ΕΦΕΤΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΤΜΗΜΑ ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩN
Αριθμός απόφασης 528 /2025
ΤΟ ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΕΦΕΤΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Αποτελούμενο από την Δικαστή Ελένη Πρέντζα, Εφέτη, η οποία ορίστηκε από την Πρόεδρο του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Εφετείου Πειραιά και από τη Γραμματέα Ε.Δ.
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του, στις …………, για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ:
Των εκκαλούντων: 1. Εταιρείας με την επωνυμία «……………» που εδρεύει στη ……….. της Κύπρου, επί της οδού …………… και διατηρεί υποκατάστημα στον Πειραιά, επί της οδού …………, με την επωνυμία «…………….», με Α.Φ.Μ. …………, νόμιμα εκπροσωπούμενης και 2. Εταιρείας με την επωνυμία “……………”, που εδρεύει στην Αθήνα, επί της οδού ……….. με Α.Φ.Μ. ………, νόμιμα εκπροσωπούμενης, που αμφότερες παραστάθηκαν δια του πληρεξούσιου δικηγόρου, Στέφανου Λύρα (ΑΜ/ΔΣΠ ……), με δήλωση (άρθ. 242 παρ. 2 ΚΠολΔ), ο οποίος κατέβαλε το με αρ. …./04.06.2025 γραμμάτιο προείσπραξης του ως άνω ΔΣ.
Του εφεσίβλητου: …………, που παραστάθηκε δια της πληρεξούσιας δικηγόρου, Ειρήνης Κοντοσέα (ΑΜ/ΔΣΠ ……..), δικηγόρου της ΔΕ Γ. ΚΟΝΤΟΣΕΑΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (ΑΜ …………), η οποία και κατέβαλε το με αρ. ……../04.06.2025 γραμμάτιο προείσπραξης του ως άνω ΔΣ.
Ο εφεσίβλητος άσκησε ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς και εναντίον των εκκαλούντων την από 28-12-2022, με γενικό αριθμό κατάθεσης και αριθμό κατάθεσης δικογράφου …………./28.12.2022 αγωγή, επί της οποίας εκδόθηκε η με αριθμό 3499/2023 οριστική απόφαση που δέχτηκε εν μέρει αυτήν. Την απόφαση προσέβαλε η εν μέρει ηττηθείσα εναγόμενη με την από 10.09.2024 έφεση, δικάσιμος της οποίας ορίστηκε η αναφερόμενη στην αρχή της παρούσας και έλαβε αριθμό πινακίου ……. και συζητήθηκε αντιμωλία των διαδίκων. Οι πληρεξούσιοι δικηγόροι των διαδίκων, που προκατέθεσαν προτάσεις ζήτησαν να γίνουν δεκτές.
ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ
ΣΚΕΦΤΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ
Η κρινόμενη από 10.09.2024 έφεση της εναγόμενης και ήδη εκκαλούσας, με γενικό και ειδικό αριθμό κατάθεσης, αντίστοιχα, στη Γραμματεία του εκδόσαντος την προσβαλλόμενη απόφαση Δικαστηρίου, …………../10.09.2024 και για προσδιορισμό δικασίμου στη Γραμματεία του παρόντος Δικαστηρίου, με γενικό και ειδικό, αντίστοιχα, αριθμό έκθεσης κατάθεσης …………../10.09.2024, για την οποία δικάσιμος ορίστηκε η αναφερόμενη στην αρχή της παρούσας και έλαβε αριθμό πινακίου 09, η οποία στρέφεται εναντίον τής με αρ. 3499/2023 οριστικής απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιά, που εκδόθηκε αντιμωλία των διαδίκων, κατά την ειδική διαδικασία των εργατικών διαφορών (άρθρα 663 επ. ΚΠολΔ και 82 ΚΙΝΔ) και δέχτηκε εν μέρει ως ουσιαστικά βάσιμη την από 28-12-2022, με γενικό αριθμό κατάθεσης και αριθμό κατάθεσης δικογράφου …………/28.12.2022 αγωγή του πρώτου κατά της δεύτερης, ασκήθηκε νομότυπα και εμπρόθεσμα, κατά τα άρθρα 495, 511, 513, 516 § 1, 517 εδαφ. α, 518 § 1 και 520 § 1 ΚΠολΔ, δεδομένου ότι, όπως αποδεικνύεται από το σώμα της προσκομιζόμενης εκκαλουμένης απόφασης επιδόθηκε από την δικαστική επιμελήτρια στην περιφέρεια του Εφετείου Πειραιώς, Αικατερίνη Αγγελοπούλου, την 04.09.2024, η ένδικη δε έφεση ασκήθηκε εντός της οριζόμενης με τις διατάξεις του άρθρου 518 παρ.1 ΚΠολΔ τριακονθήμερης προθεσμίας και δη την 10.09.2024, ενώ για το παραδεκτό της δεν απαιτείται η κατάθεση του παραβόλου της § 4 του άρθρου 495 ΚΠολΔ, λόγω της φύσης της διαφοράς ως εργατικής. Εφόσον, δε, η έφεση αρμοδίως φέρεται προς εκδίκαση ενώπιον του Δικαστηρίου τούτου (άρθρο 19 ΚΠολΔ, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 4 § 2 του Ν. 3994/2011), πρέπει να γίνει τυπικά δεκτή και να εξεταστεί κατά την αυτή ως άνω ειδική διαδικασία, ως προς το παραδεκτό και την βασιμότητα των λόγων της, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 532, 533 § 1 και 591 § 1 εδαφ. α΄ ΚΠολΔ.
