ΕΦΕΤΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
4Ο ΤΜΗΜΑ
Αριθμός Απόφασης 208/2025
ΤΟ ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΕΦΕΤΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Συγκροτήθηκε από την Δικαστή Ελένη Νικολακοπούλου, Εφέτη, η οποία ορίσθηκε από τον Πρόεδρο του Τριμελούς Συμβουλίου Διευθύνσεως του Εφετείου Πειραιώς και από τη Γραμματέα Κ.Σ.
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριο του στις ………., για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ :
ΤΗΣ ΑΙΤΟΥΣΑΣ: ………….., η οποία παραστάθηκε μετά της πληρεξουσίας δικηγόρου, Σόνιας Μιχάλαρου και
ΤΟΥ ΚΑΘ΄ ΟΥ Η ΑΙΤΗΣΗ: Δήμου Σαλαμίνας Αττικής, που εδρεύει στη Σαλαμίνα Αττικής (……………) και εκπροσωπείται νόμιμα από τον Δήμαρχο του, ο οποίος εκπροσωπήθηκε από τον πληρεξούσιο δικηγόρο, Ματθαίο Χαλκιαδάκη.
ΚΟΙΝΟΠΟΙΟΥΜΕΝΗ ΠΡΟΣ
1) Την Κτηματική Υπηρεσία Πειραιά-Νήσων και Δυτικής Αττικής του Υπουργείου Οικονομικών, που εδρεύει στον Πειραιά Αττικής (οδός ………..) και εκπροσωπείται νόμιμα και
2) Το Δασαρχείο Πειραιά, που εδρεύει στον Πειραιά (οδός . ……..) και εκπροσωπείται νόμιμα, που δεν εκπροσωπήθηκαν από πληρεξούσιο δικηγόρο.
Η αιτούσα κατέθεσε ενώπιον του παρόντος Δικαστηρίου την από 29.6.2023 με αριθμό έκθεσης κατάθεσης ………./29.6.2023 αίτηση της περί καθορισμού προσωρινής τιμής μονάδας αποζημιώσεως για το περιγραφόμενο σε αυτήν ακίνητο-οικόπεδο και αναγνώρισης αυτής ως δικαιούχου αποζημίωσης, που προσδιορίστηκε να συζητηθεί κατά την αναφερόμενη στην αρχή της παρούσας δικάσιμο.
Κατά την δικάσιμο αυτή, η υπόθεση εκφωνήθηκε με τη σειρά της από το οικείο πινάκιο και συζητήθηκε. Οι πληρεξούσιοι δικηγόροι των παρασταθέντων διαδίκων, αφού έλαβαν διαδοχικά το λόγο από την Πρόεδρο, αναφέρθηκαν στις έγγραφες προτάσεις που κατέθεσαν.
ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ
ΚΑΙ ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ
Ι. Από τις διατάξεις των άρθρων 17 παρ. 2-4 του ισχύοντος Συντάγματος και 13 παρ. 1 και 2 του N. 2882/2001 (Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων-K.A.A.A) προκύπτει ότι: α) ουδείς στερείται την ιδιοκτησία του, παρά μόνο για δημόσια ωφέλεια που έχει αποδειχθεί με τον προσήκοντα τρόπο, όταν και όπως ο νόμος ορίζει και πάντοτε αφού προηγηθεί πλήρης αποζημίωση, που να ανταποκρίνεται στην αξία την οποία είχε το απαλλοτριούμενο κατά το χρόνο της συζήτησης στο Δικαστήριο για τον προσωρινό προσδιορισμό της αποζημίωσης. Αν ζητηθεί απευθείας ο οριστικός προσδιορισμός της αποζημίωσης, λαμβάνεται υπόψη η αξία κατά το χρόνο της σχετικής συζήτησης στο Δικαστήριο, β) προς εύρεση της αξίας αυτής δεν λαμβάνεται υπόψη ενδεχόμενη μεταβολή (αύξηση ή υποτίμηση) της αξίας του απαλλοτριωμένου, που επήλθε μετά τη δημοσίευση της πράξης της απαλλοτριώσεως και εξαιτίας μόνον αυτής, ούτε από ενέργειες του ιδιοκτήτη στο απαλλοτριωμένο, που έγιναν μετά την ανακοίνωση της απαλλοτρίωσης και μόνον εξαιτίας αυτής, ενώ, ομοίως, δεν λαμβάνεται υπόψη ενδεχόμενη μεταβολή της αξίας του απαλλοτριωμένου, μετά την θεσμοθέτηση ζώνης αστικής ανάπλασης ή μετά την θεσμοθέτηση ζωνών για μελλοντική πολεοδόμηση, γ) ως κριτήρια για την εκτίμηση της αξίας του απαλλοτριωμένου ακινήτου λαμβάνονται υπόψη, ιδίως, η αξία που έχουν κατά τον κρίσιμο χρόνο παρακείμενα και ομοειδή ακίνητα, η οποία προσδιορίζεται κυρίως από την αντικειμενική αξία με βάση τους επίσημους πίνακες του Υπουργείου Οικονομικών, τα τιμήματα σε συμβόλαια μεταβίβασης κυριότητας ακινήτων, τα οποία συντάχθηκαν κατά το χρόνο της κήρυξης της απαλλοτρίωσης, καθώς και η πρόσοδος του απαλλοτριωμένου (άρθρο 13 παρ. 1 εδ. γ΄ Ν. 2882/2001). Ειδικότερα, ως πρόσοδος νοείται η προερχόμενη από τη φύση και τη δυνατότητα εκμετάλλευσης του απαλλοτριωμένου, που συναρτάται με τη θέση, τη μορφή και τον προορισμό του σε σχέση με τη συγκεκριμένη περιοχή, στην οποία βρίσκεται. Ως κριτήριο, δηλαδή, διαφοροποίησης και στοιχείο αξιολόγησης αποτελεί, στην περίπτωση αγροτικού ακινήτου, αν αυτό είναι γόνιμο ή άγονο, ξηρικό ή ποτιστικό, φυτεία ή χέρσο και, προκειμένου για αστικό ακίνητο, αν το απαλλοτριωμένο είναι εντός ή εκτός σχεδίου, εντός ή εκτός ζώνης, ποιοι σε κάθε περίπτωση οι όροι δόμησης, τα ποσοστά κάλυψης και αντιπαροχής και ο συντελεστής εμπορικότητας, σε σχέση με τη συγκεκριμένη περιοχή, στην οποία βρίσκεται το ακίνητο. Αλλά και από το συνδυασμό των διατάξεων του ως άνω άρθρου 13 του Ν. 2882/2001 και εκείνου του άρθρου 1 του Π.