυτό της αφετηρίας δηλαδή τον Πειραιά και εποµένως, έχοντας 3,75 ώρες πρόωρης αναχώρησης. Να σημειωθεί ότι κάθε Σάββατο απέπλεε από το ίδιο λιμάνι 2,58 ώρες προ της συµπλήρωσης 6ωρου από τον κατάπλου σ’ αυτόν (αφιξη 08.25 και αναχ. 11.00) και συνολικά 6,3 ώρες. Έτσι το πλοίο το ανωτέρω διάστηµα εκτέλεσε (6,33/8 = 0,79 εξπρές δροµολόγια εβδοµαδιαίως για 12,57 εβδομάδες και συνεπώς συνολικά του οφείλεται αμοιβή για 9,94 εξπρές δροµολόγια, καθώς εκτιμάται ότι ο σχετικός τρίτος λόγος εφέσεως της εργοδότριας πλήττει και τον υπολογισμού του αριθμού των δρομολογίων για τα οποία οφείλεται αμοιβή για δρομολόγια εξπρές. Δικαιούται εποµένως να λάβει ως πρόσθετη αµοιβή για την απασχόλησή του σε δροµολόγια εξπρές του ανωτέρω διαστήµατος με βάση τις αποδοχές που έπρεπε να λαμβάνει σύμφωνα με τη μηνιαία υπερωριακή απασχόληση που αναφέρθηκε παραπάνω [µισθός ενερνείας 965,87 ευρώ + επίδοµα Κυριακών 212,49 ευρώ + τροφοδοσία 599,40 ευρώ+ επίδοµα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας 36,64 ευρώ + αποδοχές αδείας µετά τροφοδοσίας 367,71 ευρώ + Μ.Ο. υπερωριών 2ης περιόδου (4.048,4 + 2.912,76:174χ 30 =) 1.200,2= 3.382,31: 30 χ 9,94 = 1.120,67 ευρώ. Επειδή καθ’υποφοράν ο ενάγων ισχυρίζεται ότι έλαβε το ποσό των 665,68 ευρώ του οφείλεται το ποσό των 454,99 ευρώ κατά εν μέρει παραδοχή του σχετικού τρίτου λόγου εφέσεως του εργαζόμενου και συνεπώς θα πρέπει κατά το κεφάλαιο περί πρόσθετης αμοιβής για δρομολόγια εξπρές να εξαφανιστεί η εκκαλουμένη και να κρατήσει το παρόν δικαστήριο και να δικάσει την υπόθεση ως προς αυτό κατ’ουσίαν (άρθρο 535 του ΚΠολΔ), ενώ η ένσταση εξόφλησης της εργοδότριας που επαναφέρεται με το σχετικό τρίτο λόγο εφέσεως είναι απορριπτέα όπως και ο σχετικός λόγος εφέσεως που είναι απορριπτέος ως αβάσιμος.

Εξάλλου, κατά τη διάταξη του άρθρου 16 της ως άνω Σ.Σ.Ν.Ε. κάθε πλοιοκτήτης υποχρεούται να ρυθμίζει την υπηρεσία των πλοίων του κατά τέτοιο τρόπο ώστε να εξασφαλίζεται μία φορά το μήνα κατά τους μήνες Ιούλιο έως και Σεπτέμβριο και δύο φορές το μήνα κατά τους υπόλοιπους μήνες, η διανυκτέρευση των μελών του πληρώματος στο λιμάνι αφετηρίας ή στο λιμάνι προορισμού του δρομολογίου του πλοίου, κατά την επιθυμία του ναυτικού και εφόσον τούτο είναι δυνατόν. Σε περίπτωση που για λόγους ασφαλείας του πλοίου ή για οποιοδήποτε άλλο λόγο δεν καθίσταται δυνατή η διανυκτέρευση, καταβάλλεται στο ναυτικό για κάθε μη παρεχομένη διανυκτέρευση αποζημίωση ίση με ένα ημερομίσθιο, δηλαδή το 1/22 του μισθού ενεργείας. Για την παρεχόμενη ως άνω άδεια διανυκτερεύσεως θα γίνεται από τον Πλοίαρχο μνεία στο ημερολόγιο του πλοίου που θα επικυρώνεται από την Λιμενική Αρχή. Στην προκείμενη περίπτωση, αποδείχθηκε ότι ναι μεν το πλοίο παρέμενε το βράδυ του Σαββάτου στο λιμάνι της Μυτιλήνης, όμως οι ναυτικοί δεν έπαιρναν τη σχετική άδεια διανυκτέρευσης, καθώς τέτοια σημείωση στο ημερολόγιο του πλοίου δεν υφίσταται (βλ. ΕφΠειρ. 497/2010, ΕφΠειρ 514/2009, ΕφΠειρ 263/2008, Τρ. Ν.Πλ. Ισοκράτης ΔΣΑ). Επομένως ορθώς το πρωτοβάθμιο Δικαστήριο έκρινε ότι στον ενάγοντα οφείλεται το ποσό των 482,93 (965,87 :22 χ 11) ευρώ για την παραπάνω αιτία (δηλαδή για τις διανυκτερεύσεις που δεν έλαβε το διάστημα από 1.4.2019 έως 10.5.2019 και από 22.5.2019 έως 11.11.2019) και ο σχετικός περί του αντιθέτου δεύτερος λόγος εφέσεως της εργοδότριας είναι απορριπτέος ως αβάσιμος.