Ο ενάγων με την αγωγή του – όπως αυτή παραδεκτά διορθώθηκε με τις προτάσεις του (άρθρ. 224 εδ. β’, 591 παρ.1 ΚΠολΔ) – ισχυρίστηκε ότι δυνάμει σύμβασης ναυτικής εργασίας που κατάρτισε με τη δεύτερη εναγόμενη την 1.03.2021, προσλήφθηκε για αόριστο χρόνο και ναυτολογήθηκε από τον πλοίαρχο αυθημερόν στο λιμάνι της Χαλκίδας, με την ειδικότητα του υποναυκλήρου, στο υπό ελληνική σημαία και υπ’ αριθ. νηολογίου Πειραιά ……. επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο «AB», ολικής χωρητικότητας 7.505,11 κόρων, με Δ.Δ.Σ. …. και αριθ. ΙΜΟ …, το οποίο της ανήκει κατά πλοιοκτησία και παρείχε την υπηρεσία του μέχρι τις 14.5.2021, οπότε η σύμβασή του λύθηκε στο λιμάνι του Πειραιά, «αμοιβαία συναινέσει». Ότι στη συνέχεια, με νέα σύμβαση ναυτικής εργασίας που κατήρτισε με τη δεύτερη εναγόμενη στις 29.12.2021, προσλήφθηκε για αόριστο χρόνο και ναυτολογήθηκε από τον πλοίαρχο αυθημερόν στο λιμάνι της Ραφήνας, με την ίδια ως άνω ειδικότητα στο υπό ελληνική σημαία και υπ’ αριθ. νηολογίου Πειραιά ……. επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο «Σ» (S), ολικής χωρητικότητας 4.985,75 κόρων, με Δ.Δ.Σ. … και αριθ. ΙΜΟ ……, το οποίο ανήκε κατά κυριότητα στην πρώτη εναγόμενη, ενώ κατά τον εφοπλισμό και την εμπορική και οικονομική εκμετάλλευση στη δεύτερη εναγόμενη. Ότι στο πλοίο αυτό υπηρέτησε μέχρι τις 20.1.2022, οπότε η σύμβασή του λύθηκε στη Ραφήνα, «λόγω μετάθεσής» του σε άλλο πλοίο. Ότι, ωστόσο, την επόμενη ημέρα, στις 21.1.2022, ναυτολογήθηκε εκ νέου στο ίδιο ως άνω πλοίο, με την ίδια ειδικότητα, έως τις 29.6.2022, οπότε η σύμβασή του λύθηκε στη Ραφήνα, επειδή ο πλοίαρχος μετέβαλε την ειδικότητά του και τον ναυτολόγησε ως ναύκληρο. Ότι με τη νέα αυτή ειδικότητα, ναυτολογήθηκε αυθημερόν στο ίδιο λιμάνι, και υπηρέτησε στο ως άνω πλοίο έως τις 19.9.2022, οπότε η σύμβασή του λύθηκε στη Ραφήνα, «αμοιβαία συναινέσει». Ότι ως αμοιβή του συμφωνήθηκε να λαμβάνει τις αποδοχές της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας των Πληρωμάτων των Ακτοπλοϊκών – Επιβατηγών πλοίων, όπως ίσχυε αυτή κάθε έτος, εφαρμοζόμενη και αναδρομικά αλλά και μετά τη λήξη της, μέχρι την αντικατάστασή της με νέα. Ότι, ειδικότερα, οι ναυτολογήσεις του κατά το έτος 2021, συμφωνήθηκε να διέπονται από την αντίστοιχη ΣΣΝΕ του έτους 2019 που κυρώθηκε από την ΥΑ 2242.5-1.5/56040/2019 απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, (ΦΕΚ Β’ 3170/12.08 2019), ενώ κατά το έτος 2022, οι μηνιαίες αποδοχές του αναπροσαρμόστηκαν, σύμφωνα με τη ΣΣΝΕ του έτους 2022 που κυρώθηκε από την ΥΑ 2242.5-1.5/8785/2022 απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, (ΦΕΚ Β’ 663/15.02.2022), σύμφωνα με τις οποίες έπρεπε να λαμβάνει τα αναφερόμενα σε αυτήν ποσά. Ότι από την απασχόλησή του στο πλοίο «AB», διατηρεί κατά της δεύτερης εναγόμενης απαιτήσεις συνολικού ύψους 3.692,12 € και από την απασχόλησή του στο πλοίο «Σ», διατηρεί κατά της δεύτερης εναγομένης απαιτήσεις συνολικού ύψους 26.634,83 €, ποσό για το οποίο ευθύνεται εις ολόκληρον και η πρώτη εναγομένη, ως κυρία του πλοίου, δια του πλοίου και μέχρι τη αξία του, για διαφορά υπερωριακής εργασίας του τις καθημερινές και Κυριακές, τα Σάββατα και τις αργίες, διαφορά δώρων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα, αποζημίωση για μη λήψη άδειας διανυκτέρευσης και αμοιβή για δρομολόγια εξπρές, όπως οι επιμέρους απαιτήσεις εξειδικεύονται, κατ’ είδος και ποσό στο δικόγραφο της αγωγής. Με βάση το ιστορικό αυτό, και κατόπιν παραδεκτού περιορισμού του αγωγικού αιτήματος από καταψηφιστικό σε εν μέρει αναγνωριστικό, με τις προτάσεις του και με δήλωση της πληρεξούσιας δικηγόρου του που καταχωρίσθηκε στα πρακτικά (άρθρ. 223 εδ. β’, 591 παρ. 1 ΚΠολΔ), ζήτησε, με απόφαση προσωρινά εκτελεστή, να υποχρεωθεί η δεύτερη εναγομένη να του καταβάλει: α) το ποσό των 3.692,12 €, με το νόμιμο τόκο από 14.5.2021, άλλως και επικουρικά από την επίδοση της αγωγής, και β) ευθυνόμενης εις ολόκληρον με την πρώτη εναγομένη, της τελευταίας δια του πλοίου και μέχρι την αξία αυτού, το ποσό των 15.665,45 €, για διαφορά υπερωριακής εργασίας του, διαφορά δώρων εορτών, και αποζημίωση για μη λήψη άδειας διανυκτέρευσης από την απασχόλησή του στο πλοίο «Σ», αναγνωριζόμενης της εις ολόκληρον υποχρέωσής τους, κατά τα ανωτέρω, να του καταβάλουν επιπλέον το ποσό των 10.969,38 €, για τη διαφορά της αμοιβής του για δρομολόγια εξπρές στο ίδιο πλοίο, τα ποσά δε αυτά νομιμότοκα από τις 19.9.2022, άλλως και επικουρικά από την επίδοση της αγωγής. Το πρωτοβάθμιο Δικαστήριο έκρινε ότι είναι αρμόδιο, ότι η αγωγή είναι ορισμένη, νόμιμηερειδόμενη στις διατάξεις των άρθρων 361, 648 επ. 653, 655, 340, 341 εδ. α’, 345 εδ. α’, 346,481ΑΚ, 53, 54, 57, 60 του Ν. 3816/1958 περί Κ.Ι.Ν.Δ., σε συνδυασμό με τις διατάξεις της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας Πληρωμάτων Επιβατηγών Ακτοπλοϊκών Πλοίων έτους 2019 που κυρώθηκε με την υπ’ αριθμ. ΥΑ 2242.5-1.5/56040/2019 και δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β 3170/12-8-2019 και της αντίστοιχης ΣΣΝΕ του έτους 2022 που κυρώθηκε από την ΥΑ 2242.5-1.5/8785/2022 απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, (ΦΕΚ Β’ 663/15.02.2022), καθώς και της Υ.Α. 70109/8008 (Εμπορικής Ναυτιλίας) της 14.12.81/7.1.82 «Προϋποθέσεις χορηγήσεως επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα στους δικαιούμενους ναυτικούς» και παραδεκτή και δικάζοντας αντιμωλία των διαδίκων, δέχτηκε εν μέρει αυτήν, υποχρέωσε την δεύτερη εναγόμενη να καταβάλει στον ενάγοντα το ποσό των δύο χιλιάδων διακοσίων εννέα ευρώ και είκοσι έξι λεπτών (2.209,26 €), νομιμότοκα από τις 15.05.2021, πλην του μερικότερου ποσού των ενενήντα δύο ευρώ και ογδόντα έξι λεπτών (92,86 €), το οποίο κρίθηκε ότι πρέπει να καταβληθεί νομιμότοκα από την επομένη της επίδοσης της αγωγής, υποχρέωσε αμφότερες τις εναγόμενες, εις ολόκληρον έκαστη, της δε πρώτης εξ αυτών ευθυνόμενης δια του ένδικου πλοίου «Σ» και μέχρι την αξία αυτού, να καταβάλουν στον ενάγοντα το ποσό των έξι χιλιάδων επτακοσίων δύο ευρώ και τριάντα επτά λεπτών (6.702,37€), αναγνωριζόμενης της εις ολόκληρον υποχρέωσής τους να του καταβάλουν επιπλέον το ποσό των οκτώ χιλιάδων εκατόν ογδόντα ευρώ και ογδόντα τεσσάρων λεπτών (8.180,84 €), τα δε επιμέρους ποσά, πλην του μερικότερου ποσού των χιλίων τριακοσίων πενήντα ευρώ και είκοσι τριών λεπτών (1.350,23 €), νομιμότοκα από τις 20.09.2022, κήρυξε την απόφαση, ως προς την τελευταία καταψηφιστική της διάταξη, εν μέρει προσωρινά εκτελεστή, για το ποσό των τριών χιλιάδων ευρώ (3.000 €) και καταδίκασε την δεύτερη εναγόμενη στην πληρωμή μέρους των δικαστικών εξόδων του ενάγοντος, το οποίο όρισε στο ποσό των εξακοσίων ευρώ (600 €), της δε πρώτης εναγόμενης ευθυνόμενης μέχρι του ποσού των πεντακοσίων ευρώ (500 €). Κατά της απόφασης αυτής παραπονούνται με την έφεσή τους οι εν μέρει ηττηθείσες εναγόμενες, για τα κεφάλαια της απόφασης που καθορίζονται με τους λόγους της έφεσής τους και, αποδίδοντάς της εσφαλμένη ερμηνεία και εφαρμογή του νόμου και κακή εκτίμηση των αποδείξεων, ζητούν την εξαφάνιση της εκκαλουμένης με σκοπό την απόρριψη της αγωγής στο σύνολό της. Αμφότεροι, δε, οι διάδικοι ζήτησαν την καταδίκη του αντιδίκου τους στην δικαστική τους δαπάνη, αμφοτέρων των βαθμών δικαιοδοσίας.