Δ. 24/1985, που καθορίζει τους όρους δόμησης για τα εκτός σχεδίου πόλης ακίνητα, προκύπτει ότι για τον προσδιορισμό της αξίας των ακινήτων αυτών αναγκαίο στοιχείο είναι και αν το απαλλοτριωμένο ακίνητο είχε πριν από την απαλλοτρίωση ως δευτερεύοντα, έστω, προορισμό την ανοικοδόμηση και πληρούσε τους επιτρεπόμενους όρους δόμησης και αν ήταν άρτιο και οικοδομήσιμο κατά παρέκκλιση (ΑΠ 155/2005). δ) Η αποζημίωση πρέπει να είναι «πλήρης» και να ανταποκρίνεται στην πραγματική αξία του απαλλοτριωμένου ακινήτου, κατά τον ως άνω κρίσιμο χρόνο συζήτησης, ως τέτοια δε νοείται εκείνη της οποίας το ποσόν επιτρέπει στον ιδιοκτήτη να αντικαταστήσει το πράγμα που απαλλοτριώθηκε με άλλο ισάξιο, ενώ η αποζημίωση αυτή πρέπει να περιλαμβάνει και την αξία των κατά το άρθρο 953 του ΑΚ συστατικών του ακινήτου, τα οποία συναπαλλοτριώνονται αυτοδικαίως, σύμφωνα με το άρθρο 4 του Ν. 2882/2001 (ΑΠ 209/2019, ΑΠ 148/2018, ΑΠ 635/2017, ΑΠ 834/2017, ΑΠ 1555/2017 και ΑΠ 326/2016 όλες δημοσιευμένες στην ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ). Ακολούθως, στο άρθρο 26 του Ν. 2882/2001 ορίζεται ότι «… 3. Οποιοσδήποτε από τους διαδίκους μπορεί, με δικόγραφο κοινοποιούμενο στους αντιδίκους δεκαπέντε (15) τουλάχιστον ημέρες πριν από την συζήτηση της, κατά το άρθρο 18 και επόμενα του παρόντος, αίτησης για τον προσωρινό ή οριστικό καθορισμό της αποζημίωσης, να ζητήσει την αναγνώριση των δικαιούχων της αποζημίωσης με την ίδια απόφαση. Η αίτηση, επί ποινή απαραδέκτου συνοδεύεται με βεβαίωση του Προϊσταμένου της Κτηματικής Υπηρεσίας περί προβολής ή μη των δικαιωμάτων του Δημοσίου στο απαλλοτριούμενο και στη περίπτωση που η έκταση είναι δασικού χαρακτήρα, βεβαίωση της Δασικής Υπηρεσίας περί προβολής ή μη δικαιωμάτων κυριότητας σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 10 του ν. 3208/2003 (Α΄ 303) ….. 11. Το δικαστήριο απέχει να εκδώσει απόφαση αναγνώρισης των δικαιούχων της αποζημίωσης: α) εάν η κυριότητα του απαλλοτριωμένου ή άλλο εμπράγματο δικαίωμα επ΄ αυτού πιθανολογείται ότι ανήκει στο Δημόσιο ….. και δ) εάν δεν αποδεικνύεται το δικαίωμα του αξιούντος να αναγνωρισθεί ως δικαιούχος της αποζημίωσης. Στην τελευταία αυτή περίπτωση ο επικαλούμενος νέα στοιχεία δύναται με αυτοτελή αίτηση να ζητήσει μόνο μια φορά ακόμη να αναγνωρισθεί ως δικαιούχος κατά τη διαδικασία του παρόντος άρθρου, επιτρεπομένης και πραγματογνωμοσύνης, που διατάσσεται και διεξάγεται κατ΄ ανάλογη εφαρμογή της παραγράφου 7 του άρθρου 20. Εάν το δικαστήριο απόσχει να εκδώσει απόφαση αναγνώρισης του δικαιούχου της αποζημίωσης, η κυριότητα του απαλλοτριουμένου και τα άλλα εμπράγματα δικαιώματα επ΄ αυτού, κρίνονται κατά την τακτική διαδικασία». Από τις ανωτέρω διατάξεις συνάγεται ότι η καθιέρωση από το νομοθέτη ειδικής διαδικασίας, ταχύτερης και απλούστερης από την τακτική διαδικασία, για την αναγνώριση των δικαιούχων της αποζημίωσης αποτελεί πρόνοια που έχει ληφθεί υπέρ του δικαιούχου, με σκοπό την ταχύτερη ικανοποίηση του, στοιχείο το οποίο συνάδει, με την επιταγή της πληρότητας της σχετικής αποζημίωσης. Ωστόσο, στις προαναφερθείσες περιπτώσεις, που δημιουργούνται αμφιβολίες για το πρόσωπο του δικαιούχου, το εν λόγω ζήτημα δεν μπορεί να επιλυθεί με την ως άνω ειδική και ταχεία διαδικασία, αλλά μόνον με την τακτική διαδικασία, κατά συνέπεια το Δικαστήριο απέχει από την έκδοση σχετικής απόφασης, κατά την ανωτέρω ειδική διαδικασία.
ΙΙ. Η αιτούσα με την υπό κρίση αίτηση της εκθέτει, ότι δυνάμει των ειδικότερα αναφερόμενων συμβολαίων αντίστοιχα αποδοχής κληρονομίας και δωρεάς εν ζωή, νομίμως μεταγραμμένων, κατέστη αποκλειστική κυρία ενός περιγραφόμενου ακινήτου, συνολικής αρχικής έκτασης 173,29 τ.μ., που βρίσκεται στη θέση «…………» του Δήμου Σαλαμίνας, τμήματα του οποίου, συνολικής έκτασης 122,59τ.μ., ρυμοτομήθηκαν για κοινόχρηστους χώρους με την υπ’ αριθμ……/2007 πράξη εφαρμογής της πολεοδομικής μελέτης για την εν λόγω περιοχή, η οποία κυρώθηκε με την υπ’ αριθμ. πρωτ. 107826/1.3.2012 απόφαση του Περιφερειάρχη Αττικής, η οποία ακολούθως καταχωρήθηκε νόμιμα στο κτηματολογικό Γραφείο Σαλαμίνας και διορθώθηκε με την με αριθμό …./2015 διορθωτική πράξη εφαρμογής πολεοδομικής μελέτης, που κυρώθηκε με την με αριθμό πρωτ.156959/16.9.2015 απόφαση του Περιφερειάρχη Αττικής, που ομοίως καταχωρήθηκε νόμιμα στο Κτηματολογικό Γραφείο Σαλαμίνας, κατά τα ειδικότερα αναφερόμενα. Με βάση αυτό το ιστορικό, ζητεί τον καθορισμό της προσωρινής τιμής μονάδας αποζημίωσης στο ποσό των 150 ευρώ/τ.μ., λαμβανομένων υπόψη των αντικειμενικών και εμπορικών αξιών των οικοπέδων στην περιοχή και την αναγνώριση της, ως δικαιούχου της σχετικής αποζημίωσης, ύψους 18.388,50 ευρώ.