Από τη διάταξη του άρθρου 14 της προαναφερόμενης συλλογικής σύμβασης ναυτικής εργασίας Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών πλοίων σε συνδυασμό προς εκείνες των παραγράφων 1, 2, 3 και 7 της με αριθμό 70109/8008/14.12.1982 Αποφάσεως του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας «Περί των προϋποθέσεων χορηγήσεως επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα προς τους δικαιούμενους ναυτικούς» (ΦΕΚ Β 1/7.1.1982), με τις οποίες εφαρμόζεται η όμοια με αυτήν με αριθμό 19040/1981 Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας «Χορήγηση επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα στους μισθωτούς όλης της Χώρας που απασχολούνται με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου» (ΦΕΚ Β 742/9.12.1981), προκύπτει ότι οι ναυτικοί δικαιούνται επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα. Να σημειωθεί στο σημείο αυτό ότι το επίδομα εορτών Χριστουγέννων καταβάλλεται ακέραιο εφόσον η σχέση εργασίας διήρκεσε από 1.5 έως 31.12 και σε διαφορετική περίπτωση καταβάλλονται τα 2/25 του μισθού ή δύο ημερομίσθια για κάθε 19ημερο εργασίας ενώ αναφορικά με το επίδομα εορτών Πάσχα οι ναυτικοί δικαιούνται μισθό 15 μερών, εάν η σχέση εργασίας διήρκεσε καθ’ όλο το διάστημα από 1ης Ιανουαρίου μέχρι 30ής Απριλίου αντιστοίχως, ή 1/15 ημίσεος μηνιαίου μισθού ανά έκαστο οκταήμερο χρονικό διάστημα αντιστοίχως ή ανάλογο κλάσμα επί χρονικού διαστήματος μικρότερου του οκταημέρου, εάν η σχέση εργασίας δεν διήρκεσε καθ’ όλο το διάστημα και από 1ης Ιανουαρίου μέχρι 30ής Απριλίου. Επιπλέον να λεχθεί ότι λαμβάνεται υπόψη ο μισθός που καταβαλλόταν την 15η ημέρα προ του Πάσχα και κάθε άλλη παροχή, εφόσον καταβαλλόταν ή έπρεπε να καταβληθεί από την εργοδότρια ως συμβατικό ή νόμιμο αντάλλαγμα της παρεχόμενης εργασίας τακτικά κάθε μήνα ή κατ’ επανάληψη περιοδικά σε ορισμένα χρονικά διαστήματα, δηλαδή το επίδομα Κυριακών, το επίδομα βαρείας και ανθυγιεινής εργασίας, η υπερωριακή αμοιβή, το επίδομα αδείας, η αποζημίωση μη πραγματοποιήσεως αδείας, καθώς και οι λοιπές τακτικές παροχές μεταξύ των οποίων είναι και η τροφοδοσία είτε παρέχεται σε χρήμα είτε αυτουσίως. Μάλιστα, ως τέτοιες αποδοχές προσδιορίζονται ενδεικτικώς στην Υπουργική Απόφαση: α) Η προσαύξηση της νόμιμης και τακτικής αμοιβής της εργασίας κατά τις Κυριακές, εφόσον δίδεται στο μισθωτό σταθερά και μόνιμα ως αντάλλαγμα για την παροχή της εργασίας του κατά τις ημέρες αυτές τακτικά κάθε μήνα, β) η αμοιβή που καταβάλλεται από τον εργοδότη στον μισθωτό για νόμιμη υπερωριακή εργασία. Εφόσον η πρόσθετη αυτή αμοιβή για την παροχή υπερωριακής εργασίας δεν καταβάλλεται υπό μορφή επιδόματος παγίως και τακτικώς κατά μήνα, υπολογίζεται κατά μέσο όρο, αν κατά τα κρίσιμα χρονικά διαστήματα καταβάλλεται τακτικώς, γ) το επίδομα αδείας και το αντίτιμο τροφής είτε παρέχεται σε χρήμα είτε αυτουσίως, διότι αποτελεί συμβατικό αντάλλαγμα των υπηρεσιών του ναυτικού, λόγω του είδους και της φύσης της εργασίας του πάνω στο πλοίο (ΑΠ 1013/2003, ΔΕΕ 2004/212 = ΕΝαυτΔ 2003/345, ΜονΕφΠειρ. 430/2014, ΜονΕφΠειρ. 361/2014, ΜονΕφΠειρ. 56/2014, ΜονΕφΠειρ. 83/2014, όλες σε ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, ΕφΠειρ. 587/2011, ΕΝαυτΔ 2012/19, ΕφΠειρ. 521/2009, ΕΝαυτΔ 2009/273), καθώς και οι λοιπές τακτικές παροχές, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται το επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας (ΜονΕφΠειρ. 647/2014, ΜονΕφΠειρ. 412/2014, αμφότερες σε ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ), η αποζημίωση μη πραγματοποίησης αδείας (ΜονΕφΠειρ. 18/2016, ΜονΕφΠειρ. 19/2016, ΜονΕφΠειρ. 371/2016, ΜονΕφΠειρ. 73/2016, ΜονΕφΠειρ. 160/2014, ΜονΕφΠειρ. 36/2014, ΜονΕφΠειρ. 71/2014, όλες σε ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, ΕφΠειρ. 506/2011, ΕΝαυτΔ 2011/387).