Από την επανεκτίμηση της από 20.09.2023 ένορκης βεβαίωσης του μάρτυρα απόδειξης, …….., που δόθηκε ενώπιον του δικηγόρου Πειραιά, ……… (AM ΔΣΠ …….), η οποία απεστάλη ηλεκτρονικά στον δικηγορικό σύλλογο Πειραιά, ληφθείσας της υπ’ αριθμ. …………-2023 από 20.09.2023 ηλεκτρονικής απόδειξης κατάθεσης ένορκης βεβαίωσης, την υπ’ αριθμ. ……./18.09.2023 ένορκη βεβαίωση του μάρτυρα αποδείξεως, …., που δόθηκε ενώπιον της συμβολαιογράφου Αλεξάνδρειας Ημαθίας, …………, η οποία σταθμίζεται κατά το μέτρο της γνώσης και το βαθμό της αξιοπιστίας του μάρτυρα, χωρίς το γεγονός ότι ο τελευταίος τυγχάνει αντίδικος της εναγομένης, επειδή έχει ασκήσει άλλη, δική του, αγωγή, με το ίδιο αντικείμενο, να αποκλείει μόνο αυτό την αποδεικτική αξία των λεγομένων του, από τις υπ’ αριθμ. .. και … από 20.9.2023 ένορκες βεβαιώσεις των μαρτύρων ανταπόδειξης, …………… και …………, αντίστοιχα, που δόθηκαν ενώπιον της Ειρηνοδίκη Πειραιώς και την από 20.09.2023 ένορκη βεβαίωση του μάρτυρα ανταπόδειξης, …………., που δόθηκε ενώπιον του δικηγόρου Πειραιά, …….. (AM ΔΣΠ ………), η οποία απεστάλη ηλεκτρονικά στον δικηγορικό σύλλογο Πειραιά, ληφθείσας της υπ’ αριθμ. ……………-2023 από 20.09.2023 ηλεκτρονικής απόδειξης κατάθεσης ένορκης βεβαίωσης, οι οποίες (άπασες) ένορκες βεβαιώσεις, δόθηκαν μετά από νόμιμη πριν από δύο (2) εργάσιμες ημέρες κλήτευση του αντιδίκου ενός εκάστου (άρθρ. 422 παρ. 1 ΚΠολΔ) και από όλα ανεξαιρέτως τα έγγραφα που νόμιμα επικαλούνται και προσκομίζουν οι διάδικοι, τα οποία το Δικαστήριο λαμβάνει υπόψη του, είτε προς άμεση απόδειξη είτε προς έμμεση απόδειξη για τη συναγωγή δικαστικών τεκμηρίων (άρθρα 336 παρ. 3, 339 και 395 ΚΠολΔ), αποδεικνύονται τα ακόλουθα πραγματικά περιστατικά: Δυνάμει έγγραφης σύμβασης ναυτικής εργασίας που κατάρτισε την 1.03.2021, με την εταιρεία με την επωνυμία «……..», ως διαχειρίστριας του κατωτέρω πλοίου, ο εφεσίβλητος (στο εξής ενάγων) και προσλήφθηκε για αόριστο χρόνο και ναυτολογήθηκε από τον πλοίαρχο αυθημερόν στο λιμάνι της Χαλκίδας, με την ειδικότητα του υποναυκλήρου, στο υπό ελληνική σημαία και υπ’ αριθ. νηολογίου Πειραιά ….. επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο «AB», ολικής χωρητικότητας 7.505,11 κόρων, με Δ.Δ.Σ. …. και αριθ. ΙΜΟ …, το οποίο ανήκει κατά πλοιοκτησία στη δεύτερη εκκαλούσα – εναγόμενη (στο εξής δεύτερη εναγόμενη). Στο ως άνω πλοίο, ο ενάγων παρείχε την υπηρεσία του μέχρι τις 14.05.2021, οπότε η σύμβασή του λύθηκε στο λιμάνι του Λαυρίου, «αμοιβαία συναινέσει». Ακολούθως, δυνάμει σύμβασης ναυτικής εργασίας που κατάρτισε στις 29.12.2021, με την εταιρεία με την επωνυμία «………», ως διαχειρίστριας του κατωτέρω πλοίου, προσλήφθηκε για αόριστο χρόνο και ναυτολογήθηκε από τον πλοίαρχο αυθημερόν στο λιμάνι της Ραφήνας, με την ειδικότητα του υποναύκληρου στο υπό ελληνική σημαία και υπ’ αριθ. νηολογίου Πειραιά ……. επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο «Σ» (S), ολικής χωρητικότητας 4.985,75 κόρων, με Δ.Δ.Σ. …. και αριθ. ΙΜΟ ….., το οποίο ανήκε κατά κυριότητα στην πρώτη εκκαλούσα – εναγόμενη (στο εξής πρώτη εναγόμενη), ενώ κατά τον εφοπλισμό στη δεύτερη εναγόμενη. Η ανωτέρω σύμβαση αποτυπώθηκε εγγράφως στις 07.02.2022 (βλ. από 07.02.2022 ατομική σύμβαση ναυτικής εργασίας). Στο πλοίο αυτό υπηρέτησε, με την ανωτέρω ειδικότητα, μέχρι τις 29.6.2022, οπότε η σύμβασή του λύθηκε στη Ραφήνα, λόγω αλλαγής ειδικότητας. Στη συνέχεια ο ενάγων υπηρέτησε στο ίδιο ως άνω πλοίο, με την ειδικότητα του ναύκληρου από 29.06.2022 έως τις 19.09.2022, οπότε η σύμβασή του λύθηκε στη Ραφήνα, «αμοιβαία συναινέσει». Στην από 01.03.2021 έγγραφη σύμβαση ναυτικής εργασίας του ενάγοντος, συμφωνήθηκε να λαμβάνει ο τελευταίος τις μηνιαίες αποδοχές που προβλέπονταν από τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων έτους 2019 (η οποία κυρώθηκε με την ΥΑ 2242.5-1.5/56040/2019 που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β 3170/12-8-2019), σύμφωνα με την οποία έπρεπε να λαμβάνει μηνιαίως για μισθό ενεργείας 1.245,82 €, για επίδομα Κυριακών ποσοστό 22% επί του μισθού ενεργείας, ήτοι 274,08 €, ειδικό επίδομα υποναυκλήρου 15,00 €, επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας 36,64 €, αντίτιμο τής σε είδος παρεχόμενης τροφής (19,98 € την ημέρα Χ30) 599,40 €, επίδομα αδείας 445,33 € [(ήτοι μισθός ενεργείας 1.245,82 € + επίδομα Κυριακών 274,08 €) / 22 + ημερήσια τροφοδοσία 19,98 €) Χ 5 ημερομίσθια], ήτοι συνολικά ποσό 2.616,27 €, πλέον επιδόματος ιματισμού ποσού 58,78 €. Περαιτέρω, ως αμοιβή, κατά την εργασία του, από 01.01.2022, συμφωνήθηκε να λαμβάνει, κατά τα αναφερόμενα στην από 07.02.2022 έγγραφη σύμβαση εργασίας του, στην οποία, ως αναφέρθηκε, αποτυπώνεται η σύμβαση ναυτολόγησής του από 29.12.2021 στο επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο «Σ», τις μηνιαίες αποδοχές που προβλέπονταν από τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων έτους όχι 2021, ως προφανώς εκ παραδρομής αναφέρεται, ελλείψει τέτοιας αλλά του έτους 