Με το ως άνω περιεχόμενο, η κρινόμενη αίτηση, στο δικόγραφο της οποίας παραδεκτά σωρεύονται τα ανωτέρω αιτήματα, αρμοδίως (άρθρο 19 παρ. 1 του Ν. 2882/2001) εισάγεται για να συζητηθεί ενώπιον αυτού του Δικαστηρίου, στην περιφέρεια του οποίου βρίσκεται το ρυμοτομούμενο ακίνητο, κατά την προκειμένη ειδική διαδικασία των άρθρων 19 και 26 παρ. 3 εδ. α΄ του Ν. 2882/2001, σε συνδυασμό με το άρθρο 12 του Ν. 1337/1983, και έχει ασκηθεί εμπροθέσμως, με επίδοση αυτής 15 τουλάχιστον ημέρες πριν την ορισθείσα δικάσιμο στο καθ΄ ου η αίτηση (υπ’αριθμ. ………….΄/29.1.2024 έκθεση επίδοσης της δικαστικής επιμελήτριας στο Πρωτοδικείο Αθηνών, ……..), κοινοποιούμενη και στον Προϊστάμενο της Κτηματικής Υπηρεσίας Πειραιώς και στον Δασάρχη Πειραιώς (υπ’ αριθμ. …..΄ και …΄/4.1.2024 εκθέσεις επίδοσης της ίδιας δικαστικής επιμελήτριας, αντίστοιχα). Επιπλέον, για το παραδεκτό της συζητήσεως αυτής έχει τηρηθεί η προβλεπόμενη από τα άρθρα 15 και 17 του Ν. 2882/2001 διαδικασία, καθώς προσκομίζονται: α) τα κτηματολογικά φύλλα του ακινήτου με ιστορικό ΚΑΕΚ …… και των ακινήτων με ΚΑΕΚ …….., ……. ΕΚ ……….., ……….., ………., ……. ΕΚ ………….. και …… ΕΚ ……….., που αφορούν τα ρυμοτομηθέντα εδαφικά τμήματα υπέρ του Δήμου Σαλαμίνας και προσκυρωθέντα τμήματα υπέρ των αναφερόμενων ιδιοκτητών, από τα οποία προκύπτει η καταχώρηση σε όλα αυτά της υπ’αριθμ.πρωτ.107826/2012 απόφασης του Περιφερειάρχη Αττικής, με την οποία κυρώθηκε η με αριθμό …../2007 πράξη εφαρμογής πολεοδομικής μελέτης και της με αριθμό 156959/2015 απόφασης του Περιφερειάρχη Αττικής, με την οποία κυρώθηκε η με αριθμό ……../2015 διορθωτική αυτής πράξη, με τα συνοδεύοντα τοπογραφικά διαγράμματα και πίνακες της πράξης εφαρμογής και διορθωτικής, β) το με αριθμ.πρωτ…./10.5.2024 και τα με αριθμ.πρωτ……, …. και …./27.6.2023 πιστοποιητικά του Κτηματολογικού Γραφείου Πειραιώς και Νήσων, από τα οποία προκύπτει, ότι επί του ακινήτου της αιτούσας δεν υφίσταται κάποια πράξη μεταβίβασης, ούτε βάρος, μήτε διεκδικητική ή κάποια άλλη αγωγή, γ) η με αριθμό πρωτοκόλλου Κτημ…. ΕΞΕ …../24.4.2024 απάντηση-βεβαίωση-διαβίβαση υπολογισμού αντικειμενικής αξίας, της Κτηματικής Υπηρεσίας Πειραιά – Νήσων και Δυτικής Αττικής, περί μη συντάξεως έκθεσης εκτίμησης αξίας του υπό απαλλοτρίωση ακινήτου, λόγω αδυναμίας συγκρότησης της Επιτροπής, κατ’ άρθρο 15 παρ. 4 ν. 2882/2001, στην οποία επισυνάπτεται πίνακας υπολογισμού της αντικειμενικής αξίας του ρυμοτομούμενου ακινήτου στο ποσό των 47,79 ευρώ/τ.μ. και δ) η με αρ.πρωτ.Κτημ…. ΑΠΑ …../10.5.2024 βεβαίωση της Κτηματικής Υπηρεσίας Πειραιά – Νήσων και Δυτικής Αττικής, περί προβολής δικαιωμάτων κυριότητας του Δημοσίου στο απαλλοτριωμένο.
Περαιτέρω, η αίτηση είναι νόμιμη, στηριζόμενη στις διατάξεις των άρθρων 17 του Συντάγματος, 1, 3, 4, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 και 26 του Ν.2882/2001, σε συνδυασμό με τα άρθρα 32-35, 37 και 42-48 του από 17-7-1923 Ν.Δ. «Περί σχεδίου πόλεων κλπ» και το Ν.Δ. 690/1948 «Περί συμπληρώσεως των διατάξεων των σχεδίων πόλεων». Επομένως, πρέπει να ερευνηθεί περαιτέρω για να κριθεί και ως προς την ουσιαστική της βασιμότητα. Περαιτέρω, ο καθ’ου Δήμος στις από 20.5.2024 προτάσεις του-υπόμνημα περιλαμβάνει ανταίτηση ζητώντας τον καθορισμό της προσωρινής τιμής μονάδος αποζημίωσης στο ποσό των 65 ευρώ, πλην όμως οι προτάσεις του δεν έχουν κατατεθεί πέντε τουλάχιστον ημέρες πριν την συζήτηση της ένδικης αίτησης, όπως προβλέπεται επί ποινή απαραδέκτου (άρθρο 20 παρ.5 ν.2882/2001) και συνεπώς, η εν λόγω ανταίτηση του καθ’ου είναι απαράδεκτη και πρέπει να απορριφθεί.
