Αριθμός 213/2023
ΤΟ ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΕΦΕΤΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Ναυτικό Τμήμα
Αποτελούμενο από τη Δικαστή Μαρία Παπαδογρηγοράκου, Εφέτη, η οποία ορίσθηκε από τον Πρόεδρο του Τριμελούς Συμβουλίου Διευθύνσεως του Εφετείου Πειραιώς, και από τη Γραμματέα Τ.Λ.
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις …………., για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ των :
ΕΚΚΑΛΟΥΣΣΑΣ-ΕΦΕΣΙΒΛΗΤΗΣ: Εταιρείας με την επωνυμία «……….» και το διακριτικό τίτλο «………», η οποία εδρεύει στην …….. Αττικής και εκπροσωπείται νόμιμα, εκπροσωπήθηκε δε από την πληρεξούσιά της δικηγόρο Αικατερίνη Σταματελοπούλου.
ΕΦΕΣΙΒΛΗΤΟΥ-ΕΚΚΑΛΟΥΝΤΟΣ: ……………, ο οποίος εκπροσωπήθηκε από τον πληρεξούσιό του δικηγόρο Στέφανο Λύρα (με δήλωση κατ΄ άρθρο 242 παρ 2 ΚΠολΔ).
Ο εφεσίβλητος-εκκαλών άσκησε ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς την από 18.12.2018 (ΓΑΚ/ΕΑΚ …./2018) αγωγή, επί της οποίας εκδόθηκε η υπ΄ αριθμ. 1444/2021 απόφαση του ως άνω Δικαστηρίου, που δέχθηκε εν μέρει την αγωγή.
Την απόφαση αυτή προσέβαλαν ενώπιον του παρόντος Δικαστηρίου α) η εναγόμενη και ηδη εκκαλούσα-εφεσίβλητη εταιρεία με την από 31.5.2022 (ΓΑΚ/ΕΑΚ ……../2022- ………./2022) έφεσή της, της οποίας δικάσιμος ορίσθηκε η αναφερόμενη στην αρχή της παρούσας απόφασης και β)ο ενάγων και ήδη εφεσίβλητος-εκκαλών με την από 21.7.2021 (ΓΑΚ/ΕΑΚ ……/2021-………../2021) έφεσή του, της οποίας δικάσιμος ορίσθηκε αρχικά η 2α.6.2022, μετά δε από αναβολή, αυτή που αναφέρεται στην αρχή της παρούσας απόφασης.
Η υπόθεση εκφωνήθηκε με τη σειρά της από το οικείο πινάκιο και συζητήθηκε.
Η πληρεξούσια δικηγόρος της εκκαλούσας-εφεσίβλητης, αφού έλαβε το λόγο από την Πρόεδρο, αναφέρθηκε στις έγγραφες προτάσεις που κατέθεσε και ο πληρεξούσιος δικηγόρος του εφεσιβλήτου-εκκαλούντος, ο οποίος παραστάθηκε με δήλωση ενώπιον του παρόντος Δικαστηρίου, ανέπτυξε τις απόψεις του με τις έγγραφες προτάσεις που προκατέθεσε.
ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ
ΚΑΙ ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ
Οι κρινόμενες από 21.7.2021 και 31.5.2022 και με αριθμούς κατάθεσης ……/2021 και ……./2022 και προσδιορισμού ……./2021 και ………/2022 εφέσεις κατά της οριστικής με αριθμό 1444/2021 απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς που εκδόθηκε, κατά την ειδική διαδικασία των περιουσιακών διαφορών (άρθρα 621 του ΚΠολΔ και 82 του ΚΙΝΔ), επί της από 18.12.2018 με αριθμό κατάθεσης ……../2018 αγωγής, έχουν ασκηθεί σύμφωνα με τις νόμιμες διατυπώσεις με κατάθεση αυτής στη Γραμματεία του Πρωτοβαθμίου Δικαστηρίου, αρμοδίως (άρθρο 19 του ΚΠολΔ όπως ίσχυε κατά το χρόνο κατάθεσης του ενδίκου μέσου) και εμπροθέσμως, αφού αφενός δεν προκύπτει ότι έγινε επίδοση της εκκαλουμένης ούτε οι διάδικοι επικαλούνται επίδοση, ενώ δεν έχει παρέλθει διετία από την έκδοση της εκκαλουμένης (άρθρα 495 παρ. 1 και 4, 511, 513 παρ. 1 περ. β, 516 παρ. 1, 517, 518 παρ. 2 και 591 παρ. 1 του ΚΠολΔ). Ακολούθως οι προαναφερόμενες εφέσεις πρέπει να γίνουν δεκτές κατά το τυπικό τους μέρος και να ερευνηθούν περαιτέρω κατ’ ουσίαν κατά την ίδια παραπάνω ειδική διαδικασία (άρθρο 533 παρ. 1 ΚΠολΔ, δεδομένου ότι ως προς τις διαφορές αυτές υπάρχει απαλλαγή από το παράβολο εφέσεως του άρθρου 495 παρ. 3 του ΚΠολΔ, όπως ισχύει μετά το ν. 4055/2012, συνεκδικαζόμενες, λόγω της προφανούς συνάφειας αυτών αφού πλήττουν την ίδια απόφαση (άρθρα 246, 524 και 591 ΚΠολΔ).
Στην προκειμένη περίπτωση, ο ενάγων και ήδη εκκαλών και εφεσίβλητος ναυτικός, με την ενώπιον του πρωτοβάθμιου Δικαστηρίου με αριθμό αγωγή του εξέθετε ότι δυνάµει συµβάσεων ναυτικής εργασίας αορίστου χρόνου, που καταρτίστηκαν στον Πειραιά στις 20-7-2017 και 14-11-2017 µε την εναγοµένη μονοπρόσωπη κεφαλαιουχική εταιρία με έδρα την ……, πλοιοκτήτρια του επιβατηγού ακτοπλοϊκού πλοίου «Η» ναυτολογήθηκε στο ως άνω πλοίο µε την ειδικότητα του Α’ Μηχανοδηγού κατά τα αναφερόµενα στην αγωγή χρονικό διαστήµατα εντός των ετών 2017 και 2018. Ότι από τις ως άνω ναυτολογήσεις διατηρεί σε βάρος της εναγοµένης, αξιώσεις για πρόσθετη αµοιβή λόγω υπερωριακής απασχόλησης, για δροµολόγια εξπρές, για αποζηµίωση λόγω µη χορηγηθεισών διανυκτερεύσεων καθώς και για επιδόµατα εορτών. Με βάση το ιστορικό αυτό και μετέτρεψε σε αναγνωριστικά τα υπό στοιχεία 1γ, 1δ, 1ε, 2γ, 2δ, 2ε, 2στ αγωγικά κονδύλια αιτήθηκε να υποχρεωθεί η εναγοµένη να του καταβάλει για υπερωριακή απασχόληση κατά τα Σάββατα και τις αργίες το έτος 2017 το ποσό των 3.372,94 ευρώ και για το έτος 2018 το ποσό των 5.871,29 ευρώ για υπερωριακή απασχόληση κατά τις καθηµερινές και τις Κυριακές το έτος 2017 το ποσό των 5.810,48 ευρώ και για το έτος 2018 το ποσό των 8.891,84 ευρώ, και 11) να αναγνωριστεί ότι υποχρεούται η εναγοµένη να του καταβάλει με προσωρινά εκτελεστή απόφαση για αναλογία δώρου Χριστουγέννων έτους 2017 το ποσό των 2.583,80 ευρώ, για αµοιβή λόγω δροµολογίων εξπρές έτους 2017 το ποσό των 1.110,33 ευρώ και έτους 2018 το ποσό των 1.628 ευρώ, για αποζηµίωση λόγω µη χορηγηθεισών διανυκτερεύσεων έτους 2017 το ποσό των 232,76 ευρώ και έτους 2018 το ποσό των 872,85 ευρώ, για δώρο Πάσχα 2018 το ποσό των 1.553,52 ευρώ, για αναλογία δώρου Χριστουγέννων έτους 2018 το ποσό των 2.535,82 ευρώ, όλα δε τα ως άνω ποσά µε το νόµιµα τόκο από την εποµένη της απόλυσής του (1/10/2018) άλλως οπό την επίδοση της αγωγής. Το πρωτοβάθμιο Δικαστήριο έκρινε ότι έχει υλική και τοπική αρμοδιότητα για την εκδίκαση της ναυτικής υπόθεσης με βάση το αγωγικό αίτημα, την έδρα της εναγομένης και τον τόπο κατάρτισης των ναυτολογήσεων. Στη συνέχεια αφού εφάρμοσε την ειδική διαδικασία των περιουσιακών – εργατικών διαφορών κατά την οποία είχε εισαχθεί προς εκδίκαση η υπόθεση, έκρινε ορισμένη και νόμιμη την αγωγή πλην του μέρους των επιδομάτων εορτών που συμπεριλάμβανε το επίδομα ιματισμού. Αφού περαιτέρω βεβαίωσε ότι καταβλήθηκε το