2022, που κυρώθηκε από την ΥΑ 2242.5-1.5/8785/2022 απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, (ΦΕΚ Β’ 663/15.02.2022), όπως αποδεικνύεται από τις επικαλούμενες και προσκομιζόμενες αποδείξεις πληρωμής αποδοχών του ενάγοντος. Σύμφωνα με την εν λόγω σσνε 2022 ο ενάγων έπρεπε να λαμβάνει μηνιαίως: α) με την ειδικότητα του υποναύκληρου για μισθό ενεργείας 1.283,19 €, επίδομα Κυριακών ποσοστό 22% επί του μισθού ενεργείας, ήτοι 282,30 €, ειδικό επίδομα υποναυκλήρου 15,45 €, επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας 37,74 €, αντίτιμο της σε είδος παρεχόμενης τροφής (€ 20,58 την ημέρα Χ30) 617,40 €, επίδομα αδείας 458,69 € [(ήτοι μισθός ενεργείας € 1.283,19 + επίδομα Κυριακών 282,30 €) / 22 + ημερήσια τροφοδοσία 20,58 €) Χ 5 ημερομίσθια], ήτοι συνολικά ποσό 2.694,77 €, πλέον επιδόματος ιματισμού ποσού 60,54 €, και β) με την ειδικότητα του ναύκληρου για μισθό ενεργείας 1.352,52 €, επίδομα Κυριακών ποσοστό 22% επί του μισθού ενεργείας, ήτοι 297,55 €, ειδικό επίδομα ναυκλήρου 25,68 €, επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας 37,74 €, αντίτιμο της σε είδος παρεχόμενης τροφής (20,58 € την ημέρα Χ30) 617,40 €, επίδομα αδείας 477,92 € [(ήτοι μισθός ενεργείας € 1.352,52 + επίδομα Κυριακών € 297,55) / 22 + ημερήσια τροφοδοσία (20,58 € Χ 5 ημερομίσθια)], ήτοι συνολικά ποσό 2.808,81 €, πλέον επιδόματος ιματισμού ποσού 60,54 €. Εξάλλου, κατά τη διάρκεια των ναυτολογήσεων του ενάγοντος, στο πλοίο «AB», κατά το χρονικό διάστημα από 1.3.2021 μέχρι τις 22.3.2021, εκτελούνταν σε αυτό εργασίες ετήσιας επισκευής και επιθεώρησης. Κατά τα λοιπά, κατά το χρονικό διάστημα από 27.3.2021 έως 14.5.2021, το ως άνω πλοίο εκτέλεσε δρομολόγια για τα οποία είχε συναφθεί σύμβαση δημόσιας υπηρεσίας (άγονης γραμμής), με αφετηρία το λιμάνι του Λαυρίου, όπως αυτά, προς αποφυγή επαναλήψεως, περιγράφονται αναλυτικά στην εκκαλουμένη απόφαση. Περαιτέρω, στο πλοίο «Σ», κατά τα χρονικά διαστήματα από 29.12.2021 μέχρι τις 6.02.2022, και από 24.03.2022 μέχρι τις 7.04.2022, εκτελούνταν εργασίες ετήσιας επισκευής και επιθεώρησης. Επίσης, κατά το χρονικό διάστημα από 7.02.2022 έως 23.03.2022, το πλοίο «Σ» αντικατέστησε το πλοίο «AB» στη γραμμή Λαύριο – Αγ. Ευστράτιος – Μύρινα – Καβάλα, ενώ κατά το χρονικό διάστημα από 8.04.2022 έως 19.09.2022, εκτελούσε τα αναφερόμενα στην εκκαλουμένη απόφαση δρομολόγια με αφετηρία τη Ραφήνα προς λιμάνια των Κυκλάδων. Ο ενάγων κατά τα παραπάνω χρονικά διαστήματα που στα ανωτέρω πλοία εκτελούνταν εργασίες ετήσιας επισκευής και επιθεώρησης, συμμετείχε στις εκτελούμενες εργασίες συντήρησης στα καταστρώματα και το γκαράζ, βοηθώντας τα συνεργεία και τους επιθεωρητές που εργάζονταν στο πλοίο. Ειδικότερα, κατά το χρονικό διάστημα από 01.03.2021 έως 22.03.2021, στο πλοίο “AB” απασχολούνταν καθημερινά από Δευτέρα έως Κυριακή, με ωράριο από τις 08.00 π.μ. έως τις 17.00 μ.μ., με διάλειμμα μιας ώρας από 12:00′ έως 13:00′, ήτοι επί 8 ώρες ημερησίως. Κατά δε το χρονικό διάστημα από 29.12.2021 μέχρι 6.02.2022 και από 24.3.2022 μέχρι τις 7.04.2022, κατά την υπηρεσία του στο πλοίο Σ εργαζόταν καθημερινά από Δευτέρα έως και Σάββατο, από τις 08.00 πμ έως 12:00 και 13:00 έως 15:00, ήτοι επί 6 ώρες ημερησίως, όπως το ωράριο αυτό εργασίας συνομολογείται από τις εναγόμενες. Κατά τα λοιπά χρονικά διαστήματα, ο ενάγων απασχολούνταν σε καθήκοντα σχετικά με την ειδικότητα του υποναύκληρου και ακολούθως του ναύκληρου, σύμφωνα με τα άρθρ. 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58 και 59 του Κανονισμού εσωτερικής υπηρεσίας επιβατηγών πλοίων (Β.Δ. 683/1960). Ειδικότερα, τόσο ως υποναύκληρος, όσο και ως ναύκληρος, ο ενάγων απασχολούνταν στην πρόσδεση και την απόδεση του πλοίου κατά τον κατάπλου και απόπλου, την φορτοεκφόρτωση, έχμαση και ασφάλιση των οχημάτων στους χώρους στάθμευσης (γκαράζ) αυτού, καθώς και, με την ειδικότητα του υποναύκληρου, υπό τις οδηγίες του ναύκληρου, με εργασίες καθαριότητας των καταστρωμάτων και του γκαράζ, τόσο στο λιμάνι αφετηρίας όσο και στο λιμάνι του τελικού προορισμού, οι οποίες διαρκούσαν περί μιάμιση ώρα μετά το πέρας της εκφόρτωσης. Επίσης, τόσο ως ναύκληρος, όσο και ως υποναύκληρος, ο ενάγων απασχολούνταν με τον έλεγχο των σωστικών μέσων και εν γένει μηχανημάτων των καταστρωμάτων και του γκαράζ και μετέφερε τις οδηγίες του ύπαρχου στους ναύτες των φυλακών. Εξάλλου, στο πρώτο λιμάνι του δρομολογίου της ημέρας ξεκινούσε την εργασία του μία ώρα πριν τον απόπλου του πλοίου για τη φόρτωση των οχημάτων και απασχολούνταν μέχρι την ώρα του απόπλου του πλοίου, ανεξάρτητα εάν υπήρχαν οχήματα. Με τον απόπλου συνέχιζε την εργασία του στη διαδικασία άπαρσης του πλοίου, ως υποναύκληρος, ώστε να μαζευτεί, τακτοποιηθεί και ασφαλιστεί η καδένα και η άγκυρα του πλοίου στην πλώρη και να μαζευτούν και τακτοποιηθούν οι κάβοι στην πρύμνη. Περαιτέρω, πριν τον κατάπλου του πλοίου σε κάθε ενδιάμεσο λιμάνι, τόσο ως ναύκληρος, όσο και ως υποναύκληρος, συμμετείχε