Ως επίδοµα εορτών Πάσχα 1ης ναυτολόνησης ο ενάγων δικαιούται αναλογία [µισθός ενερνείας 965,87 ευρώ + επίδοµα Κυριακών 212,49 ευρώ + τροφοδοσία 599,40 ευρώ + επίδοµα βαρειάς και ανθυγιεινής εργασίας 36,64 ευρώ + αποδοχές αδείας µετά τροφοδοσίας 367,71 ευρώ + Μ.Ο. υπερωριών (893,44 + 803,52 /40 Χ 30 =1.272,72) = 3.454,83: 2  Χ 1/15 Χ (30 ηµέρες αναφοράς :  8 ) = 431,85 ευρώ. Για αναλογία δώρου Χριστουγέννων 2019, ι) από 1.5 έως 10.5.2019, δικαιούται [3.454,83 ευρώ χ 2/25 Χ (10 ηµέρες αναφοράς /19 =0,52) =] 143,72 ευρώ και ιι) από 22.5 έως 11.11.2019 [3.382,31 + (μ.ο. αµοιβής δροµολογίων εξπρές: 1.120,67 /174 ηµέρες Χ 30 =193,22) = 3.575,53] Χ 2/25 Χ (174 ηµέρες αναφοράς/19 =9,15) =) 2.617,29 ευρώ. Επειδή καθ’υποφορά ο ενάγων αναφέρει ότι έλαβε έναντι επιδόματος εορτών Χριστουγέννων το ποσό των 800,70 ευρώ (βλ. πρακτικά εκκαλουμένης) δικαιούται το επιπλέον ποσό των 1.960,31 ευρώ. Πρέπει επομένως κατά εν μέρει παραδοχή του σχετικού δεύτερου λόγου εφέσεως του εργαζόμενου πρέπει να εξαφανιστεί η εκκαλουμένη ως προς το κεφάλαιο της αυτό, ενώ ο σχετικός περί εξόφλησης ισχυρισμός που επαναφέρεται με τον τέταρτο λόγο εφέσεως της εργοδότριας είναι απορριπτέος ως αβάσιμος.