ΙII. Από την εκτίμηση της ένορκης κατάθεσης του μάρτυρος του καθ’ου, ……………, πολιτικού μηχανικού, που εξετάσθηκε στο ακροατήριο του Δικαστηρίου τούτου και περιέχεται στα ταυτάριθμα με την παρούσα πρακτικά δημόσιας συνεδριάσεως του, λαμβανομένης υπόψιν λόγω των ειδικών γνώσεων του (άρθρο 19 παρ. 9 εδάφιο τελευταίο του Ν.2882/2001, όπως αυτό προστέθηκε με το άρθρο 130 παρ. 5 του Ν.4070/2012, σε συνδυασμό με την αξία του απαλλοτριωμένου, που υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ) και από όλα ανεξαιρέτως τα έγγραφα, που οι διάδικοι νομίμως επικαλούνται και προσκομίζουν είτε για να ληφθούν υπόψη ως αυτοτελή αποδεικτικά μέσα, είτε ως δικαστικά τεκμήρια, μεταξύ των οποίων και οι προσκομιζόμενες φωτογραφίες, η γνησιότητα των οποίων δεν αμφισβητήθηκε (άρθρα 444 παρ 1 στοιχ. γ’, 448 παρ. 2, 449 και 457 παρ. 4 ΚΠολΔ), ανεξάρτητα αν τα προσκομιζόμενα έγγραφα πληρούν τους όρους του νόμου (άρθρα 340 παρ.1 και 591 παρ.1 ΚΠολΔ), για μερικά από τα οποία γίνεται ειδική αναφορά κατωτέρω, χωρίς όμως να έχει παραλειφθεί κάποιο για την ουσιαστική διάγνωση της ένδικης διαφοράς (ΑΠ 139/2009, ΑΠ 1628/2003 ΕλλΔνη 2004, 723), σε συνδυασμό προς τις μερικές μόνον παραδοχές και ομολογίες των διαδίκων, που συνάγονται από τα δικόγραφα τους και εκτιμώνται κατ’ άρθρα 264 εδαφ. β, 352 § 1 και 591 § 1 εδαφ. α ΚΠολΔ, αλλά και προς τα διδάγματα της κοινής πείρας, που λαμβάνονται υπόψη αυτεπαγγέλτως (336 παρ.4 ΚΠολΔ) και λογικής, αποδεικνύονται τα ακόλουθα πραγματικά περιστατικά: Με το από 26.11.1999 (ΦΕΚ 939 Δ/30.12.1999) προεδρικό διάταγμα εγκρίθηκε η πολεοδομική μελέτη τμήματος της πολεοδομικής ενότητας «………….» του Δήμου Σαλαμίνας, της οποίας η χρήση για δεύτερη κατοικία είχε προσδιοριστεί με το από 20.8.1985 (ΦΕΚ 456 Δ/1985) προεδρικό διάταγμα, με το οποίο καθορίστηκαν οι οικοδομήσιμοι χώροι, οι οδοί, τα πεζοδρόμια, οι κοινόχρηστοι χώροι, οι χώροι πρασίνου κτλ. Ακολούθως, σε εκτέλεση του πολεοδομικού αυτού σχεδίου, συντάχθηκε η υπ’αριθμ……/2007 Πράξη Εφαρμογής, που κυρώθηκε με την υπ’αριθμ.107826/1.3.2012 απόφαση του Περιφερειάρχη Αθηνών, η οποία καταχωρήθηκε στο Κτηματολογικό Γραφείο Σαλαμίνας και διορθώθηκε με τη με αριθμό ………../2019 πράξη, που κυρώθηκε με την υπ’αριθμ.156959/2015 απόφαση του Περιφερειάρχη Αττικής, που ομοίως καταχωρήθηκε νόμιμα. Με την ως άνω πράξη κηρύχθηκαν αναγκαστικά απαλλοτριωτέες, λόγω ρυμοτομίας, οι ευρισκόμενες στην περιοχή «………», εδαφικές εκτάσεις, που περιγράφονται σε αυτή με τα επικείμενα τους, μεταξύ των οποίων και το επίδικο ακίνητο, με ιστορικό ΚΑΕΚ ………, που ανήκει κατά κυριότητα αποκλειστικά στην αιτούσα, ………., σύζυγο ………, με παράγωγο τρόπο, ως αναλυτικά εκτίθεται κατωτέρω, φέρει κωδικό αριθμό κτηματογράφησης ….. στο συνοδεύον την πράξη εφαρμογής τοπογραφικό διάγραμμα, εντάσσεται στο Ο.Τ……, είναι αρχικής έκτασης 173,29 τ.μ., με υποχρέωση εισφοράς σε γη 8,66 τ.μ., εναπομείνασας επιφάνειας 164,63τ.μ. και ρυμοτομούμενης επιφάνειας, λόγω δημιουργίας κοινοχρήστων και κοινωφελών χώρων, 131,25 τ.μ., εναπομείνασας μετά την ρυμοτομία επιφάνειας 42,04 τ.μ., προσκυρωτέας στην ιδιοκτησία με Κ.Α. ……….. και οφειλόμενης επιφάνειας, προς την ιδιοκτησία αιτούσας, 122,59 τ.μ., με αντίστοιχη υποχρέωση του καθ’ου η αίτηση Δήμου να καταβάλει τη σχετική αποζημίωση.
Το απαλλοτριωμένο ακίνητο εμφαίνεται με τα κεφαλαία γράμματα Α-Β-Γ-Δ-Ε-Ζ-Η-Θ-Α στο από Ιουλίου 2022 τοπογραφικό διάγραμμα της τοπογράφου μηχανικού, …………., έχει εμβαδόν κατά νεώτερη και ακριβέστερη καταμέτρηση 173,29 τ.μ., αποτελεί τμήμα των ακινήτων με ΚΑΕΚ ……….., …. ΕΚ …….., …….., ………., ……… ΕΚ …….. και …… ΕΚ ………., βρίσκεται στην περιοχή ………. του Δήμου Σαλαμίνας, εντός σχεδίου πόλεως και εκτός δασικού χάρτη, είναι μη άρτιο και μη οικοδομήσιμο, σύμφωνα με την υπεύθυνη δήλωση της υπογράφουσας τοπογράφου-μηχανικού, καθώς επίσης, εντός του οικοδομικού τετραγώνου δεν διέρχονται εναέριες γραμμές υψηλής τάσης της ΔΕΗ, αγωγός φυσικού αερίου, οδός προϋφισταμένη του 1923 ή ρέμα και απέχει από την θάλασσα 350μ. Τμήμα του ακινήτου εμφαινόμενο και περικλειόμενο με τα στοιχεία Α-Β-Γ-Δ-Λ-Κ-Ι-Θ-Α, εκτάσεως 15,27 τ.μ., ρυμοτομήθηκε εξ ολοκλήρου για την διαπλάτυνση των οδών ………., β) τμήμα του ακινήτου περικλειόμενο με τα στοιχεία Ι-Κ-Ε-Ζ-Ι, εκτάσεως 40,28 τ.μ., ρυμοτομήθηκε για την δημιουργία πεζόδρομου και γ) τμήμα του ακινήτου περικλειόμενο με τα στοιχεία Κ-Λ-Δ-Ε-Κ, εκτάσεως 75,70 τ.μ., ρυμοτομήθηκε για την δημιουργία κοινόχρηστου χώρου, ενώ το εναπομείναν τμήμα εμφαινόμενο με τα στοιχεία Η-Θ-Ι-Ζ-Η, επιφανείας 42,04 τ.μ., προσκυρώνεται στην ιδιοκτησία με Κ.Α…………….