στην προετοιμασία αγκυροβολίας και το δέσιμο με κάβους από την πρύμνη, κάποιες δε φορές και με κάβους από την πλώρη, λόγω καιρού. Επίσης, μετέβαινε στο γκαράζ δέκα λεπτά πριν τον κατάπλου για την προετοιμασία της εκφόρτωσης και παρέμενε για την φορτοεκφόρτωση, μέχρι την ώρα του προγραμματισμένου απόπλου, ανεξάρτητα εάν υπήρχαν ή όχι οχήματα για φόρτωση ή εκφόρτωση και στη συνέχεια στην πλώρη και την πρύμνη του πλοίου για την άπαρση. Προς κάλυψη των ποικίλων λειτουργικών αναγκών, που προέκυπταν στο πλοίο κατά τη διάρκεια των ανωτέρω πολύωρων δρομολογίων του και ιδίως λόγω των συχνών κατάπλων του στα διάφορα, ως άνω, ενδιάμεσα λιμάνια, ανά αναφερόμενο χρονικό διάστημα, ο ενάγων απασχολούνταν με τις προεκτιθέμενες εργασίες της ειδικότητας του καθημερινώς, συμπεριλαμβανομένων Σαββάτων και αργιών, και μάλιστα πέραν της προβλεπόμενης οκτάωρης διάρκειας της εργασίας του, αφού αυτή δεν επαρκούσε, λόγω της προαναφερθείσας φύσης και της διάρκειας των αλλεπάλληλων δρομολογίων, που διενεργούσε το εν λόγω πλοίο και των πολλαπλών λιμένων προσέγγισης. Το ωράριο εργασίας και η καθημερινή διάρκεια της απασχόλησης του ενάγοντος δεν ήταν επακριβώς καθορισμένα, δεδομένου του είδους της απασχόλησης και της ιδιαιτερότητας εξωγενών παραγόντων, συνδεόμενων προς τη φύση της ναυτικής αποστολής του πλοίου, της εξυπηρέτησης συγκεκριμένης γραμμής και της παρουσιαζόμενης κίνησης, ανάλογα με τη χρονική περίοδο. Με βάση τα προεκτεθέντα και συνεκτιμώντας το είδος, τις συνθήκες και τα καθήκοντα της εκάστοτε ειδικότητας του ενάγοντος, σε συνδυασμό και με τα διδάγματα της κοινής πείρας και λογικής, και ιδίως δεδομένων: α) των επικρατουσών συνθηκών και περιστάσεων, κατά την απασχόλησή του επί των ως άνω πλοίων, β) των χρονικών περιόδων, κατά τα οποία ήταν ναυτολογημένος και του αντίστοιχου ανά χρονική περίοδο αριθμού των μεταφερόμενων οχημάτων, γ) της φύσης και του αντικειμένου της απασχόλησής του, δ) της μεγάλης διάρκειας των πλόων των ένδικων πλοίων και των συχνών κατάπλων τους στα ενδιάμεσα λιμάνια και ε) της σταθερής καταβολής αμοιβής για υπερωριακή απασχόλησή του (βλ. αποδείξεις πληρωμής του), η διάρκεια της οποίας, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας, ήταν μεγαλύτερη κατά τη θερινή περίοδο και μικρότερη τη χειμερινή, κρίνεται ότι ο ενάγων, για την εκτέλεση των καθηκόντων του, κατέστη αναγκαίο, προς εξυπηρέτηση των αναγκών λειτουργίας των πλοίων, να εργαστεί υπερωριακά, κατά μέσο όρο, τουλάχιστον: α) κατά τα χρονικά διαστήματα από 23.3.2021 έως 14.5.2021 στο πλοίο «AB» και από 7.2.2022 έως 23.3.2022, στο πλοίο Σ, τις μεν καθημερινές και Κυριακές επί τρεις (3) ώρες την ημέρα, τα δε Σάββατα και αργίες επί έντεκα (11) ώρες την ημέρα. Οι εναγόμενες συνομολογούν την επί έντεκα (11) ώρες απασχόληση του ενάγοντος για πέντε (5) Σάββατα του χρονικού διαστήματος από 07.02.2022 έως 23.03.2022, ενώ, κατά τα λοιπά αβάσιμα ισχυρίζονται ότι η υπερωριακή απασχόλησή του ανερχόταν σε μία ώρα κάθε Τρίτη και Πέμπτη και β) κατά το χρονικό διάστημα από 8.4.2022 έως 19.9.2022, τις μεν καθημερινές και Κυριακές επί τέσσερις (4) ώρες την ημέρα, τα δε Σάββατα και αργίες επί δώδεκα (12) ώρες την ημέρα. Σημειωτέον ότι οι ώρες ευθύνης ή ετοιμότητας του ενάγοντος στο πλοίο δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ως χρόνος υπερωριακής εργασίας, εφόσον ο ναυτικός, λόγω της φύσης του επαγγέλματος του, βρίσκεται εκ των πραγμάτων σε διαρκή ετοιμότητα παροχής υπηρεσιών, υπακούοντας στις διαταγές των προϊσταμένων του κατ’ άρθρ. 57 παρ. 1 του Κ.Ι.Ν.Δ. Το γεγονός δε ότι εκτελείτο δρομολόγιο σε άγονη γραμμή αφενός και ότι τα πλοία κατά τα επίδικα χρονικά διαστήματα ταξίδευαν με πλήρη σύνθεση πληρώματος αφετέρου δεν αναιρεί την παραπάνω κρίση του Δικαστηρίου ως προς την πραγματοποιούμενη καθημερινά υπερωριακή εργασία του ενάγοντος, δεδομένου ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 87, 88 και 89 του ΝΔ 187/1973 «Περί Κώδικος Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου» (ΚΔΝΔ, ΦΕΚ Α 261/3.10.1973), η πληρότητα ως προς την οργανική σύνθεση του πληρώματος του πλοίου αποσκοπεί στην ασφάλεια αυτού κατά τη διάρκεια των πλόων του και δεν υποδηλώνει ανυπαρξία ανάγκης για υπερωριακή εργασία. Το πρωτοβάθμιο Δικαστήριο που έκρινε ομοίως όσον αφορά τις ώρες κατά μέσο όρο της υπερωριακής απασχόλησης του ενάγοντος ορθά το νόμο εφάρμοσε και τις αποδείξεις εκτίμησε και πρέπει να απορριφθούν ως ουσιαστικά αβάσιμοι οι περί του αντιθέτου ισχυρισμοί των εναγομένων καθ΄ ο μέρος αυτοί περιλαμβάνονται στους 2ο, 4ο , 5ο , 6ο, 8ο και 9ο λόγοι έφεσης και αντιτίθενται ως προς την πραγματική υπερωριακή απασχόληση του ενάγοντος. Κατόπιν τούτων: Α. Κατά την απασχόληση του ενάγοντος στο πλοίο «AB» δικαιούται να λάβει τα κάτωθι ποσά: α) κατά το χρονικό διάστημα από 1.3.2021 έως 22.3.2021, για τα 3 Σάββατα (6.3.2021, 13.3.2021, 20.3.2021) και συνολικά επί 3 ημέρες, το ποσό των διακοσίων πενήντα εννέα ευρώ και είκοσι λεπτών (3 ημέρες Χ 8 ώρες Χ 10,80€/ημέρα = 259,20€) και όχι 345,60€ που επιδίκασε εσφαλμένα η εκκαλουμένη. Ειδικότερα, από το επικαλούμενο και προσκομιζόμενο ημερολόγιο γέφυρας του εν λόγω πλοίου αποδεικνύεται ουσιαστικά βάσιμος ο ισχυρισμός των εναγόμενων, και ειδικότερα της 2ης εξ αυτών, που υποβλήθηκε με τις πρωτόδικες προτάσεις της και επαναφέρεται με τον 1ο λόγο της έφεσης, ότι δηλαδή κατά την αργία της 15.03.2021 το πλοίο δεν εκτέλεσε δρομολόγιο και παρέμεινε αργούν πρυμνοδετημένο στη Βόρεια προβλήτα των Ναυπηγείων ……..