αναλογούν στο υπερβάλλον του ορίου της καθ’ ύλην αρµοδιότητας του Ειρηνοδικείου ποσό, τέλος δικαστικού ενσήµου, απέρριψε εξ ολοκλήρου το αγωγικό κονδύλιο περί διανυκτερεύσεων και στη συνέχεια δέχθηκε κατά ένα μέρος την αγωγή ως ουσιαστικά βάσιμη και αφενός υποχρέωσε την εναγομένη να καταβάλει με προσωρινά εκτελεστή απόφαση στον ενάγοντα το ποσό των 2.980 ευρώ, αφετέρου αναγνώρισε ότι η εναγομένη οφείλει να καταβάλει στον ενάγοντα επιπλέον για τις αναφερόμενες στην αγωγή αιτίες το ποσό των 5.361,02 ευρώ και αμφότερα τα ποσά εντόκως από την 1.10.2018 και μέχρι την εξόφληση. Κατά της απόφασης αυτής παραπονούνται τώρα αμφότερα τα διάδικα μέρη με τις κρινόμενες εφέσεις τους για εσφαλμένη ερμηνεία και εφαρμογή του νόμου και κακή εκτίμηση αποδείξεων και ζητούν η εναγομένη εργοδότρια την εξαφάνιση της προκειμένου να απορριφθεί εξ ολοκλήρου η αγωγή για τους αναφερόμενους στην έφεση της λόγους, ο δε ενάγων ναυτικός τη μεταρρύθμιση της για τους αναφερόμενους στην έφεση του λόγους ώστε να γίνει δεκτή εξ ολοκλήρου η αγωγή στην ουσία της.
Σύμφωνα με το άρθρο 33 των οικείων σσνε ακτοπλοϊκών επιβατηγών Πλοίων των οικείων ετών (2017 και 2018) το οποίο άρθρο τιτλοφορείται “Δρομολόγια Εξπρές”, ορίζεται ότι, σε κάθε περίπτωση κατά τον καθορισμό, την έγκριση και την εκτέλεση των δρομολογίων, πρέπει να προνοείται, από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΕΝ και από τους πλοιοκτήτες, η παραμονή των πλοίων στο λιμάνι αφετηρίας τουλάχιστον έξι (6) ώρες πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο, προκειμένου να παρασχεθεί στον πλοίαρχο και το πλήρωμα ο αναγκαίος χρόνος ανάπαυσης καθώς και προετοιμασίας του πλοίου για το επόμενο δρομολόγιο (παρ. 1). Αν κατ` εξαίρεση αυτό δεν καθίσταται δυνατόν ή αποφασίζεται και εκτελείται έκτακτο δρομολόγιο, καταβάλλεται στον πλοίαρχο και το πλήρωμα πρόσθετη αμοιβή, όπως καθορίζεται στις επόμενες παραγράφους αυτού του άρθρου (παρ. 2). Κατά δε την παρ. 3 του ίδιου άρθρου τέτοια δρομολόγια (Express) για τα οποία καταβάλλεται στον πλοίαρχο και το πλήρωμα του πλοίου, η κατά τη παρ. 7 πρόσθετη αμοιβή, θεωρούνται εκείνα για την εκτέλεση των οποίων το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι αφετηρίας ή προορισμού, κατά περίπτωση, πριν περάσουν τουλάχιστον έξι (6) ώρες από τον κατάπλου του πλοίου στο αντίστοιχο λιμάνι αφετηρίας ή προορισμού. Για τον υπολογισμό της πρόσθετης αυτής αμοιβής, αθροίζονται οι ώρες πρόωρης αναχώρησης του πλοίου εβδομαδιαίως, δηλαδή προ της συμπληρώσεως 6 ωρών από της αφίξεως στο λιμάνι και το άθροισμα διαιρείται διά του αριθμού 8, το δε πηλίκον αποτελεί τον αριθμό των δρομολογίων, για τα οποία καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή. ‘Ομως, σύμφωνα με τη παρ. 5 του ίδιου άρθρου, ειδικά προκειμένου περί πλοίων τα οποία έχουν τακτικές καθημερινές αναχωρήσεις από το λιμάνι αφετηρίας καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή για τα πέραν των 5 δρομολογίων κάθε εβδομάδα, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα, του, κατά την προαναφερθείσα παρ. 2 προσδιορισμού. Για την πρόσθετη αυτή απασχόληση καταβάλλεται στον πλοίαρχο και το πλήρωμα αμοιβή υπολογιζόμενη ως εξής: Εφόσον η διάρκεια του κυκλικού ταξιδιού (δηλαδή μετάβαση στο λιμάνι ή τους λιμένας προορισμού και επιστροφή στο λιμένα αφετηρίας) είναι μεγαλύτερη των 12 ωρών, η αμοιβή είναι ίση προς το 1/30 των συνολικών μηνιαίων αποδοχών (παρ. 7α). Εάν είναι μικρότερη των 12 ωρών είναι ίση προς το ήμισυ της, ως άνω προβλεπόμενης (παρ. 7β). Από τις διατάξεις αυτές, προκύπτει, καθόσον αφορά την προβλεπόμενη απ` αυτές πρόσθετη αμοιβή ότι αυτή καταβάλλεται εφόσον σε κάθε δρομολόγιο το πλοίο δεν παραμείνει τουλάχιστον έξι ώρες στο λιμάνι αφετηρίας πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο. Κατά τη σαφή δε έννοια της παρ. 1 του άρθρου αυτού, δρομολόγιο νοείται το ταξίδι του πλοίου προς εξυπηρέτηση δρομολογιακής γραμμής, δηλαδή το δρομολόγιο αρχίζει με τον απόπλου του πλοίου από το λιμάνι αφετηρίας προς το λιμάνι (ή τα λιμάνια) προορισμού και λήγει με τον κατάπλου στο λιμάνι αφετηρίας. Η υποχρέωση δε εξάωρης παραμονής του πλοίου στο λιμάνι αφετηρίας ορίζεται σαφώς ότι πρέπει να γίνεται “πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο”. Με τη διάταξη δε της παρ. 3 του ίδιου άρθρου δίδεται δυνατότητα παραμονής του πλοίου, στο λιμένα προορισμού, για τους σκοπούς που αναφέρονται στην παρ. 1 αυτού, οπότε στην περίπτωση αυτή δρομολόγιο για το οποίο θα καταβληθεί η πρόσθετη αμοιβή της παρ. 7 θεωρείται εκείνο, για την εκτέλεση του οποίου το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι προορισμού πριν περάσουν έξι τουλάχιστον ώρες από τον κατάπλου στο λιμάνι αυτό. Εξ άλλου, όπως προκύπτει από την παρ. 5 του ίδιου άρθρου, πρόσθετη επίσης αμοιβή καταβάλλεται για τα πέραν των πέντε δρομολογίων κάθε εβδομάδα, προκειμένου περί πλοίων, τα οποία έχουν τακτικές καθημερινές αναχωρήσεις από το λιμάνι αφετηρίας, “ανεξάρτητα από το αποτέλεσμά του, κατά την παρ. 2 προσδιορισμού”. Δηλαδή, κατά την έννοια της διατάξεως αυτής, οι ναυτικοί που εργάζονται σε πλοία που εκτελούν καθημερινώς και περισσότερα από πέντε (5) (κυκλικά) δρομολόγια την εβδομάδα (δηλαδή 6, 7 …) είτε παραμένουν στο λιμάνι 6 ώρες, είτε όχι, λαμβάνουν την πρόσθετη αμοιβή που προβλέπεται στην παρ. 7, για τον καθορισμό της οποίας, δεν γίνεται ο υπολογισμός που προβλέπεται από την προαναφερθείσα παρ. 4 του άρθρου αυτού, αλλά εφόσον η διάρκεια του κάθε δρομολογίου (κυκλικού ταξιδιού) είναι μεγαλύτερη των 12 ωρών, η πρόσθετη αυτή αμοιβή είναι ίση προς το 1/30 των συνολικών μηνιαίων αποδοχών για κάθε δρομολόγιο, εφόσον δε είναι μικρότερη των 12 ωρών, είναι ίση προς το ήμισυ αυτής, κατά τα προεκτεθέντα. Δηλαδή, αν εκτελούν 6 τακτικά δρομολόγια την εβδομάδα διάρκειας μεγαλύτερης των 12 ωρών το καθένα, λαμβάνουν ως πρόσθετη αμοιβή το 1/30 των ως