Το επίδικο ακίνητο περιήλθε στην αιτούσα με παράγωγο τρόπο, αφενός, κατά ποσοστό ¼ εξ αδιαιρέτου, λόγω κληρονομικής διαδοχής της μητέρας της, ……. το γένος …………, που απεβίωσε στις 11.11.2003 στο Παλαιό Φάληρο Αττικής, δυνάμει της υπ’αριθμ…./2004 πράξης αποδοχής κληρονομίας της συμβολαιογράφου Αθηνών, …………, νομίμως μεταγραμμένης, όπως διορθώθηκε με την υπ’αριθμ………./2010 πράξη διόρθωσης-επανάληψης δήλωσης αποδοχής κληρονομίας, της συμβολαιογράφου Χαϊδαρίου, ………., που έχει καταχωρηθεί νόμιμα και αφετέρου, κατά ποσοστό ¾ εξ αδιαιρέτου, λόγω δωρεάς των κληρονομιαίων ποσοστών των συγκληρονόμων αδελφών της, ……., ……… και ………… ¼ εξ αδιαιρέτου εκάστου, που είχαν αποδεχθεί με την ανωτέρω συμβολαιογραφική πράξη αποδοχής κληρονομίας και την διορθωτική της και μεταβίβασαν στην αιτούσα δυνάμει του υπ’αριθμ…../2010 συμβολαίου δωρεάς εν ζωή, της συμβολαιογράφου Χαϊδαρίου, . ….., που έχει καταχωρηθεί νόμιμα. Η δικαιοπάροχος μητέρα τους, ……., είχε αποκτήσει το ακίνητο, λόγω αγοράς, με το υπ’αριθμ………/1970 συμβόλαιο του συμβολαιογράφου Σαλαμίνας, ………., νομίμως μεταγραμμένο, σε συνδυασμό με την υπ’αριθμ………/2001 πράξη εξόφλησης του τιμήματος, συνεπεία άρσης διαλυτικής αίρεσης, με αυτοσύμβαση, της συμβολαιογράφου Αθηνών, …………., που μεταγράφηκε νόμιμα, από τους αληθείς κυρίους, κατά ποσοστό ¼ εξ αδιαιρέτου έκαστος, λόγω κληρονομικής διαδοχής του συζύγου και πατρός τους αντίστοιχα, ……, δυνάμει της υπ’αριθμ…………./1966 δήλωσης αποδοχής κληρονομίας, του συμβολαιογράφου Σαλαμίνας, ………., που έχει νόμιμα μεταγραφεί.
Περαιτέρω, η αιτούσα απέκτησε την κυριότητα του επιδίκου και με πρωτότυπο τρόπο και δη με έκτακτη χρησικτησία, ασκώντας η ίδια, ως κληρονόμος της μητέρας της και προηγουμένως, η κληρονομούμενη από τον χρόνο αγοράς του, αλλά και οι απώτεροι και απώτατοι, ως άνω, δικαιοπάροχοι της, τις προσιδιάζουσες στην φύση και τον προορισμό του πράξεις νομής, συνεχώς και αδιαλείπτως τουλάχιστον από το έτος 1965 έως την κήρυξη της απαλλοτρίωσης στην περιοχή, ήτοι για χρονικό διάστημα μείζονος των 40 ετών, προσμετρουμένου στο χρόνο νομής της, του χρόνου νομής των δικαιοπαρόχων της, οι οποίοι ασκούσαν καλόπιστα τις προσιδιάζουσες πράξεις νομής επ’αυτού, για χρονικό διάστημα κατά πολύ μείζονος των είκοσι ετών, που απαιτεί ο Αστικός Κώδικας, εξακολούθησε δε αυτή να νέμεται το επίδικο ακίνητο με καλή πίστη, διανοία κυρίας, χωρίς ουδέποτε να της γνωστοποιηθεί δικαίωμα του Ελληνικού δημοσίου ή έτερου τρίτου προσώπου επ’αυτού και γενικά να διαταραχθεί από κανέναν.
Όσον αφορά την προβολή δικαιωμάτων του Ελληνικού Δημοσίου, εντελώς αορίστως, με την με αρ.πρωτ.Κτημ….. ΑΠΑ ……/10.5.2024 προσκομιζόμενη βεβαίωση της Κτηματικής Υπηρεσίας Πειραιά – Νήσων και Δυτικής Αττικής, ενόψει της προκειμένης δίκης, καταρχήν στο ανωτέρω έγγραφο βεβαιώνεται ότι το απαλλοτριωμένο ακίνητο δεν εμπίπτει σε γνωστό και καταγεγραμμένο δημόσιο κτήμα αρμοδιότητας της, πλην όμως η άνω Κτηματική Υπηρεσία δεν προβαίνει σε χορήγηση πιστοποιητικού μη προβολής δικαιωμάτων του Δημοσίου, επικαλούμενη ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της διάταξης του άρθρου 32 παρ. 1 του ν.1473/1984, διότι δεν προσκομίστηκαν τίτλοι ιδιοκτησίας αναγόμενοι σε διάστημα μείζονος των 40 ετών και δεν συνοδεύονται αυτοί από τοπογραφικά διαγράμματα, χωρίς όμως συνάμα να επικαλείται, κατά τρόπο σαφή και ορισμένο, συγκεκριμένα εμπράγματα δικαιώματα του Δημοσίου και τον τρόπο κτήσης τους. Εξάλλου, με την μνημονευόμενη ως άνω διάταξη (άρθρο 32 παρ.1 1473/1984), ρυθμίζονται οι προϋποθέσεις χορήγησης των παραπάνω πιστοποιητικών μη προβολής των δικαιωμάτων του Δημοσίου από τις αρμόδιες υπηρεσίες και δεν εισάγεται κάποια υποχρέωση του πολιτικού Δικαστηρίου, ενώπιον του οποίου δικάζεται αίτηση αναγνώρισης δικαιούχου αποζημίωσης από απαλλοτρίωση, να μη λάβει υπόψη τους προσκομιζόμενους από τον ιδιώτη τίτλους κυριότητας του απαλλοτριωθέντος, αν δεν απέχουν σαράντα χρόνια πριν από τη δημοσίευση της απόφασης για την απαλλοτρίωση (ΕφΠειρ 149/2024, ΕφΠειρ 508/2023, ΕφΠειρ 167/2023, ΕφΠειρ 164/2023, ΕφΠειρ 287/2022, ΕφΛαρ 63/2021 ΤΝΠ ΔΣΑ, ΕφΠατρ 109/2019 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, Ιωάννη X. Χορομίδη, Αναγκαστικές Απαλλοτριώσεις, έκδοση 2004, σελ. 543 – 544). Εν προκειμένω, η αιτούσα προσκομίζει, μετ’επικλήσεως, πλήρη σειρά τίτλων με αφετηρία το έτος 1966, με αποτέλεσμα, σε συνδυασμό με τα λοιπά αποδεικτικά μέσα, να αποδεικνύεται η κτήση κυριότητας της, τόσο με παράγωγο, όσο και με πρωτότυπο τρόπο, χωρίς αυτό να αναιρείται από κάποιο πρόσφορο αποδεικτικό στοιχείο του αντιδίκου, που καν δεν αμφισβητεί την κυριότητα της, ούτως ώστε, μη πιθανολογούμενης επουδενί της ύπαρξης κυριότητας του Δημοσίου επί του επιδίκου, το Δικαστήριο δεν θα πρέπει για το λόγο αυτό να απέχει από την έκδοση απόφασης, αναφορικά με το σωρευόμενο στο κρινόμενο δικόγραφο αίτημα να αναγνωρισθεί η αιτούσα δικαιούχος της αποζημίωσης της απαλλοτριωμένης έκτασης, με την ιδιότητα της κυρίας τούτης.