και πρέπει να γίνει δεκτός ο λόγος αυτός και να εξαφανιστεί κατά το σημείο αυτό η εκκαλουμένη απόφαση, που προσμέτρησε και την ημέρα αυτή (15.3.2021). Έναντι, δε, του ανωτέρω οφειλόμενου ποσού (259,20€) του καταβλήθηκε αφενός το ποσό των 216,04€, όπως και ο ίδιος συνομολογεί με την αγωγή του και αφετέρου το ποσό των 43,16€, από ποσό 194,18€ που έλαβε ως δώρο bonus – πλοιοκτητών καταλογιζόμενο στην υπερωριακή του αμοιβή σύμφωνα με ρητή και νόμιμη μεταξύ των συμβαλλόμενων μερών προς τούτο συμφωνία, αναγράφουσα και τις διαφορές από υπερωριακή εργασία που τυχόν προκύψουν, περιλαμβανόμενη (η συμφωνία) στον 2ο των Συμπληρωματικών όρων της από 1/3/2021 ατομικής σύμβασης εργασίας του ενάγοντος, όπως αποδεικνύεται από τις από 31/3/2021, 30/4/2021 και 31/5/2021 αποδείξεις πληρωμής αποδοχών του, που προσκόμισε μετ’ επικλήσεως η 2η εναγόμενη, μετά των επ’ αυτών επισυναπτόμενων αποδεικτικών εμβασμάτων της τράπεζας ΑLΡΗΑ ΒΑΝΚ. Η εκκαλουμένη απόφαση που αφενός επιδίκασε ως διαφορά το ποσό των 129,56€ και αφετέρου απέρριψε ως αόριστο τον ισχυρισμό των εναγόμενων, για αμφότερα τα πλοία, περί συμφωνίας συμψηφισμού του ως άνω ποσού των 194,18€ αλλά και του ποσού των 617,55€, που καταβλήθηκαν στον ενάγοντα ως «δώρο πλοιοκτητών», κατά την υπηρεσία του στο πλοίο «AB» και «S», αντίστοιχα ανά ποσό, με τις αξιώσεις του για την υπερωριακή του αμοιβή, δυνάμει της προαναφερόμενης συμφωνίας με τον 2° συμπληρωματικό όρο της από 01.03.2021 αλλά και της έτερης από 07.02.2022 ατομικής σύμβασης εργασίας του ενάγοντος, αντίστοιχα ανά πλοίο, με την αιτιολογία ότι δεν αναφέρεται το ακριβές περιεχόμενο της επικαλούμενης περί συμψηφισμού συμφωνίας, ούτε τα επιμέρους παγίως και τακτικά καταβαλλόμενα ποσά με την αιτιολογία «δώρο πλοιοκτητών» που υπόκεινται σε συμψηφισμό και ο χρόνος καταβολής τους, εσφαλμένα το νόμο εφάρμοσε και τις αποδείξεις εκτίμησε και πρέπει να γίνουν δεκτοί οι 1ος , 3ος και 7ος λόγοι της έφεσης ως ουσιαστικά βάσιμοι και να εξαφανιστεί κατά το κεφάλαιο αυτό η εκκαλουμένη απόφαση. Επομένως, αφαιρουμένων των ποσών που έλαβε ο ενάγων δεν οφείλεται στον ενάγοντα διαφορά για την παραπάνω αιτία αφού αυτός έχει πλήρως και ολοσχερώς εξοφληθεί, β) κατά το χρονικό διάστημα από 23.3.2021 έως 14.5.2021: 1) κατά τα 6 Σάββατα και τις 3 αργίες (ήτοι, τα Σάββατα 27/3, 3, 10, 17 και 24/4 και 8/5 του έτους 2021, και τις αργίες 30.4.2021, 1.5.2021 και 3.5.2021) και συνολικά επί 9 ημέρες, το ποσό των 1.069,20€ (11 ώρες Χ 9 Χ 10,80 €), έναντι του οποίου του καταβλήθηκε το ποσό των 784,99 €, όπως και ο ίδιος συνομολογεί με την αγωγή του, 2) για την απασχόληση του ενάγοντος τις υπόλοιπες 37 καθημερινές και Κυριακές του ανωτέρω διαστήματος, δικαιούται το ποσό των 999 € (37 ημ. Χ 3 ώρες Χ 9€/ώρα). Συνολικά δε για την εν λόγω υπερωριακή του απασχόληση έπρεπε να λάβει το ποσό των 2.068,20€ (1.069,20 + 999) και έλαβε το ποσό των 936,01€ (784,99€ {για υπερωρίες Σαββάτων και αργιών} + 151,02 {ως bonus πλοιοκτητών που καταλογίζεται όπως ρητά συμφωνήθηκε μεταξύ των διαδίκων, κατά τα προαναφερόμενα} και επομένως του οφείλεται η διαφορά ποσού χιλίων εκατόν τριάντα δύο ευρώ και δεκαεννέα ευρώ (2.068,20 – 936,01 = 1.132,19€) και όχι 1.283,21 [284,21 + 999], που εσφαλμένα επιδίκασε η εκκαλουμένη, που πρέπει να εξαφανιστεί κατά το κεφάλαιο αυτό και να γίνει εν μέρει δεκτός ο 2ος λόγος της έφεσης. Με τον 4ο και 5ο λόγους έφεσης υπό το β΄ σκέλος τους οι εναγόμενες παραπονούνται διότι η εκκαλουμένη στις συνολικές τακτικές μηνιαίες αποδοχές του ενάγοντος για το διάστημα από 1.3.2021 έως 14.5.2021 και για τον υπολογισμό αφενός των διαφορών επιδομάτων εορτών Πάσχα και Χριστουγέννων και αφετέρου της αμοιβής για 1,01 δρομολόγια εξπρές συμπεριέλαβε εσφαλμένα το ποσό των 61,62 ευρώ που αφορά το επίδομα άγονης γραμμής, το οποίο δεν αποτελεί τακτική παροχή αλλά καταβάλλεται μόνον εάν και εφόσον εκτελείται τέτοιο δρομολόγιο και μόνο για τις ημέρες εκτέλεσής του. Επί των λόγων αυτών λεκτέα τα ακόλουθα: Όπως αποδεικνύεται από τις καταστάσεις μισθοδοσίας του ενάγοντος κατά το ως άνω χρονικό διάστημα καταβαλόταν σε αυτόν κάθε μήνα το ποσό που αντιστοιχούσε στα δρομολόγια άγονης γραμμής του πλοίου Aqua Blue. Ειδικότερα, για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μαϊο 2021 του καταβλήθηκαν τα ποσά των 24,92€, 91,92€ και 40,70€, αντίστοιχα. Αποδεικνύεται δηλαδή ότι η παροχή αυτή ήταν τακτική παροχή