άνω αποδοχών, αν δε εκτελούν 7 τακτικά δρομολόγια τα 2/30 αυτών. Αν όμως εβδομαδιαίως εκτελούν μόνο πέντε (5) δρομολόγια Express ή λιγότερα των πέντε, τότε έχει εφαρμογή η παρ. 4 του ως άνω άρθρου, οπότε η δικαιουμένη για την εκτέλεση δρομολογίων “Express” πρόσθετη αμοιβή υπολογίζεται κατά το διαγραφόμενο από την παράγραφο αυτή τρόπο, κατά τον οποίον το προκύπτον πηλίκον από τη διαίρεση του αθροίσματος των ωρών πρόωρης αναχωρήσεως του πλοίου, δια του αριθμού 8, αποτελεί τον αριθμό των δρομολογίων αυτών. Τακτικά θεωρούνται τα δρομολόγια εκείνα, κατά τα οποία, το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι αφετηρίας σε προκαθορισμένη για κάθε ημέρα ώρα, σε εκτέλεση τακτικού δρομολογίου, χωρίς να ασκεί επιρροή, για το χαρακτηρισμό του δρομολογίου ως τακτικού, η ύπαρξη τυχόν καθυστερήσεων, κατά την εκτέλεσή του. Εξάλλου, κατά τη σαφή έννοια της παρ. 1 του πιο πάνω άρθρου, ως δρομολόγιο νοείται το ταξίδι του πλοίου προς εξυπηρέτηση δρομολογιακής γραμμής. Δηλαδή το δρομολόγιο αρχίζει με τον απόπλου του πλοίου από το λιμάνι αφετηρίας προς το λιμάνι (ή τα λιμάνια) προορισμού και λήγει με τον κατάπλου στο λιμάνι αφετηρίας. Η υποχρέωση εξάωρης παραμονής του πλοίου στο λιμάνι αφετηρίας ορίζεται σαφώς ότι πρέπει να γίνεται μία και μοναδική φορά σε κάθε δρομολόγιο και συγκεκριμένα στο λιμάνι αφετηρίας “πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο”. Η παραπάνω έννοια του δρομολογίου ταυτίζεται με εκείνη η οποία δίδεται και με το άρθρο 1 του Π.Δ. 814/1974 “περί καθορισμού κατηγοριών δρομολογιακών γραμμών και αρμοδιότητος δρομολογήσεως”, στο οποίο, το μεν δρομολόγιο νοείται ως “το κατά ημέρα και ώρα ιδιαίτερο ταξίδι προς εξυπηρέτηση δρομολογιακής γραμμής”, ο δε λιμένας αφετηρίας ως “ο λιμήν ή το σημείο εκκινήσεως και επανόδου του επιβατηγού πλοίου κατά την εκτέλεση του δρομολογίου του”. Η διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 33 των πιο πάνω Σ.Σ.Ν.Ε. δεν εισάγει διαφορετική ρύθμιση από εκείνη της παρ. 1, με την έννοια ότι το πλοίο πρέπει να παραμείνει 6 ώρες τόσο στο λιμάνι αφετηρίας όσο και στο λιμάνι προορισμού. Δίδεται, όμως, η δυνατότητα, με τη διάταξη αυτή, παραμονής του πλοίου επί εξάωρο για τους σκοπούς που αναφέρονται στην παρ. 1, είτε στο λιμάνι αφετηρίας είτε στο λιμάνι προορισμού, οπότε, στη δεύτερη περίπτωση, δρομολόγιο, για το οποίο θα καταβληθεί η πρόσθετη αμοιβή της παρ. 7, θεωρείται εκείνο για την εκτέλεση του οποίου το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι προορισμού πριν περάσουν 6 τουλάχιστον ώρες από τον κατάπλου στο λιμάνι αυτό. Το ότι η αμοιβή που προβλέπεται στο άρθρο αυτό καταβάλλεται μόνο στην περίπτωση κατά την οποία το πλοίο δεν παρέμεινε στο λιμάνι επί 6 ώρες σε κάθε πλήρες ταξίδι του προκύπτει και από τον αναφερόμενο στην παρ. 7 τρόπο υπολογισμού της αμοιβής, όπου ο υπολογισμός γίνεται ανάλογα με την πλήρη διάρκεια του ταξιδιού, δηλαδή από την αναχώρηση του πλοίου έως την επιστροφή του (Εφ.Πειρ.716/2011 ΕΝΔ 2012.107, Εφ.Πειρ.34/2008 Τ.Ν.Π. ΝΟΜΟΣ, Εφ.Πειρ.768/2005 αδημ. σε νομικό τύπο). Τέλος, με τη διάταξη της παρ. 6 του ίδιου άρθρου 33 ορίζεται ότι οι προαναφερθείσες διατάξεις δεν ισχύουν και δεν εφαρμόζονται σε ημερόπλοια, καθώς και σε πλοία δευτερευουσών και τοπικών γραμμών, εκτός εάν τα πλοία αυτά εκτελούν δρομολόγια ή επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους τις νυχτερινές ώρες, δηλαδή 23.00 μέχρι 7.00 ώρας. Από το περιεχόμενο της διατάξεως αυτής, προκύπτει σαφώς, ότι μ` αυτήν εισάγεται, κατ` αρχή, εξαίρεση, όσον αφορά τα ημερόπλοια, επί των οποίων, συμφωνήθηκε με τις ως άνω ΣΣΝΕ να μην ισχύουν και να μην εφαρμόζονται οι προαναφερθείσες διατάξεις για καταβολή πρόσθετης αμοιβής, σε περίπτωση εκτελέσεως δρομολογίων “Express”. Ως ημερόπλοια νοούνται τα πλοία, που εκτελούν ημερινούς πλόες. Σύμφωνα δε με το άρθρο 1 του Κανονισμού “περί ενδιαιτήσεως και καθορισμού αριθμού επιβατών των επιβατηγών πλοίων”, ως ημερινοί πλόες νοούνται οι εκτελούμενοι μεταξύ των ωρών 05.00 έως 22.00 κατά τη θερινή περίοδο και των οποίων η συνολική διάρκεια δεν υπερβαίνει τις 12 ώρες. ‘Ομως, και για τα ημερόπλοια, κατά το τελευταίο εδάφιο της παρ. 6 του άρθρου 33 εισάγεται εξαίρεση της ως άνω εξαιρέσεως, σύμφωνα με την οποία και επί των πλοίων αυτών έχουν εφαρμογή όλες οι προαναφερθείσες διατάξεις, εφόσον όμως τα πλοία αυτά εκτελούν δρομολόγια ή επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους τις νυκτερινές ώρες, δηλαδή από 23.00 μμ μέχρι 07.00 ημ, όπως ειδικότερα ορίζεται με τη ΣΣΝΕ αυτή. Επομένως, καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή και στους απασχολουμένους στα ημερόπλοια, τα οποία όμως εκτελούν τα παραπάνω δρομολόγια (Express) μόνον τις νυκτερινές ώρες ή επεκτείνουν τα δρομολόγια τους αυτά, τις ώρες αυτές δηλαδή 23.00 μέχρι 07.00 ώρας (βλ. σχετ. ΕφΠειρ 1056/1997 Νομολ. Ναυτ. Τμήματος ΕφΠειρ 1996-1997, σελ. 27, ΕφΠειρ 1055/2000, ΕφΠειρ 1056/ 2000, ΕφΠειρ 1206/2000, ΕφΠειρ 207/2001 αδημ). Περαιτέρω στις άνω αποδοχές με βάση τις οποίες υπολογίζεται η πρόσθετη αμοιβή των εν λόγω δρομολογίων, συμπεριλαμβάνεται, όπως και στα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα, κάθε παροχή καταβαλλόμενη πάγια και σταθερά ως συμβατικό ή νόμιμο αντάλλαγμα της παρεχόμενης εργασίας του ναυτικού τακτικά, κάθε μήνα ή, κατ’ επανάληψη, περιοδικά σε ορισμένα χρονικά διαστήματα (ΑΠ 1224/2019, Τ.Ν.Π. ΝΟΜΟΣ, Α.Π. 1013/2003, Δ.Ε.Ε. 2004.214, ΕΠ 284/2020, 200/2016, 117/2016, 442/2015, 23/2014, 618/2014 δημοσ στην Τ.Ν.Π. ΝΟΜΟΣ). Έτσι, στις εν λόγω αποδοχές συμπεριλαμβάνονται η αμοιβή για την υπερωριακή εργασία, οι αποδοχές αδείας με το αντίτιμο τροφής και το ημερήσιο αντίτιμο τροφής, το οποίο αποτελεί μέρος των παγίων και σταθερών αποδοχών του ναυτικού, ανεξαρτήτως αν παρέχεται σε χρήμα ή αυτούσια (EφΠειρ 285/2022 δημ. σε ιστοσελιδα Εφετείου Πειραιώς, ΕφΠειρ 403/2021 δημ. νόμος).