Περαιτέρω, αποδείχθηκε ότι η απαλλοτριωμένη έκταση κείται στην θέση «…………», σε απόσταση 350 περίπου μέτρων από τη θάλασσα στην περιοχή της ……….., όπου υπάρχουν πολλές κατοικίες, κυρίως εξοχικές. Η περιοχή έχει πλήρη οικιστική και πολεοδομική ανάπτυξη, διαθέτει όλα τα δίκτυα κοινής ωφέλειας και σύγχρονο δίκτυο αποχέτευσης, επιπλέον δε, έχει επαρκή συγκοινωνία με τοπικά λεωφορεία για τη μετακίνηση των κατοίκων από και προς το κέντρο της Σαλαμίνας, αλλά και σε άλλες περιοχές του νησιού, όπως Αιάντειο και Κακή Βίγλα Σαλαμίνας. Έχει καλό οδικό δίκτυο, βρίσκεται σε απόσταση περίπου 2,5 χιλιομέτρων από το πορθμείο της Φανερωμένης, που συνδέει τη Σαλαμίνα με τα Μέγαρα και περίπου 7 χιλιομέτρων από το πορθμείο, που συνδέει τα Παλούκια με το Πέραμα, απέχει δε 3 χιλιόμετρα από το Κέντρο Υγείας Σαλαμίνας και 5 χιλιόμετρα περίπου από την πόλη της Σαλαμίνας. Η κίνηση ιδίως τους θερινούς μήνες είναι αυξημένη, λόγω της κοντινής πρόσβασης στην οργανωμένη (με ξαπλώστρες, ομπρέλες) παραλία της Ψιλής Άμμου, όπου υπάρχουν καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και εμπορικά μαγαζιά, ενώ πλησίον του επιδίκου υπάρχουν 2 «μίνι μάρκετ».
Σύμφωνα με την υπ’αριθμ.πρωτοκ.Κτημ…. ΕΞΕ …./24.4.2024 απάντηση-διαβίβαση υπολογισμού αντικειμενικής αξίας, της Κτηματικής Υπηρεσίας Πειραιά – Νήσων και Δυτικής Αττικής, περί αδυναμίας συγκρότησης της Επιτροπής, κατ’ άρθρο 15 παρ. 4 ν. 2882/2001, για την εκτίμηση της αξίας του υπό απαλλοτρίωση ακινήτου και σύνταξης σχετικής έκθεσης, υπολογίστηκε η αντικειμενική αξία του ρυμοτομούμενου ακινήτου στο ποσό των 47,79 ευρώ ανά τ.μ., λαμβανομένων υπόψη των αντικειμενικών αξιών, όπως αναπροσαρμόστηκαν με την υπ’αριθμ.57732 ΕΞ 2021/18.5.2021 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών (ΦΕΚ 2375Β/7.6.2021) που ισχύει από 1.1.2022, επισυναπτομένου του από 24.4.2024 φύλλου υπολογισμού, βάσει των αναφερομένων συντελεστών. Σημειωτέον, ότι στον πίνακα-παράρτημα της ανωτέρω ΥΑ, η τιμή ζώνης ορίζεται για την περιοχή του …………. στο ποσό των 700 ευρώ/τμ. Επιπλέον, ο καθ’ου Δήμος προσκομίζει, ως συγκριτικά στοιχεία, τις υπ’αριθμ.164/2023 και 99/2024 αποφάσεις του Μονομελούς Εφετείου Πειραιώς και την υπ’ αριθμ.149/2024 απόφαση του Τριμελούς Εφετείου Πειραιώς, οι οποίες για ακίνητα κείμενα ομοίως στην τοποθεσία «Άγιος Γεώργιος» Σαλαμίνας, σε αρκετά μεγαλύτερη όμως απόσταση από την θάλασσα, προσδιόρισαν προσωρινά την τιμή μονάδος αποζημίωσης οι δύο πρώτες αντίστοιχα στα ποσά των 70 € και 80 €, που όμως δεν προκύπτει αν κατέστη η οριστική τιμή αποζημίωσης, η δε οριστική τιμή μονάδος, βάσει της τρίτης ως άνω απόφασης, καθορίστηκε στο ποσό των 90 ανά τ.μ. εδάφους.
Σημειωτέον, ότι ο Δήμος Σαλαμίνας με το προσκομιζόμενο από τον καθ’ου από 15.10.2014 πρακτικό του Δημοτικού Συμβουλίου αυτού, για τον καθορισμό αξίας τιμής μονάδος για την εισφορά σε γη, μετά την κύρωση της ανωτέρω πράξης εφαρμογής της πολεοδομικής μελέτης, της περιοχής «………..», είχε προσδιορίσει την τιμή εισφοράς σε γη : α) για οικόπεδα με πρόσωπο επί της παραλίας στο ποσό των 105 € το τ.μ. β)για οικόπεδα με πρόσωπο επί των αξόνων των οδών ………….. στο ποσό των 85 € το τ.μ. και για τα οικόπεδα της υπόλοιπης περιοχής σε 65 € το τ.μ., λαμβάνοντας υπόψη περίπου το 55% των τιμών της Δ.Ο.Υ. Σαλαμίνας για ακίνητα, που είχαν ενταχθεί στο σχέδιο πόλης, δεδομένης της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας εκείνη την χρονική περίοδο.
Εξάλλου, σύμφωνα με την από 15.5.2024 εκτίμηση της αξίας του επίδικου ακινήτου από την τοπογράφο-μηχανικό, …………, για λογαριασμό της αιτούσας, η ανά τετραγωνικό μέτρο αξία του ανέρχεται σε 150 ευρώ, λαμβάνοντας υπόψη τις αγοραπωλησίες των ακινήτων της περιοχής, τις ενδείξεις της αγοράς, την προνομιακή θέση του ακινήτου πλησίον της θάλασσας και τα χαρακτηριστικά του. Περαιτέρω, προσκομίζεται, ως συγκριτικό στοιχείο από την αιτούσα, η υπ’ αριθμ. 643/2023 απόφαση του Τριμελούς Εφετείου Πειραιώς που καθόρισε οριστική μονάδα αποζημίωσης σε 160 ευρώ ανά τ.μ. εδάφους για ιδιοκτησία στην επίδικη περιοχή, η οποία όμως ήταν οικοδομήσιμη πριν την κήρυξη της απαλλοτρίωσης και απείχε 280 μέτρα από τη θάλασσα, σε αντίθεση με το επίδικο που δεν είναι οικοδομήσιμο. Από την άλλη πλευρά, ο εξετασθείς ενώπιον του ακροατηρίου του Δικαστηρίου μάρτυρας του καθ’ου Δήμου, πολιτικός μηχανικός και δημοτικός υπάλληλος, κατέθεσε ότι σύμφωνα με παλαιά έκθεση της αρμόδιας επιτροπής, η αξία της ρυμοτομούμενης έκτασης ανέρχεται στο ποσό των 65 ευρώ/τ.μ., επιχειρώντας να δικαιολογήσει την υποτιμημένη εκτίμηση, ένεκα της οπτικής επαφής με την περιοχή της Ρεβυθούσας, που όμως δεν βρίσκεται πλησίον του επιδίκου.