Τέλος σύμφωνα με το άρθρο 62 παρ. 1 ΚΙΝΔ «οι απογεγραμμένοι ναυτικοί εφοδιάζονται δια ναυτικού φυλλαδίου», σε κάθε σελίδα του οποίου αναγράφεται η πράξη ναυτολόγησης και η αντίστοιχη της απόλυσης  αιτία (άρθρο 3 Ν. 721/1948 στην κωδικοποίηση του β.δ. 9/31-12-1955, άρθρο 3 ΑΥΕΝ 70056/15/2/26-11-1981 «περί τύπου και τρόπου εκδόσεως φυλλαδίων ναυτικών κ.λπ.»), κατά δε το άρθρο 105 παρ. 2 του ΚΔΝΔ, «ο πλοίαρχος απολύει οιονδήποτε μέλος του πληρώματος, εμφανιζόμενος μετά του απολυομένου ενώπιον της οικείας λιμενικής ή προξενικής αρχής. Εάν εις τον λιμένα απολύσεως δεν υφίσταται λιμενική ή προξενική αρχή, ο πλοίαρχος δύναται να προβεί εις την απόλυση μελών του πληρώματος προβαίνων στη σχετική εγγραφή στο ημερολόγιο γεφύρας και στο ναυτικό φυλλάδιο του ναυτικού, υποχρεούμενος όπως αιτήσει την βεβαίωση της εν λόγω πράξεως και την εγγραφή της απολύσεως στο ναυτολόγιο στον πρώτον λιμένα κατάπλου ένθα εδρεύει λιμενική ή προξενική αρχή». Τα ίδια ισχύουν και όταν πρόκειται για την απόλυση του ίδιου του πλοιάρχου, αφού και αυτός είναι απογεγραμμένος ναυτικός (άρθρο 1 παρ. 1 ΑΝ 373/1968 «περί απογραφής και εκπαιδεύσεως των εν τω εμπορικώ ναυτικώ»). Από τις πιο πάνω διατάξεις συνάγεται ότι το ναυτικό φυλλάδιο είναι δημόσιο έγγραφο με ιδιάζουσα φύση και έχει την αποδεικτική ισχύ του δημοσίου εγγράφου (άρθρο 438 παρ. 1 ΚΠολΔ), όπως αυτή καθορίζεται, μόνο, όμως, αναφορικά με όσα γεγονότα συντάχθηκαν από τη δημόσια αρχή (λιμενική ή προξενική) ή έγιναν ενώπιόν της, όπως οι δικαιοπρακτικές δηλώσεις των μερών, η κατάρτιση και λύση της σύμβασης ναυτολόγησης, η ιδιότητα του κατόχου ως ναυτικού, τα στοιχεία της ταυτότητάς του, ο αριθμός μητρώου απογραφής, η θαλάσσια υπηρεσία του κ.ά.. Επίσης, το ναυτικό φυλλάδιο έχει την αποδεικτική ισχύ του δημοσίου εγγράφου και ως προς τις καταχωρήσεις σε αυτό του πλοιάρχου, μόνον όταν αυτός ενεργεί ως δημόσιος λειτουργός, όχι δε και όταν ενεργεί ως εκπρόσωπος του πλοιοκτήτη, όπως συμβαίνει στην περίπτωση καταγγελίας της σύμβασης ναυτολόγησης του ναυτικού που υπηρετεί στο πλοίο ή της δικής του «αμοιβαία συναινέσει», εφόσον βεβαίως ο πλοίαρχος προέβη στην καταχώρηση και ο απολυόμενος ή ο ίδιος ο πλοίαρχος, όταν πρόκειται για τη δική του καταγγελία, δεν παρουσιάστηκε στη λιμενική ή προξενική αρχή (Ι. Κοροτζή, Ναυτ.Εργ.Δικ., 1990, παρ. 121, Καμβύση, Ναυτεργ. Δικ., 1994, σελ. 434, Αγαλλόπουλο, Ναυτεργ. Δικ., σελ. 39). Επομένως, η αναγραφή στο ναυτικό φυλλάδιο του ναυτικού  ότι ο απολυόμενος αποναυτολογείται «κοινή συναινέσει» είναι δεκτική ανταπόδειξης με κοινά αποδεικτικά μέσα και όχι μόνο με προσβολή του εγγράφου αυτού ως πλαστού, κατά το άρθρο 438  ΚΠολΔ (ΕφΠειρ 212/2016,   34/2008 ΕΝΔ 36. 290,  474/1997   δημοσ στην ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ).    (ΜονΕφΠειρ 435/2022).