κάθε μήνα και ως εκ τούτου ορθά το νόμο εφάρμοσε και τις αποδείξεις εκτίμησε η εκκαλουμένη και συμπεριέλαβε για τον υπολογισμό των επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα 2021 και της αμοιβής για την εκτέλεση δρομολογίων εξπρές το ποσό των 61,62 ευρώ, ήτοι τον μέσο όρο του επιδόματος άγονης γραμμής, απορριπτομένων ως ουσιαστικά αβάσιμων των λόγων αυτών της έφεσης. Ο 6ος λόγος έφεσης κατά το β΄ σκέλος του πρέπει να γίνει δεκτός και να αφαιρεθεί από το επιδικασθέν με την εκκαλουμένη συνολικό ποσό ως διαφορά για την παροχή υπερωριακής εργασίας του ενάγοντος στο πλοίο ΣΣ για το χρονικό διάστημα από 29.12.2021 έως 19.9.2022, ύψους 4.000,88 ευρώ το ποσό των 617,55 ευρώ που του καταβλήθηκε επιπλέον ως bonus πλοιοκτητών και καταλογίζεται στις οφειλόμενες διαφορές από υπερωριακή εργασία, όπως ρητά συμφωνήθηκε μεταξύ των διαδίκων, κατά τα προαναφερόμενα}, αφού προηγουμένως εξαφανιστεί κατά το κεφάλαιο αυτό η εκκαλουμένη. Επομένως, ο ενάγων για την αιτία αυτή δικαιούται να λάβει ως διαφορά το συνολικό ποσό των τριών χιλιάδων τριακοσίων ογδόντα τριών ευρώ και τριάντα τριών λεπτών [4.000,88 – 617,55 = 3.383,33€]. Με τον 9ο λόγο έφεσης υπό β΄ σκέλος οι εναγόμενες αμφισβητούν τον αριθμό των εξπρές δρομολογίων που έκρινε η εκκαλουμένη ότι εκτέλεσε το πλοίο ΣΣ και την επιδίκαση στον ενάγοντα της διαφοράς ύψους 8.180,84 ευρώ. Επί του λόγου αυτού αποδείχθηκαν, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην εκκαλουμένη δρομολόγια του εν λόγω πλοίου με αναχώρηση από το λιμάνι της Ραφήνας τα κάτωθι: α) κατά το χρονικό διάστημα από 18.04.2022 έως 1.05.2022, ήτοι 2 εβδομάδες, το ως άνω πλοίο πραγματοποίησε 16 κυκλικά δρομολόγια εβδομαδιαίως, εκ των οποίων τα 6 δρομολόγια αποτελούν δρομολόγια «εξπρές», β) κατά τα χρονικά διαστήματα από 9.05.2022 έως 5.06.2022 και από 20.06.2022 έως 26.06.2022, πραγματοποιήθηκαν 7 κυκλικά δρομολόγια εβδομαδιαίως, εκ των οποίων τα άνω των 5, ήτοι τα 2, αποτελούν δρομολόγια «εξπρές». Επομένως, τις 5 εβδομάδες των ανωτέρω διαστημάτων, πραγματοποιήθηκαν συνολικά 10 δρομολόγια «εξπρές», γ) κατά την εβδομάδα από 6.06.2022 έως 12.06.2022, πραγματοποιήθηκαν 9 κυκλικά δρομολόγια εβδομαδιαίως, εκ των οποίων τα άνω των 5, ήτοι τα 4, αποτελούν δρομολόγια «εξπρές» [βλ. παρατηρήσεις του σχετικού πίνακα, σύμφωνα με τις οποίες την Πέμπτη 9.06.2022 το πλοίο μετά την άφιξή του στην Πάρο, αναχώρησε εκ νέου την 23.00 μ.μ. προς Ραφήνα (αφ. 03.00 της επομένης, Παρασκευής 10.6.2022). Την Παρασκευή 10.6.2022, αναχώρησε από Ραφήνα την αν. 08.00 πμ προς Άνδρο (αφ. 09.50 -αν. 10.10) – Τήνο (αφ. 11.45 – αν. 12.00) – Ραφήνα (αφ. 15.00). Στη συνέχεια αναχώρησε από Ραφήνα την 16.45 μμ, προς Άνδρο (αφ. 18.35 – αν. 18.50) – Τήνο (αφ. 20.25 – αν. 20.40) – Μύκονο (αφ. 21.15 – αν. 21.30) – Πάρο (αφ. 22.45 – αν. 23.00) – Ραφήνα (αφ. 03.00 της επομένης, Σαββάτου 11.6.2022). Το Σάββατο 11.6.2022, αναχώρησε από Ραφήνα την αν. 08.00 πμ προς Άνδρο (αφ. 09.50 – αν. 10.10) – Τήνο (αφ. 11. 45 – αν. 12.00) – Ραφήνα (αφ. 15.00). Στη συνέχεια αναχώρησε από Ραφήνα την 16.45 μμ σύμφωνα με το περιγραφόμενο στο σχετικό πίνακα τακτικό του πρόγραμμα] και δ) κατά την εβδομάδα από 13.06.2022 έως 19.06.2022, πραγματοποιήθηκαν 7 κυκλικά δρομολόγια εβδομαδιαίως, εκ των οποίων τα άνω των 5, ήτοι τα 2, αποτελούν δρομολόγια «εξπρές». Ήτοι, κατά τα ως άνω χρονικά διαστήματα, πραγματοποιήθηκαν συνολικά 22 δρομολόγια «εξπρές». Δεδομένου δε ότι οι τακτικές μηνιαίες αποδοχές του ανέρχονταν, κατά τα ανωτέρω χρονικά διαστήματα, οπότε υπηρέτησε με την ειδικότητα του υποναύκληρου, στο συνολικό ποσό των 5.293,88 € {4.763,22 €, κατά τα ανωτέρω, πλέον μηνιαίας αναλογίας δώρων εορτών, τα οποία λαμβάνονται υπόψη στις τακτικές αποδοχές, κατά τα ανωτέρω αναφερόμενα, ποσού 530,66 € [(1.984,98 + 1.181,27=)3.166,25/179 ημέρες Χ 30]}, δικαιούται το ποσό των (5.293,88/30 Χ 22=) 3.882,18 €. Επιπλέον, κατά τα κατωτέρω χρονικά διαστήματα, κατά τα οποία ο ενάγων υπηρέτησε, με την ειδικότητα του ναύκληρου, το ως άνω πλοίο πραγματοποίησε συνολικά 33 δρομολόγια «εξπρές» και συγκεκριμένα: α) κατά τα χρονικά διαστήματα από 27.06.2022 έως 3.07.2022 και από 5.09.2022 έως 19.09.2022, πραγματοποιήθηκαν 7 κυκλικά δρομολόγια εβδομαδιαίως, εκ των οποίων τα άνω των 5, ήτοι τα 2, αποτελούν δρομολόγια «εξπρές», και συνολικά για τις 3 εβδομάδες των ανωτέρω διαστημάτων, 6 δρομολόγια «εξπρές» και β) για το χρονικό διάστημα από 4.07.2022 έως 4.09.2022, πραγματοποιήθηκαν 8 κυκλικά δρομολόγια εβδομαδιαίως, έκτων οποίων τα άνω των 5, ήτοι τα 3, αποτελούν δρομολόγια «εξπρές», και συνολικά για τις 9 εβδομάδες του ανωτέρω διαστήματος, 27 δρομολόγια «εξπρές». Δεδομένου δε ότι οι τακτικές μηνιαίες αποδοχές του ανέρχονταν, κατά τα ανωτέρω χρονικά διαστήματα, στο συνολικό ποσό των 5.623,31 € (4.992,46 €, κατά τα ανωτέρω, πλέον μηνιαίας αναλογίας δώρων εορτών, ποσού 630,85 € (1.745,36/83ημέρες Χ 30]}, δικαιούται το ποσό των (5.623,31 /30 Χ 33=) 6.185,64 €. Ήτοι, συνολικά για τις ανωτέρω αιτίες το ποσό των (3.882,18 +6.185,64 =) 10.067,82 €, έναντι του οποίου του καταβλήθηκε, ως και ο ίδιος συνομολογεί με την αγωγή του, το ποσό των 1.886,98 €, και συνεπώς δικαιούται τη διαφορά ποσού 8.180,84. Έτσι κρίνοντας και η εκκαλουμένη απόφαση, ορθά το νόμο ερμήνευσε και εφάρμοσε και τις αποδείξεις εκτίμησε και πρέπει να απορριφθεί ως ουσιαστικά αβάσιμος ο 9ος λόγος της έφεσης. Κατ’ ακολουθίαν όλων των προεκτεθέντων και δεδομένου ότι δεν προβάλλεται άλλος λόγος έφεσης προς έρευνα, πρέπει να απορριφθούν όσα κρίθηκαν απορριπτέα και να γίνει δεκτή ως ουσιαστικά βάσιμη η έφεση, κατά τους ως άνω ευδοκιμήσαντες λόγους της, να εξαφανιστεί η εκκαλούμενη υπ΄αριθμ. 