Ενόψει όλων των ανωτέρω, το Δικαστήριο κρίνει ότι, κατά τον κρίσιμο χρόνο συζήτησης της κρινόμενης αίτησης, η πραγματική – εμπορική αξία του επιδίκου απαλλοτριωμένου ακινήτου, ενόψει της θέσης, του είδους (γεωτεμάχιο, μη οικοδομήσιμο πριν την ένταξη του στο ρυμοτομικό σχέδιο για την εφαρμογή του οποίου κηρύχθηκε η απαλλοτρίωση), της πραγματικής κατάστασης και της χρησιμότητας του, σύμφωνα µε τις υφιστάμενες στη χώρα οικονομικές και νομισματικές συνθήκες, χωρίς να υπολογιστεί τυχόν ανατίµηση ή υποτίµηση του, λόγω της εξαγγελίας ή της κήρυξης της απαλλοτρίωσης και συνεπώς, η πλήρης αποζημίωση του, δηλαδή εκείνη µε την οποία μπορεί να αντικατασταθεί το απαλλοτριούμενο, λόγω ρυμοτομίας, με άλλο ισάξιο (ΟλΑΠ 13/2000), ανέρχεται στο ποσό των εκατό (100) ευρώ ανά τ.μ. εδαφικής έκτασης. Δικαιούχος δε της αποζημίωσης που καθορίζεται προσωρινά ή αυτής που θα καθοριστεί τυχόν οριστικά, πρέπει να αναγνωριστεί η αιτούσα, που είναι και η αληθινή αποκλειστική κυρία αυτού, σύμφωνα με τα ανωτέρω αποδειχθέντα.
Kατόπιν τούτων, η αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή εν μέρει, ως ουσιαστικά βάσιμη και να απορριφθεί, ως απαράδεκτη, η ανταίτηση του καθ’ου Δήμου, που ασκήθηκε με τις από 20.5.2024 προτάσεις του, να προσδιορισθεί δε προσωρινά η τιμή μονάδος αποζημίωσης των απαλλοτριωμένων εδαφικών τμημάτων, συνολικής επιφανείας 122,59 τ.μ., στο ποσό 100 ευρώ ανά τ.μ., με υπόχρεο για την καταβολή της οφειλομένης αποζημίωσης τον καθ’ου η αίτηση Δήμο Σαλαμίνας και να αναγνωρισθεί η αιτούσα δικαιούχος της αποζημίωσης αυτής, κατά τα ειδικότερα αναφερόμενα στο διατακτικό της παρούσας.
IV. Περαιτέρω, στη διαδικασία προσδιορισμού αποζημίωσης, κατά το άρθρο 18 παρ. 4 του Ν. 2882/2001 (όπως το πρώτο εδάφιο της αντικαταστάθηκε με το άρθρο 130 παρ. 1 του Ν. 4070/2012 και το τρίτο εδάφιο αυτής αντικαταστάθηκε με το άρθρο 130 παρ. 2 του ίδιου ως άνω νόμου): α) η δικαστική δαπάνη βαρύνει τον υπόχρεο προς αποζημίωση και επιδικάζεται από το Δικαστήριο με την ίδια απόφαση, με την οποία καθορίζεται το ύψος της καταβλητέας αποζημίωσης, β) η εκκαθάριση της δικαστικής δαπάνης γίνεται σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, γ) το άρθρο 22 του Ν. 3693/1957 δεν εφαρμόζεται, δ) όταν υπόχρεος προς αποζημίωση είναι φορέας που υπάγεται στη Γενική Κυβέρνηση κατά την έννοια του άρθρου 14 του Ν. 4270/2014 (προϊσχύσαν άρθρο 1Β του Ν.2362/1995), η επιδικαζόμενη από τα Δικαστήρια αμοιβή του πληρεξούσιου Δικηγόρου των δικαιούχων αποζημίωσης καθορίζεται υποχρεωτικά έως το ήμισυ των νομίμων αμοιβών του Κώδικα Δικηγόρων, ε) η απόφαση με την οποία καθορίζεται η προσωρινή τιμή μονάδας αποζημίωσης αποτελεί ως προς την δικαστική δαπάνη εκτελεστό τίτλο σε βάρος του υπόχρεου προς αποζημίωση, εάν και οι δύο διάδικοι αποδέχθηκαν την απόφαση αυτή ή παρήλθε άπρακτη η προθεσμία άσκησης αίτησης οριστικού προσδιορισμού της αποζημίωσης, στ) σε περίπτωση εμπρόθεσμης αίτησης, το Εφετείο (με τριμελή σύνθεση) αποφαίνεται ενιαία τόσο για την δικαστική δαπάνη της ενώπιον αυτού διαδικασίας, όσο και για την δικαστική δαπάνη του προσωρινού προσδιορισμού της αποζημίωσης, ζ) στη δίκη του προσωρινού ή οριστικού προσδιορισμού της αποζημίωσης του απαλλοτριωμένου, σύμφωνα με τα άρθρα 18, 19 και 20 του Ν. 2882/2001, ένα είναι το αντικείμενο της δίκης, ο προσδιορισμός της αποζημίωσης (προσωρινός ή οριστικός) και συνεπώς, ορίζεται μία αμοιβή του Δικηγόρου σε ποσοστό επί της αξίας του αντικειμένου αυτού της δίκης (ΟλΑΠ 17/2000, ΑΠ 762/2020, ΑΠ 423/2019, ΑΠ 1993/2017, ΑΠ 413/2012, ΕφΠειρ 149/2024, ΕφΠειρ 360/2023, ΕφΑθ 420/2018, ΕφΑθ 416/2018 ΝΟΜΟΣ). Ειδικότερα, η αμοιβή του Δικηγόρου του δικαιούχου σε ποσοστά επί της καθοριζομένης αποζημίωσης, σύμφωνα με τον Κώδικα Δικηγόρων που ισχύει από 27.9.2013 (Ν.4194/2013 ΦΕΚ 208Α/27.9.2013) και ειδικότερα σύμφωνα με τα άρθρα 63, 65, 68, 69 παρ. 3 και 84 παρ. 1 αυτού, προσδιορίζεται: αα) για τη σύνταξη αίτησης, σε ποσοστό 2% έως το ποσό των 200.000 ευρώ, 1,5% από το ποσό των 200.001 ευρώ μέχρι 750.000 ευρώ, 1% από το ποσό των 750.001 ευρώ μέχρι 1.500.000 ευρώ, 0,5% από το ποσό των 1.500.001 ευρώ μέχρι 3.000.000 ευρώ, 0,3% από το ποσό των 3.000.001 ευρώ μέχρι 6.000.000 ευρώ, 0,2% από το ποσό των 6.000.001 ευρώ μέχρι 12.000.000 ευρώ, 0,1% από το ποσό των 12.000.001 ευρώ μέχρι 25.000.000 ευρώ [όπως η περίπτωση ζ΄ του άρθρου 63 παρ. 1 του Ν. 4194/2013 αντικαταστάθηκε ως άνω με το άρθρο 7 παρ. 10β΄ του Ν. 4205/2013 (ΦΕΚ 242Α/6.11.2013)] και 0,05% από το ποσό των 25.000.001 ευρώ και άνω και ββ) για τη σύνταξη των προτάσεων του αιτούντος επί της αίτησης, το ήμισυ της ως άνω αμοιβής στην περίπτωση που δεν προκύπτει ύπαρξη έγκυρης έγγραφης συμφωνίας περί αμοιβής για την παροχή δικηγορικών υπηρεσιών, σχετιζομένων με την έναρξη και διεξαγωγή της δίκης, οπότε ισχύουν οι οριζόμενες σύμφωνα με τα ανωτέρω νόμιμες αμοιβές (άρθρο 58 του Ν. 4194/2013) και για τη σύνταξη των προτάσεων του καθ΄ ου η αίτηση, ανταιτούντων, παρεμβαινόντων, εφόσον η αποζημίωση δεν υπερβαίνει το ποσό των 200.000 ευρώ, σε ποσοστό 2% επί της καθοριζομένης αποζημίωσης, επίσης στην περίπτωση που δεν προκύπτει ύπαρξη έγκυρης έγγραφης συμφωνίας περί αμοιβής για την παροχή δικηγορικών υπηρεσιών, σχετιζομένων με την έναρξη και διεξαγωγή της δίκης, οπότε ισχύουν οι οριζόμενες σύμφωνα με τα ανωτέρω νόμιμες αμοιβές (άρθρο 58 του Ν. 4194/2013). Ακολούθως, από το συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 17 του Συντάγματος, 189 του ΚΠολΔ, 58 επ. του Κώδικα Δικηγόρων (Ν. 4194/2013), συνάγεται ότι η αμοιβή, την οποία καταβάλλει ο δικαιούχος της αποζημίωσης στον δικηγόρο του για τη σύνταξη της αίτησης και των προτάσεων, κατά τις ανωτέρω διακρίσεις, προκειμένου να επιτύχει τον προσδιορισμό και την είσπραξη της αποζημίωσης, αποτελεί παρακολούθημα αυτής, προσαυξάνει το ποσό της, βαρύνει τον υπόχρεο και πρέπει να επιδικάζεται σε βάρος του και να περιέρχεται στον δικαιούχο, ώστε να μην επέρχεται φαλκίδευση της πλήρους αποζημίωσης (ΕφΠειρ 368/2020).