Περαιτέρω και σύμφωνα με τις προαναφερόμενες σσνε πληρωμάτων ακτοπλοϊκών επιβατηγών πλοίων, οι ώρες της υποχρεωτικής εβδομαδιαίας εργασίας εν πλω και στο λιμάνι ορίζονται σε σαράντα (40) εβδομαδιαίως δηλαδή οκτώ (8) ώρες την ημέρα από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή, της εργασίας του Σαββάτου και των αργιών αμειβομένης υπερωριακώς. Το οκτάωρο της Κυριακής πληρώνεται με επίδομα που προβλέπεται στη σύμβαση. Για την πρόσθετη (υπερωριακή) εργασία περί της οποίας, η προκύπτουσα εκ της εφαρμογής της υπερωριακή αμοιβή του ναυτικού προσαυξάνεται κατά 25. Για την πρόσθετη υπερωριακή απασχόληση του πληρώματος κατά τα Σάββατα και τις αργίες, όπως αυτές ορίζονται από το άρθρον 18 της παρούσης, καταβάλλεται υπερωριακή αμοιβή η προσδιοριζόμενη από την παρόντος άρθρου, προσαυξημένη κατά ποσοστό 50% για όλες τις ώρες της υπερωριακής απασχόλησης Σαββάτου και αργιών. Οι κατωτέρω κατονομαζόμενες θρησκευτικές εορτές θεωρούνται ως ημέρες αργίας. Εργασίες εκτελούμενες κατά τις αργίες αυτές εν πλω και στο λιμάνι αμείβονται υπερωριακώς, σύμφωνα με την παραγρ. 5 του άρθρου 13 της Συλλογικής Σύμβασης… α. Η 1η του Έτους, β. Η εορτή των Θεοφανείων. γ. Η Καθαρή Δευτέρα, δ. Η 25η Μαρτίου, ε. Η Μεγάλη Παρασκευή, στ. Η Δευτέρα του Πάσχα. ζ. Η ημέρα του Αγίου Γεωργίου, η. Η 1η Μαΐου. θ. Η ημέρα της Αναλήψεως. ι. Η 15η Αυγούστου. ια. Η 14η Οκτωβρίου, ιβ. Η 28η Οκτωβρίου, ιγ. Η ημέρα του Αγίου Νικολάου. ιδ. Η ημέρα των Χριστουγέννων, ιε. Η δεύτερη ημέρα των Χριστουγέννων».
Τέλος, από τη διάταξη του άρθρου 14 των προαναφερθεισών Σ.Σ.Ν.Ε., Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών πλοίων σε συνδυασμό προς εκείνες των §§ 1, 2, 3 και 7 της με αριθμό 70109/8008/14.12.1982 Αποφάσεως του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας «Περί των προϋποθέσεων χορηγήσεως επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα προς τους δικαιούμενους ναυτικούς» (ΦΕΚ Β 1/7.1.1982), με τις οποίες εφαρμόζεται η όμοια με αυτήν με αριθμό 19040/1981 Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας «Χορήγηση επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα στους μισθωτούς όλης της Χώρας που απασχολούνται με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου» (ΦΕΚ Β 742/9.12.1981), προκύπτει ότι οι ναυτικοί δικαιούνται επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα. Να σημειωθεί στο σημείο αυτό ότι το επίδομα εορτών Χριστουγέννων καταβάλλεται ακέραιο εφόσον η σχέση εργασίας διήρκεσε από 1.5 έως 31.12 και σε διαφορετική περίπτωση καταβάλλονται τα 2/25 του μισθού ή δύο ημερομίσθια για κάθε 19ημερο εργασίας ενώ αναφορικά με το επίδομα εορτών Πάσχα οι ναυτικοί δικαιούνται μισθό 15 μερών, εάν η σχέση εργασίας διήρκεσε καθ’ όλο το διάστημα από 1ης Ιανουαρίου μέχρι 30ής Απριλίου αντιστοίχως, ή 1/15 ημίσεος μηνιαίου μισθού ανά έκαστο οκταήμερο χρονικό διάστημα αντιστοίχως ή ανάλογο κλάσμα επί χρονικού διαστήματος μικρότερου του οκταημέρου, εάν η σχέση εργασίας δεν διήρκεσε καθ’ όλο το διάστημα και από 1ης Ιανουαρίου μέχρι 30ής Απριλίου. Επιπλέον να λεχθεί ότι λαμβάνεται υπόψη ο μισθός που καταβαλλόταν την 15η ημέρα προ του Πάσχα και κάθε άλλη παροχή, εφόσον καταβαλλόταν ή έπρεπε να καταβληθεί από την εργοδότρια ως συμβατικό ή νόμιμο αντάλλαγμα της παρεχόμενης εργασίας τακτικά κάθε μήνα ή κατ’ επανάληψη περιοδικά σε ορισμένα χρονικά διαστήματα, δηλαδή το επίδομα Κυριακών, το επίδομα βαρείας και ανθυγιεινής εργασίας, η υπερωριακή αμοιβή, το επίδομα αδείας, η αποζημίωση μη πραγματοποιήσεως αδείας, καθώς και οι λοιπές τακτικές παροχές μεταξύ των οποίων είναι και η τροφοδοσία είτε παρέχεται σε χρήμα είτε αυτουσίως. Μάλιστα, ως τέτοιες αποδοχές προσδιορίζονται ενδεικτικώς στην Υπουργική Απόφαση: α) Η προσαύξηση της νόμιμης και τακτικής αμοιβής της εργασίας κατά τις Κυριακές, εφόσον δίδεται στο μισθωτό σταθερά και μόνιμα ως αντάλλαγμα για την παροχή της εργασίας του κατά τις ημέρες αυτές τακτικά κάθε μήνα, β) η αμοιβή που καταβάλλεται από τον εργοδότη στον μισθωτό για νόμιμη υπερωριακή εργασία. Εφόσον η πρόσθετη αυτή αμοιβή για την παροχή υπερωριακής εργασίας δεν καταβάλλεται υπό μορφή επιδόματος παγίως και τακτικώς κατά μήνα, υπολογίζεται κατά μέσο όρο, αν κατά τα κρίσιμα χρονικά διαστήματα καταβάλλεται τακτικώς, γ) το επίδομα αδείας και το αντίτιμο τροφής είτε παρέχεται σε χρήμα είτε αυτουσίως, διότι αποτελεί συμβατικό αντάλλαγμα των υπηρεσιών του ναυτικού, λόγω του είδους και της φύσης της εργασίας του πάνω στο πλοίο (ΑΠ 1013/2003, ΔΕΕ 2004/212 = ΕΝαυτΔ 2003/345, ΜονΕφΠειρ. 430/2014, ΜονΕφΠειρ. 361/2014, ΜονΕφΠειρ. 56/2014, ΜονΕφΠειρ. 83/2014, όλες σε ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, ΕφΠειρ. 587/2011, ΕΝαυτΔ 2012/19, ΕφΠειρ. 521/2009, ΕΝαυτΔ 2009/273), καθώς και οι λοιπές τακτικές παροχές, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται το επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας (ΜονΕφΠειρ. 