3499/2023 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιά στο σύνολό της, δηλαδή και κατά το μη ανατραπέν μέρος της, για την ενότητα του τίτλου της αναγκαστικής εκτέλεσής της (ΑΠ 748/1984, Δνη 1985/642, ΜονΕφΠειρ. 8/2024, ΜονΕφΘεσ. 174/2018, ΜονΕφΠειρ. 16/2017, όλες σε ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, ΤριμΕφΠειρ. 700/2011, ΕΝαυτΔ 2012/113), συμπεριλαμβανομένης τής, περί της επιβολής δικαστικών εξόδων, διάταξής της και, αφού η υπόθεση κρατηθεί προς κατ’ ουσίαν επανεκδίκαση από το παρόν Δικαστήριο, να γίνει εν μέρει δεκτή η αγωγή και ως ουσιαστικά βάσιμη και να υποχρεωθεί η δεύτερη εναγόμενη να καταβάλει στον ενάγοντα: α) το συνολικό ποσό των χιλίων εννιακοσίων είκοσι οκτώ ευρώ και εξήντα οκτώ λεπτών [ήτοι {για διαφορές υπερωρ. απασχ.} 1.132,19€ + {για διανυκτ.} 113,26€ + {για διαφορ. αναλ. ΔΠ/2021} 430,91€ + {για διαφ. Αναλ. ΔΧ/2021} 92,86€ + {express δρομολ.} 159,46€ = 1.928,68€], νομιμότοκα από τις 15.05.2021, ήτοι την επομένη της απόλυσής του στο πλοίο «AB», πλην του μερικότερου ποσού των 92,86 € που αφορά στη διαφορά αναλογίας του επιδόματος εορτών Χριστουγέννων του έτους 2021, το οποίο πρέπει να του καταβληθεί με το νόμιμο τόκο από την επομένη της επίδοσης της αγωγής και β) εις ολόκληρον με την πρώτη εναγόμενη, το ποσό των έξι χιλιάδων ογδόντα τεσσάρων ευρώ και ογδόντα δύο ευρώ [{για διαφορ. υπερ. απασχ.} 3.383,33€ + {διανυκτερ.} 356,28€ + {για διαφ. ΔΠ/2022} 994,98 + {για διαφ. αναλ. ΔΧ/2022} 1.350,23 = 6.084,82€], αναγνωριζομένης της εις ολόκληρον υποχρέωσής τους να του καταβάλουν επιπλέον για διαφορές δρομολογίων εξπρές έτους 2022 το ποσό των οκτώ χιλιάδων εκατόν ογδόντα ευρώ και ογδόντα τεσσάρων λεπτών (8.180,84€), της πρώτης εναγόμενης ευθυνόμενης δια του πλοίου της και μέχρι την αξία αυτού, τα ποσά δε αυτά νομιμότοκα από 20.09.2022, ήτοι από την επομένη της απόλυσης του ενάγοντος από το πλοίο «Σ», πλην του μερικότερου ποσού των 1.350,23 € που αφορά στη διαφορά αναλογίας του επιδόματος εορτών Χριστουγέννων του έτους 2022, το οποίο δεν είχε καταστεί απαιτητό έως την ημερομηνία απόλυσης, αλλά, ούτε κατά την επίδοση της ένδικης αγωγής και, συνεπώς, ως προς αυτό δεν υπάρχει νόμιμο αίτημα τοκοδοσίας, όπως κρίθηκε με την εκκαλουμένη απόφαση και δεν προσβλήθηκε με λόγο έφεσης. Τέλος, μέρος της δικαστικής δαπάνης του ενάγοντος αμφοτέρων των βαθμών δικαιοδοσίας, ανάλογο με την έκταση της νίκης και της ήττας των διαδίκων της αγωγής πρέπει να επιβληθεί σε βάρος των εναγόμενων, οι οποίες, παρά την παραδοχή της έφεσής τους, ηττήθηκαν εν μέρει στην ουσία της υπόθεσης (άρθρα 106, 178 παρ.1, 183, 191 παρ.2 ΚΠολΔ και άρθρα 63, 68 και 69 του Κώδικα περί Δικηγόρων (Ν. 4194/2017), κατά τα ειδικότερα στο διατακτικό της παρούσας απόφασης οριζόμενα.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
Δικάζει αντιμωλία των διαδίκων την έφεση.
Δέχεται τυπικά και ουσιαστικά την έφεση.
Εξαφανίζει την εκκαλουμένη απόφαση.
Κρατεί και δικάζει την αγωγή.
Δέχεται εν μέρει την αγωγή ως ουσιαστικά βάσιμη.
Υποχρεώνει την δεύτερη εναγόμενη να καταβάλει στον ενάγοντα: α) το συνολικό ποσό των χιλίων εννιακοσίων είκοσι οκτώ ευρώ και εξήντα οκτώ λεπτών [1.928,68€], νομιμότοκα από 15.05.2021, πλην του μερικότερου κονδυλίου των 92,86€ που πρέπει να καταβληθεί με το νόμιμο τόκο από την επομένη της επίδοσης της αγωγής και β) εις ολόκληρον με την πρώτη εναγόμενη, το ποσό των έξι χιλιάδων ογδόντα τεσσάρων ευρώ και ογδόντα δύο ευρώ [6.084,82€], με το νόμιμο τόκο από 20.09.2022, πλην του μερικότερου κονδυλίου των 1.350,23€ για το οποίο δεν υπάρχει αίτημα τοκοδοσίας.
Αναγνωρίζει ότι υποχρεούνται οι εναγόμενες εις ολόκληρον έκαστη να καταβάλουν στον ενάγοντα το ποσό των οκτώ χιλιάδων εκατόν ογδόντα ευρώ και ογδόντα τεσσάρων λεπτών (8.180,84€) με το νόμιμο τόκο από 20.09.2022.
Επιβάλλει σε βάρος των εναγόμενων μέρος της δικαστικής δαπάνης του ενάγοντος και των δύο βαθμών δικαιοδοσίας που ορίζει στο ποσό των οκτακοσίων (800) ευρώ.
Κρίθηκε, αποφασίστηκε και δημοσιεύτηκε στον Πειραιά, σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του, χωρίς την παρουσία των διαδίκων και των πληρεξουσίων τους δικηγόρων, στις 22.8.2025
Η ΔΙΚΑΣΤΗΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