Στην προκειμένη περίπτωση, σύμφωνα με την προαναφερόμενη νομική σκέψη, τα δικαστικά έξοδα της αιτούσας, ως δικαιούχου της αποζημίωσης, για την δίκη προσδιορισμού προσωρινής τιμής μονάδας αποζημίωσης και αναγνωρίσεως δικαιούχου της αποζημίωσης αυτής, κατ΄ άρθρο 18 παρ. 4 του Ν. 2882/2001, που έχει ανάλογη εφαρμογή και στη δίκη περί αναγνωρίσεως δικαιούχων, σύμφωνα με το άρθρο 26 παρ. 8 του ίδιου νόμου, πρέπει, κατόπιν σχετικού αιτήματος της (άρθρο 191 παρ. 2 του ΚΠολΔ), να επιβληθούν, κατά τα εκτιθέμενα στην αμέσως προηγούμενη νομική σκέψη, σε βάρος του καθ’ου η αίτηση, ως υπόχρεου προς καταβολή της επίδικης αποζημίωσης, περιλαμβάνουν δε: α) τα πάσης φύσεως δικαστικά της έξοδα, κατ’ άρθρο 189 παρ. 1 του ΚΠολΔ, ενώπιον του Δικαστηρίου τούτου, τα οποία πρέπει να καθοριστούν στο ποσό των τετρακοσίων (400) ευρώ και β) την αμοιβή της πληρεξούσιας δικηγόρου της για τη σύνταξη της ένδικης αιτήσεως και του κατατεθέντος υπομνήματος-προτάσεων της, η οποία πρέπει να καθοριστεί, ενόψει του ότι το αντικείμενο της δίκης ως προς το ύψος της οφειλόμενης αποζημίωσης δεν υπερβαίνει το ποσό των 200.000 ευρώ, σε ποσοστό 3% (2% + 1%) επί της ως άνω καθορισθείσας αποζημίωσης, μειωμένη όμως κατά το ήμισυ, ήτοι σε ποσοστό 1,5%, εφόσον ο καθ’ου υπάγεται στη Γενική Κυβέρνηση, κατά την έννοια του άρθρου 14 του Ν. 4270/2014, κατά τα ειδικότερα αναφερόμενα στο διατακτικό της παρούσας.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
ΣΥΝΕΚΔΙΚΑΖΕΙ κατ’αντιμωλίαν των διαδίκων την αίτηση και την ασκηθείσα με τις από 20.5.2024 προτάσεις ανταίτηση του καθ’ου.
ΑΠΟΡΡΙΠΤΕΙ την ανταίτηση του καθ’ου, ως απαράδεκτη.
ΔΕΧΕΤΑΙ μερικώς την αίτηση, ως ουσιαστικά βάσιμη.
ΚAΘΟΡΙΖΕΙ την προσωρινή τιμή μονάδας αποζημίωσης των απαλλοτριωμένων, λόγω ρυμοτομίας, δυνάμει της υπ’αριθμ…./2007 Πράξης Εφαρμογής για την περιοχή ………… του Δήμου Σαλαμίνας, ως κυρώθηκε και διορθώθηκε, εδαφικών τμημάτων του περιγραφομένου στο σκεπτικό ακινήτου της αιτούσας, συνολικής επιφανείας 122,59 τ.μ., στο ποσό των εκατό (100) ευρώ ανά τ.μ. εδάφους, με υπόχρεο για την καταβολή της οφειλομένης αποζημίωσης τον καθ’ου η αίτηση Δήμο Σαλαμίνας.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ την αιτούσα αποκλειστική δικαιούχο της ανωτέρω καθοριζόμενης προσωρινής αποζημίωσης ή αυτής που θα καθοριστεί τυχόν οριστικά, για την απαλλοτριωθείσα ιδιοκτησία της.
ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ σε βάρος του υπόχρεου προς καταβολή της αποζημίωσης, καθ’ ου Δήμου, τα δικαστικά έξοδα της αιτούσας, τα οποία καθορίζει ενιαία: α) στο ποσό των τετρακοσίων (400) ευρώ, ως αμοιβή μετ’εξόδων της πληρεξουσίας της δικηγόρου, για την παράσταση της ενώπιον του παρόντος Δικαστηρίου και β) σε ποσοστό 1,5 % επί της καθορισθείσας αποζημίωσης, ως αμοιβή της για τη σύνταξη της αίτησης και των προτάσεων της.
Κρίθηκε και αποφασίσθηκε στον Πειραιά, στις 4 Απριλίου 2025.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Δημοσιεύθηκε στον Πειραιά σε έκτακτη, δημόσια στο ακροατήριο του συνεδρίαση, με άλλη σύνθεση, λόγω μετάθεσης και αποχώρησης της Δικαστού Ελένης Νικολακοπούλου, Εφέτη, αποτελούμενη από την Πρόεδρο του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Εφετείου Πειραιώς, Φεβρωνία Τσερκέζογλου, Πρόεδρο Εφετών και με την ίδια Γραμματέα, χωρίς την παρουσία των διαδίκων και των πληρεξουσίων δικηγόρων τους, στις 4 Απριλίου 2025.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