647/2014, ΜονΕφΠειρ. 412/2014, αμφότερες σε ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ), η αποζημίωση μη πραγματοποίησης αδείας (ΜονΕφΠειρ. 18/2016, ΜονΕφΠειρ. 19/2016, ΜονΕφΠειρ. 371/2016, ΜονΕφΠειρ. 73/2016, ΜονΕφΠειρ. 160/2014, ΜονΕφΠειρ. 36/2014, ΜονΕφΠειρ. 71/2014, όλες σε ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, ΕφΠειρ. 506/2011, ΕΝαυτΔ 2011/387). Όμως δεν συνυπολογίζεται για τον προσδιορισμό των επιδομάτων εορτών το προβλεπόμενο στο άρθρο 5 της ως άνω ΣΣΝΕ επίδομα ιματισμού, διότι αυτό δεν θεωρείται αντάλλαγμα της εργασίας, που παρέχει ο ναυτικός – μέλος πληρώματος αλλά κύρια αιτία έχει την εξυπηρέτηση των λειτουργικών αναγκών του πλοίου (ΑΠ 774/2003, ΕΕΔ 2005/237 = ΔΕΝ 59/1300 = Δνη 2005/123, ΑΠ 226/2003, ΕΕΔ 2004/790 = ΔΕΝ 59/1138, ΤριμΕφΠειρ. 377/2011, ΕΝαυτΔ 2011/262, ΜονΕφΠειρ. 254/2022, 285/2021, 216/2021, διαθέσιμες στην ιστοσελίδα του Δικαστηρίου στο Διαδίκτυο, ΜονΕφΠειρ 50/2016, ΜονΕφΠειρ. 347/2016, ΜονΕφΠειρ. 647/2014, ΜονΕφΠειρ. 605/2014, όλες σε ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, ΕφΠειρ. 283/2009, ΕΝαυτΔ 2009/102).
Από την επανεκτίμηση του αποδεικτικού υλικού, τη με αριθμό ……/10-2-2020 ένορκη βεβαίωση ενώπιον της Ειρηνοδίκη Πειραιώς του ναυτικού κατοίκου Αγίου Ιωάννη Ρέντη ………… που λήφθηκε κατά τις διατυπώσεις των άρθρων 422επ. του ΚΠολΔ και μετά από προηγούμενη κλήτευση του άλλου διάδικου μέρους σύμφωνα με τη με αριθμό. ……./5.2.2020 έκθεση επίδοσης του δικαστικού επιµελητή στο Πρωτοδικείο Πειραιώς ………., τη με αριθμό ……../2.2.2021 ένορκη βεβαίωση ενώπιον της Ειρηνοδίκη Πειραιώς του ναυτικού και κατοίκου Αμφιάλης …………. επίσης νομότυπα ληφθείσα και μετά από προηγούμενη κλήτευση του άλλου διάδικου μέρους σύμφωνα με τη με αριθμό ……./28.1.2021 έκθεση επίδοσης του δικαστικού επιµελητή Πρωτοδικείο Αθηνών ……….., από όλα ανεξαιρέτως τα έγγραφα, που νόµιµα επικαλούνται και προσκοµίζουν οι διάδικοι, και τα αυτεπαγγέλτως λαμβανόμενα υπόψη διδάγματα της κοινής πείρας και του κανόνες της λογικής (άρθρο 336 παρ. 4 του ΚΠολΔ) απoδεικvύoνται- κατά την κρίση του δικαστηρίου – τα ακόλουθα πραγµατικά περιστατικά που έχουν ουσιώδη επιρροή στην έκβαση της δίκης: Δυνάµει σύµβασης εξαρτηµένης ναυτικής εργασίας αορίστου χρόνου που κατήρτισε ο ενάγων στον Πειραιά, την 20-7-2017, µε την εναγοµένη, πλοιοκτήτρια του υπό ελληνική σηµαία Ε/Γ – Ο/Γ πλοίου «Η» νηολογίου Πειραιώς, ναυτολογήθηκε με την ειδικότητα του α’ μηχανοδηγού, αυθηµερόν, στο ως άνω πλοίο, µε συµφωνηθείσες µηνιαίες αποδοχές τις προβλεπόµενες από τη ΣΣΕ Πληρωµάτων Επιβατηγών Ακτοπλοϊκών Πλοίων, παρείχε δε από την ως άνω ηµεροµηνία ναυτολόγησής του την εργασία του στο ως άνω πλοίο συνεχως, έως την 30-9-2017, οπότε απολύθηκε «αµοιβαία συναινέσει» αυτού και του Πλοιάρχου. Στις 14-11-2017 επαναπροσλήφθηκε και πάλι στον Πειραιά από την εναγοµένη, στο ίδιο πλοίο µε την ίδια ειδικότητα και τους ίδιους όρους εργασίας, έως τις 1-10-2018, οπότε απολύθηκε «αµοιβαία συναινέσει» αυτού και του Πλοιάρχου. Σύμφωνα με το προσκομιζόμενο σχετικό 3 και τα όσα τα διάδικα μέρη συνομολογούν το διάστημα απασχόλησης του ενάγοντος το ως άνω πλοίο ήταν ενταγµένο σε ακτοπλοϊκή γραµµή και εκτελούσε στο δρομολόγιο Πειραιάς – Σίφνος – Ίος – Σαντορίνη. Δηλαδή από 26.5.2017 έως 1.10.2017 αναχωρούσε στις 7.15 από τον Πειραιά για Σίφνο από όπου αναχωρούσε στις 9.55, Ίο από όπου αναχωρούσε στις 11.15, Θήρα από όπου αναχωρούσε στις 13.30, Ίο με αναχώρηση στις 14.25, Σίφνο με αναχώρηση στις 16.15 και επιστροφή στον Πειραιά στις 19.05. Επίσης εκτελούσε το δρομολόγιο Πειραιάς (19.35) Σύρος (22.40) Μύκονος (23.25) Σύρος (00.10) και επιστροφή στον Πειραιά (02.55). Το έτος 2018 εκτελούσε τα ίδια δρομολόγια με κάποιες μικρές διαφοροποιήσεις στις ώρες άφιξης και αναχώρησης, δεδομένου ότι είναι ένα πλοίο που κινείται με αυξημένη ταχύτητα και όχι συμβατική. Το προαναφερόμενο πλοίο ήταν ακινητοποιηµένο κατά το διάστηµα από 8-5-2018 έως 24-5-2018 καθώς εκτελούνταν εργασίες επισκευής, ενώ δεν εκτέλεσε πλόες από 25-9-2018 έως 27-9-2018 και από 29-9-2018 έως 1-10-2018. Η εναγομένη είχε οργανική σύνθεση τριών μηχανικών, ενός μηχανοδηγού και ενός ηλεκτρολόγου, αλλά το διάστημα εκτέλεσης πλόων ναυτολογούσε 11μελές πλήρωμα μηχανής. Τη χειμερινή περίοδο που δεν εκτελούσε δρομολόγια διενεργούνταν επισκευές και το ωράριο του 5μελούς πλέον προσωπικού μηχανής ήταν σταθερό από αρχόμενο από τις 7 έως 9 μέχρι τις 3 έως 5. Περαιτέρω, απoδεικνύεται ότι ο ενάγων κατά τα ανωτέρω διαστήµατα ναυτολόγησης του εκτελούσε καθηµερινά πλείστες υδραυλικές εργασίες σε όλο το πλοίο και ήταν υποχρεωµένος να ευρίσκεται πάντοτε στο µηχανοστάσιο σε κάθε απόπλου και κατάπλου του πλοίου σε λιµάνι ώστε να παρακολουθεί µε προσοχή την λειτουργία των µηχανών και των ηλεκτροµηχανών του πλοίου και να βοηθάει και πολλές φορές να εκτελεί αυτοπροσώπως τα από την γέφυρα µεταβιβαζόµενα