Από τα προσκομιζόμενα από τον ενάγονται σχετικά 7 έως 9 αποδεικνύεται ότι στις 27.11.2019 εκδόθηκε για τον εργαζόμενο παραπεμπτικό ιατρικής εξέτασης. Στις 10.12.2019 του χορηγήθηκε αναρρωτική άδεια 15 ημερών καθόσον αυτός υποβλήθηκε σε επέμβαση για τους κιρσούς κάτω αριστερού άκρου. Αυτός κρίθηκε ικανός προς εργασία στις 13.1.2020 και συνεπώς ορθώς το πρωτοβάθμιο Δικαστήριο έκρινε ότι δικαιούται μισθό ασθενείας 64 ημερών πλέον τροφοδοσίας δηλαδή (965,87 + 599,4 : 30 χ 64) 3.339,24 ευρώ, παρόλο που στο ναυτικό φυλλάδιο του αναγράφηκε ότι αυτός απολύεται αμοιβαία συναινέσει. Συνεπώς ο σχετικός λόγος κρίνεται απορριπτέος ως αβάσιμος. Μετά από αυτά και εφόσον δεν υπάρχει άλλος λόγος εφέσεως προς εξέταση θα πρέπει να απορριφθεί στο σύνολο της η με αριθμό ……../2022 έφεση και να γίνει κατά ένα μέρος δεκτή η με αριθμό ……………/2022 έφεση. Θα πρέπει να εξαφανιστεί κατά τα σχετικά κεφάλαια περί υπερωριακής απασχόλησης, δρομολογίων εξπρές και επιδομάτων εορτών η εκκαλουμένη με αριθμό 2833/2021 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς αλλά και ως προς το κεφάλαιο περί δικαστικής δαπάνης για το ενιαίο της εκτέλεσης. Ακολούθως θα πρέπει το παρόν δικαστήριο να κρατήσει και να αναδικάσει ως προς τα κεφάλαια αυτά την υπόθεσης επί της από 14.12.2020 με αριθμό κατάθεσης …………//2020 αγωγής (άρθρο 535 του ΚΠολΔ). Ακολούθως θα πρέπει να γίνει κατά ένα μέρος δεκτή η αγωγή και να υποχρεωθεί εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα το ποσό των 7.041,03 + 454,99 + 482,93 + 3.339,24 +431,85 + 1.960,31 =13.710,35 ευρώ, εντόκως αφότου επιδόθηκε η αγωγή (άρθρο 346 του ΑΚ) και μέχρι την εξόφληση πλην του επιδόματος εορτών Χριστουγέννων το οποίο οφείλεται από την 1.1.2020. Μέρος των δικαστικών εξόδων του ενάγοντος και για τους δύο βαθμούς δικαιοδοσίας βαρύνουν, μετά την υποβολή σχετικού αιτήματος, την εναγομένη λόγω της ήττας της κατά τα οριζόμενα ειδικότερα στο διατακτικό (άρθρα 178 παρ. 1, 191 παρ. 2 και 183 του ΚΠολΔ).

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

Συνεκδικάζει με τη δικονομική παρουσία των διαδίκων τις από 2.2.2022 και 1.3.2022 με αριθμούς κατάθεσης ………/2022 και ………/2022 και προσδιορισμού ……/2022 και ………./2022 εφέσεις κατά της με αριθμό 2833/2021 απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς που εκδόθηκε, κατά την ειδική διαδικασία των περιουσιακών διαφορών επί της από 14.12.2020 με αριθμό κατάθεσης ………….//2020 αγωγής,

Δέχεται τυπικά τις εφέσεις

Απορρίπτει τη με αριθμό ……../2022 έφεση και ό,τι άλλο έκρινε ως απορριπτέο στο σκεπτικό

Δέχεται κατά ένα μέρος τη με αριθμό ………../2022 έφεση

Εξαφανίζει τη με αριθμό 2833/2021 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς

Κρατεί την υπόθεση και αναδικάζει επί της από 14.12.2020 με αριθμό κατάθεσης ………….//2020 αγωγής,

Δέχεται κατά ένα μέρος την αγωγή

Υποχρεώνει την εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα το ποσό των δέκα τριών χιλιάδων επτακοσίων δέκα ευρώ και τριάντα πέντε λεπτών του ευρώ (13.710,35), εντόκως αφότου επιδόθηκε η αγωγή και μέχρι την εξόφληση πλην του επιδόματος εορτών Χριστουγέννων το οποίο οφείλεται από την 1.1.2020.

Επιβάλει σε βάρος της εναγομένης μέρος της δικαστικής δαπάνης του ενάγοντος και για τους δύο βαθμούς δικαιοδοσίας, δηλαδή το ποσό των επτακοσίων (700) ευρώ

Κρίθηκε, αποφασίσθηκε και δημοσιεύθηκε στον Πειραιά σε έκτακτη, δημόσια στο ακροατήριό του συνεδρίαση,  στις  15 Μαρτίου 2023, χωρίς την παρουσία των διαδίκων και των πληρεξουσίων τους δικηγόρων.

Η    ΔΙΚΑΣΤΗΣ                                              Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