παραγγέλµατα χειρισµού των µηχανών. Όταν το πλοίο ήταν εν πλω εκτελούσε λίπανση και παρακολούθηση των κυρίων µηχανών και των βοηθητικών µηχανηµάτων, του µηχανισµού πηδαλίου και των ηλεκτρογεννητριών που ευρίσκοντο στο µηχανοστάσιο, έχοντας τον απόλυτο χειρισµό των µηχανηµάτων αυτών, µεριµνούσε για την καλή λειτουργία της µηχανής και των ηλεκτρογεννητριών (τροφοδότηση, κυκλοφορία υδάτων, αριθµός στροφών κλπ). Εκτελούσε επίσης καθαρισµό των διαχωριστήρων λαδιού και πετρελαίου, φίλτρων, και, εκτελούσε καθαρισµό του χώρου του µηχανοστασίου. Επίσης είτε όταν το πλοίο ήταν εν πλω είτε όταν ευρίσκετο σε λιµάνι, ο ενάγων έκανε σφυροκόπηση, καθαρισµούς, αποσκωριάσεις, καθώς και βαψίµατα στους χώρους του µηχανοστασίου {πλύσιµο, χρωµατισµοί σε όλες τις µεταλλικές επιφάνειες (σωλήνες, µπουλµέδες κλπ)}, εκτελούσε εργασίες συντήρησης της µηχανής, παρακολουθούσε την λειτουργία των ηλεκτρογεννητριών και επιδιόρθωνε τυχόν βλάβες της µηχανής και των ηλεκτρογεννητριών. Απασχολείτο από τις 6 το πρωί μέχρι τις 7 το βράδυ με μια ώρα διάλειμμα το μεσημέρι. Επομένως το διάστημα των πλόων απασχολείτο 12 ώρες ημερησίως, εκτελώντας υπερωριακή απασχόληση σύμφωνα με τα αναφερόμενα στη νομική σκέψη της παρούσας, και γι’αυτό εξάλλου και λάμβανε κάθε μήνα επιπλέον αμοιβή για υπερωριακή απασχόληση σύμφωνα με τις προσκομιζόμενες μετ’επικλήσεως αποδείξεις μισθοδοσίας από αμφότερα τα διάδικα μέρη. Αντιθέτως το διάστημα που εκτελούνταν επισκευές στο πλοίο δεν υφίστατο ανάγκη υπερωριακής απασχόλησης και τυχόν επιπλέον εργασία του μόνο για δύο ημέρες στις 17.5.2018 και στις 21.5.2018 έχουν εξοφληθεί από την εργοδότρια. Να αναφερθεί δε ότι το γεγονός ότι η ένορκη βεβαίωση που προσκομίζεται έχει δοθεί από ναυτικό που έχει επίσης ασκήσει αγωγή σε βάρος της εργοδότριας δεν τον καθιστά από μόνο του αναξιόπιστο μάρτυρα καθώς δεν υπάρχει υποχρέωση στο αδύνατο και προφανώς είναι αδύνατο για έναν εργαζόμενο ναυτικό να βρει ένα τρίτο πρόσωπο που δεν εργάζεται στην εργοδότρια για να καταθέσει αναλυτικά για τις συνθήκες εργασίας του και γι’αυτό εξάλλου και ο ενόρκως βεβαιώσας μετά από αίτημα της εργοδότριας ήταν επίσης ναυτολογημένος στο πλοία της. Το πρωτοβάθμιο Δικαστήριο που έκρινε ότι η απασχόληση του ναυτικού ανερχόταν στις 11 ώρες ημερησίως εσφαλμένα εκτίμησε τις αποδείξεις και συνεπώς κατά εν μέρει παραδοχή του σχετικού πρώτου λόγου εφέσεως του ναυτικού θα πρέπει να εξαφανιστεί η εκκαλουμένη ως προς το κεφάλαιο της αυτό και να κρατήσει το παρόν δικαστήριο και να εκδικάσει ως προς το κεφάλαιο αυτό την υπόθεση (άρθρο 535 του ΚΠολΔ) και αντίθετα θα πρέπει να απορριφθεί ο σχετικός πρώτος λόγος της με αριθμό …………/2022 εφέσεως περί του αντιθέτου της εργοδότριας, η οποία τόσο ενώπιον του πρωτοβάθμιου δικαστηρίου όσο αι σε αυτόν τον βαθμό απέφυγε να προσδιορίσει χρονικά το ωράριο εργασίας του ενάγοντος και να εξηγήσει σε πόσες ώρες υπερωριακής απασχόλησης αντιστοιχούν τα ποσά που πράγματι του κατέβαλε και περιλαμβάνονται στις μηνιαίες αποδείξεις μισθοδοσίας.
Ακολούθως στο ναυτικό οφείλονται λόγω υπερωριακής απασχόλησης τα ακόλουθα ποσά: Για την υπερωριακή του απασχόληση κατά τα χρονικά διαστήµατα της υπηρεσίας του επί του ως άνω πλοίου από 20-7-2017 έως 30-9-2017 και από 14-11-2017 έως 31-12-2017: ι) καθόσον εργάστηκε 12 ώρες για 18 Σάββατα και 5 αργίες, ήτοι (18+5= 23Χ 12 ώρες) 276 ώρες υπερωριακής απασχόλησης, το ποσό των 276 X 11,10 ευρώ=3.063,60 ευρώ, ιι) καθόσον εργάστηκε 12 ώρες κατά 81 καθηµερινές και 17 Κυριακές δηλαδή για 98 χ 4 ώρες υπερωριακής απασχόλησης δικαιούται, το ποσό των 392X9,25 ευρώ= 3.626, και συνολικά για την υπερωριακή του απασχόληση δικαιούται το ποσό των 6.689,60 ευρώ, έναντι του οποίου έλαβε σύμφωνα με τις προσκομιζόμενες μετ’επικλήσεως αποδείξεις μισθοδοσίας κατά εν μέρει παραδοχής της ενστάσεως εξόφλησης που επαναφέρει ενώπιον του δικαστηρίου τούτου δια του σχετικού λόγου εφέσεως η εργοδότρια, το ποσό των 2.902,56 ευρώ και συνεπώς του οφείλεται το ποσό των 3.787,04 ευρώ. Περαιτέρω, ο ενάγων για τη ναυτολόγησή του εντός του έτους 2018 δικαιούται: Α) για την υπερωριακή του απασχόληση κατά τα χρονικά διαστήµατα της υπηρεσίας του επί του ως άνω πλοίου από 1-1-2018 έως 7-5-2018 και από 25-5-2018 έως 24-9-2018 ι) καθόσον εργάστηκε 12 ώρες για 35 Σάββατα και 10 αργίες ήτοι (45 Χ 12 ώρες) 540 ώρες υπερωριακής απασχόλησης, το ποσό των 5.994 ευρώ (540 X11,10 ευρώ=), ιι) καθόσον εργάστηκε 12 ώρες κατά 206 καθηµερινές και Κυριακές και συνολικά [(206 Χ 4= 824 ώρες υπερωριακής απασχόλησης, το ποσό των 7.622 ευρώ (824 X9,25 ευρώ=), και συνολικά για την υπερωριακή του απασχόληση δικαιούται το ποσό των 13.616 ευρώ, έναντι του οποίου έλαβε, όπως επικαλείται και αποδεικνύει η εργοδότρια επαναφέροντας την ένσταση εξόφλησης με τους σχετικούς λόγους εφέσεως, το ποσό των 6.993 ευρώ και το ποσό των 3.429,16 ευρώ και συνεπώς του οφείλεται ακόμη το ποσό των 3.193,84 ευρώ.
Οι αποδοχές του με βάση τη ΣΣΝΕ του 2017 με το συνυπολογισμό της μέσης υπερωριακής αμοιβής ανέρχονταν σε ποσό 4.318,42 [βασικός µισθός 1280,19 ευρώ +επίδοµα Κυριακών 281,64 ευρώ +ειδικό επίδοµα 35,48 ευρώ+ επίδοµα ανθυγιεινής εργασίας 35,22 ευρώ +επίδοµα αδείας 451,01 ευρώ [1280,19 βασικός μισθός + 281,64 ευρώ επίδοµα Κυριακών: 22 = 70,99 ευρώ X5=354,96 ευρώ + αντίτιµο τροφής (19,21 ευρώX5)]+ 1.658,58 ευρώ µέσος όρος υπερωριών (6.689,60 ευρώ :121 ηµέρες εργασίας X30)+ µηνιαία τροφοδοσία 576,3 ευρώ (19,21Χ30]. Επομένως για αναλογία επιδόµατος Χριστουγέννων έτους 2017, και δεδοµένου ότι ο συνολικός µηνιαίος µισθός του ενάγοντος, οµοίως βάσει της ως άνω εφαρµοζοµένης εν προκειµένω συλλογικής συµβάσεως εργασίας, για το διάστηµα της ναυτολογήσεώς του από 20-7-2017 έως 30-9-2017 και 14-11-2017 έως 31-12-2017 (ήτοι 121 ηµέρες υπηρεσίας), ο ενάγων έπρεπε να λάβει ποσό ίσο µε τα 2/25 του µηνιαίου µισθού του για κάθε 19 ηµέρες εργασίας και συνολικά έπρεπε να λάβει 2.197,21 ευρώ (ήτοι συνολικός µηνιαίος µισθός 4.318,42 Χ 2/25 = 345,47 ανά δεκαεννιαήµερο απασχόλησης Χ 6,36 δεκαεννιαήµερα της ανωτέρω περιόδου), έναντι του οποίου έλαβε το ποσό των 1.169,9 ευρώ, σύμφωνα με τα όσα επικαλείται και αποδεικνύει η εργοδότρια και συνεπώς αφού γίνει δεκτή κατά ένα μέρος η ένσταση εξόφλησης που επαναφέρεται με τους λόγους εφέσεως πρέπει να αναγνωριστεί ότι του οφείλεται το ποσό των 1.027,31 ευρώ. Επίσης οι αποδοχές του για το έτος 2018 ανέρχονται σε ποσό 4.306,94 ευρώ [βασικός µισθός 1280,19+επίδοµα Κυριακών 281,64+ειδικό επίδοµα 35,48 ευρώ +επίδοµα ανθυγιεινής εργασίας 35,22 ευρώ + επίδoµα αδείας 451,01 ευρώ [1280,19 βασικός µισθός + 281,64 ευρώ επίδοµα Κυριακών: 22 = 70,99 X5=354,96 ευρώ + αντίτιµο τροφής (19,21 ευρώ X5)]+ 1.647,10 µέσος όρος υπερωριών (13.616 :248 ηµέρες εργασίας = X30)+ µηνιαία τροφοδοσία 576,3 ευρώ (19,21Χ30]. Έτσι ως αναλογία επιδόματος εορτών Πάσχα 2018 δικαιούται µισό µηνιαίο µισθό και δη ποσό (4.306,94 /2=) 2.153,47 ευρώ έναντι του οποίου έλαβε, όπως αναφέρεται καθ’υποφοράν στην αγωγή και αποδεικνύεται από τις αποδείξεις µισθοδοσίας τις οποίες επικαλείται και προσκοµίζει η εναγοµένη, το ποσό των 888,72 ευρώ, και συνεπώς του οφείλεται ακόμη το ποσό των 1.264,75 ευρώ, κατά εν μέρει παραδοχή της σχετικής ενστάσεως της εργοδότριας, την οποία αυτή επαναφέρει με τους λόγους εφέσεως. Ακόμη για αναλογία επιδόµατος εορτών Χριστουγέννων το έτος 2018 με δεδομένο ότι απασχολήθηκε από 1/5 έως 1/10/2018 (ήτοι 153 ηµέρες εργασίας) δικαιούται να λάβει ποσό ίσο µε τα 2/25 του µηνιαίου µισθού του για κάθε 19 ηµέρες εργασίας και συνολικό έπρεπε να λάβει 2.756,44 ευρώ (ήτοι συνολικός µηνιαίος µισθός 4.306,94 ευρώ Χ 2/25 = 344,56 ανά δεκαεννιαήµερο απασχόλησης Χ 8 δεκαεννιαήµερα της ανωτέρω περιόδου), έναντι του οποίου έλαβε έναντι του οποίου έλαβε, ως αποδεικνύεται από τις αποδείξεις µισθοδοσίας τις οποίες επικαλείται και προσκοµίζει η εναγοµένη, το ποσό των 629,32 ευρώ, και συνεπώς του οφείλεται ακόμη το ποσό των 2.127,12 ευρώ, κατά εν μέρει παραδοχή της σχετικής ενστάσεως της εργοδότριας, την οποία αυτή επαναφέρει με τους λόγους εφέσεως. Επομένως κατά εν μέρει παραδοχή του σχετικού δεύτερου λόγου εφέσεως του ναυτικού ως βάσιμου θα εξαφανιστεί κατά το σχετικό κεφάλαιο της η εκκαλουμένη απόφαση και θα κρατήσει το παρόν δικαστήριο να επαναδικάσει το σχετικό κεφάλαιο της υπόθεσης στην ουσία του. Αντίθετα ο σχετικός δεύτερος λόγος της με αριθμό …………../2022 εφέσεως με τον οποίο η εργοδότρια παραπονείται για κακή εκτίμηση αποδεικτικού υλικού για το λόγο ότι υπολογίστηκαν εσφαλμένα υπερωρίες στα επιδόματα εορτών είναι απορριπτέος ως αβάσιμος.
Για το ίδιο διάστημα πρέπει να επανυπολογιστεί με βάση την υπερωριακή αμοιβή του η αμοιβή για τα δρομολόγια εξπρές. Να σημειωθεί ότι η εργοδότρια δεν αρνείται την πραγματοποίηση των δρομολογίων αλλά ισχυρίζεται ότι ο ενάγων δεν απασχολείτο τη νύχτα κατά την τέλεση των δρομολογίων. Ο ισχυρισμός της όμως προβάλλεται αλυσιτελώς διότι κατά τα προαναφερόμενα στη νομική σκέψη η αμοιβή οφείλεται για την εκτέλεση των δρομολογίων με τη συμμετοχή του ναυτικού άσχετα αν συνέπιπταν με το ωράριο εργασίας του, αφού η διενέργεια εξπρές δρομολογίων συνιστά επιπλέον επιβάρυνση του εργαζόμενου που δεν ξεκουράζεται όπως κατά την εξάωρη παραμονή του πλοίου στο λιμάνι αναχώρησης ή προορισμού. Έτσι για αμοιβή δρομολογίων εξπρές του οφείλεται: με αποδοχές ύψους 4.318,42 και ενώ το πλοίο «H» εκτελούσε για 6,57 εβδοµάδες (ήτοι από 20-7-2017 έως 3-9-2017) δύο δροµολόγια εξπρές (ηµέρες Παρασκευή και Κυριακή) και συνολικά 13,14 δροµολόγια εξπρές µε διάρκεια άνω των 6 και κάτω των 12 ωρών δικαιούται για έκαστο δροµολόγιο το ποσό των (4.318,42 X 1/30/2= 71,97) και συνολικά το ποσό των (13,14X 71,97=) 945,69 ευρώ. Τέλος για την αµοιβή του για δροµολόγια εξπρές κατά την απασχόληση του το παραπάνω διάστημα, δεδοµένου ότι οι συνολικές µηνιαίες αποδοχές του ενάγοντος ανέρχονται για το έτος 2018 ως προαναφέρθηκε σε ποσό 4.306,94 ευρώ και το πλοίο «H» εκτελούσε για 10 εβδοµάδες (ήτοι από 25-6-2018 έως 2-9-2017) δύο δροµολόγια εξπρές (ηµέρες Παρασκευή και Κυριακή) και συνολικά 10 δροµολόγια εξπρές µε διάρκεια άνω των 6 και κάτω των 12 ωρών ο ενάγων δικαιούται για κάθε δροµολόγιο το ποσό των (4.306,94 X1/30/2=71,78) και συνολικά το ποσό των (20X71,78 =) 1.435,60 ευρώ. Επομένως κατά την εν μέρει παραδοχή του σχετικού τρίτου λόγου εφέσεως του ναυτικού με τον οποίο αυτός πλήττει μόνο τον υπολογισμό της οφειλόμενης αμοιβής χωρίς το συνυπολογισμό της συνολικής υπερωριακής απασχόλησης του, θα πρέπει να εξαφανιστεί η εκκαλουμένη ως προς το κεφάλαιο της αυτό και αντιθέτως να απορριφθεί ο σχετικός περί του αντιθέτου λόγος έφεσης της εργοδότριας.
Υπό τα ανωτέρω, αποδειχθέντα πραγµατικό περιστατικά, ο ενάγων δικαιούται από τη ναυτολόγησή του στο πλοίο H το συνολικό ποσό των (3.787,04+ 1.027,31 + 945,69 + 3.193,84 + 1.264,75 + 2.127,12 + 1.435,6=) 13.781,35 ευρώ Μετά από αυτά και εφόσον δεν υπάρχει άλλος λόγος εφέσεως προς εξέταση θα πρέπει να απορριφθεί στο σύνολο της η με αριθμό …………./2022 έφεση και να γίνει εν μέρει δεκτή κατ’ουσίαν η με αριθμό …………../2021 έφεση. Στη συνέχεια να εξαφανιστεί στο σύνολο της για το ενιαίο της εκτέλεσης η εκκαλουμένη απόφαση (ΕφΑθ 44/2006 ΕλλΔνη 48,1507, Σ.Σαμουήλ «Η έφεση» έκδ. Ε΄σελ. 430-431 παρ. 1143) αφού εφόσον όταν εξαφανίζεται ολικά ή εν μέρει η εκκαλούμενη απόφαση, εξαφανίζεται και το κεφάλαιο των δικαστικών εξόδων, ολικά και στις δύο περιπτώσεις, στην μεν πρώτη ως αναγκαίο επακόλουθο της εξαφανίσεως της αποφάσεως, στη δε δεύτερη εν όψει της αναγκαιότητος ενιαίου καθορισμού των δικαστικών εξόδων ως προς όλα τα κεφάλαια της αποφάσεως (ΑΠ 192/1998 ΕλΔ 39.825), και το παρόν δικαστήριο να κρατήσει την υπόθεση και να τη δικάσει στην ουσία της (άρθρο 535 παρ.1 του ΚΠολΔ) τη με αριθμό …………./2018 αγωγή η οποία έχει κατά προεκτεθέντα νομικό έρεισμα στις διατάξεις των άρθρων 340, 341, 345, 648, 653, 655 ΑΚ, 75, 105, 106 του ΚΙΝΔ άρθρο μόνο της Υ.Α. 70109/8008 (Εμπορικής Ναυτιλίας) της 14.12.81/7.1.82 «Προϋποθέσεις χορηγήσεως επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα στους δικαιουμένους ναυτικούς» σε συνδυασμό με τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων των ετών 2017 και 2018, και 70 του ΚΠολΔ. Συνεπώς πρέπει η κρινόμενη αγωγή να γίνει εν μέρει δεκτή και στην ουσιαστική της βασιμότητα και με βάση το αναγνωριστικό της αίτημα που αφορά τα επιδόματα εορτών και την αμοιβή περί δρομολογίων εξπρές θα πρέπει να αναγνωριστεί ότι η εναγομένη οφείλει να καταβάλει στον ενάγοντα το ποσό των 1.027,31 + 945,69 + 1.264,75 + 2.127,12 + 1.435,6 =6.800,47 ευρώ εντόκως από την εποµένη της τελευταίας απόλυσής του (1/10/2018) ως προς το ποσό των 4.673,35 ευρώ αφού το επίδομα εορτών Χριστουγέννων δεν οφείλεται πριν τις 31.12.2018. Επιπλέον θα πρέπει να υποχρεωθεί η εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα λόγω υπερωριακής αμοιβής, το ποσό των 6.980,88 ευρώ εντόκως από την εποµένη της τελευταίας απόλυσής του (1/10/2018). Μέρος των δικαστικών εξόδων του ενάγοντος και για τους δύο βαθμούς δικαιοδοσίας βαρύνουν, μετά την υποβολή σχετικού αιτήματος, την εναγομένη λόγω της ήττας της κατά τα οριζόμενα ειδικότερα στο διατακτικό (άρθρα 178 παρ. 1, 191 παρ. 2 και 183 του ΚΠολΔ).
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
Συνεκδικάζει με τη δικονομική παρουσία των διαδίκων από τις 21.7.2021 και 31.5.2022 και με αριθμούς κατάθεσης ………../2021 και ………./2022 και προσδιορισμού ……../2021 και ………/2022 εφέσεις κατά της με αριθμό 1444/2021 απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς που εκδόθηκε αντιμωλία των διαδίκων, κατά την ειδική διαδικασία των περιουσιακών διαφορών, επί της από 18.12.2018 με αριθμό κατάθεσης ………/2018 αγωγής,
Δέχεται τυπικά τις εφέσεις
Απορρίπτει τη με αριθμό ……../2022 έφεση και ό,τι άλλο έκρινε ως απορριπτέο στο σκεπτικό
Δέχεται κατά ένα μέρος κατ’ουσίαν τη με αριθμό ……../2021 έφεση
Εξαφανίζει την εκκαλουμένη με αριθμό 1444/2021 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς
Κρατεί την υπόθεση και αναδικάζει επί της με αριθμό ………/2018 αγωγής
Δέχεται κατά ένα μέρος τη με αριθμό ………./2018 αγωγή
Αναγνωρίζει ότι η εναγομένη οφείλει να καταβάλει στον ενάγοντα το ποσό των έξι χιλιάδων οκτακοσίων ευρώ και σαράντα επτά λεπτών (6.800,47) ευρώ εντόκως από την 1/10/2018 ως προς το ποσό των τεσσάρων χιλιάδων εξακοσίων εβδομήντα τριών ευρώ και τριάντα πέντε λεπτών (4.673,35) ευρώ και από 31.12.2018 ως προς το ποσό των δύο χιλιάδων εκατόν είκοσι επτά ευρώ και δώδεκα λεπτών (2.127,12)
Υποχρεώνει την εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα το ποσό των έξι χιλιάδων εννιακοσίων ογδόντα ευρώ και ογδόντα οκτώ λεπτών (6.980,88) εντόκως από την 1/10/2018
Επιβάλει σε βάρος της εναγομένης μέρος των δικαστικών εξόδων του ενάγοντος και των δύο βαθμών δικαιοδοσίας, δηλαδή το ποσό των επτακοσίων (700) ευρώ
Κρίθηκε, αποφασίσθηκε και δημοσιεύθηκε στον Πειραιά σε έκτακτη, δημόσια στο ακροατήριό του συνεδρίαση, στις 24 Απριλίου 2023, χωρίς την παρουσία των διαδίκων και των πληρεξουσίων τους δικηγόρων.
Η ΔΙΚΑΣΤΗΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