Μενού Κλείσιμο

Αριθμός απόφασης 689/2022

Αριθμός  689/2022

ΤΟ ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΕΦΕΤΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Τμήμα 4ο

Αποτελούμενο από τη Δικαστή Αικατερίνη Κοκόλη, Εφέτη, η οποία ορίσθηκε από την Πρόεδρο του Τριμελούς Συμβουλίου Διευθύνσεως του Εφετείου Πειραιώς, και από τη Γραμματέα Κ.Σ.

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις ……………, για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ των :

ΑΙΤΟΥΝΤΩΝ: 1) ……….. ο οποίος παραστάθηκε αυτοπροσώπως ως Δικηγόρος, 2) ………. και 3) …………. οι οποίοι αμφότεροι (2-3) εκπροσωπήθηκαν από τον πληρεξούσιό τους Δικηγόρο Δημήτριο Κουγιά.

ΚΑΘ΄ ΟΥ Η ΑΙΤΗΣΗ: Δήμου Πειραιά, που εδρεύει στον Πειραιά, νόμιμα εκπροσωπούμενου, ο οποίος εκπροσωπήθηκε από την πληρεξούσιά του Δικηγόρο Τερψιχόρη Κοκκινάκη.

Οι αιτούντες κατέθεσαν ενώπιον του παρόντος Δικαστηρίου α) την από 28.12.2021 (ΓΑΚ/ΕΑΚ ………/2021) αίτησή τους και β) την από 28.1.2022 (ΓΑΚ/ΕΑΚ ………/2022) συμπληρωματική αίτησή τους.

Δικάσιμος των ως άνω αίτησης και συμπληρωματικής αίτησης ορίσθηκε η αναφερόμενη στην αρχή της παρούσας δικάσιμο.

Η υπόθεση εκφωνήθηκε με τη σειρά της από το οικείο πινάκιο και συζητήθηκε.

Οι πληρεξούσιοι Δικηγόροι των διαδίκων, ο πρώτος και ως αυτοπροσώπως παριστάμενος, αφού έλαβαν διαδοχικά το λόγο από την Πρόεδρο, αναφέρθηκαν στις προτάσεις τους.

ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ

ΣΚΕΦΤΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ

Εισάγονται προς συζήτηση ενώπιον του Δικαστηρίου αυτού η από 28-12-2021 (ΓΑΚ/ΕΑΚ …………/2021) (κύρια) αίτηση και η από 28-1-2022 (ΓΑΚ/ΕΑΚ ………./2022) συμπληρωματική αίτηση, οι οποίες πρέπει να συνεκδικασθούν λόγω της μεταξύ τους συνάφειας και προς διευκόλυνση και επιτάχυνση της διεξαγωγής της δίκης (άρθρα 31 και 246 ΚΠολΔ, που έχουν εφαρμογή και στην προκείμενη ειδική διαδικασία των άρθρων 18-20 του Ν. 2882/2001, κατ΄ άρθρο 18 παρ. 1 εδ. β΄ του ίδιου νόμου).

Κατά το άρθρο 17 παρ. 1, 2 εδ. α΄ και β΄ και 3 του Συντάγματος του 1975, όπως ισχύει μετά την αναθεώρησή του: «1. Η ιδιοκτησία τελεί υπό την προστασία του Κράτους, τα δικαιώματα όμως που απορρέουν από αυτή δεν μπορούν να ασκούνται σε βάρος του γενικού συμφέροντος. 2. Κανένας δεν στερείται την ιδιοκτησία του, παρά μόνο για δημόσια ωφέλεια που έχει αποδειχθεί με τον προσήκοντα τρόπο, όταν και όπως ο νόμος ορίζει, και πάντοτε αφού προηγηθεί πλήρης αποζημίωση, που να ανταποκρίνεται στην αξία την οποία είχε το απαλλοτριούμενο κατά το χρόνο της συζήτησης στο δικαστήριο για τον προσωρινό προσδιορισμό της αποζημίωσης. Αν ζητηθεί απευθείας ο οριστικός προσδιορισμός της αποζημίωσης, λαμβάνεται υπόψη η αξία κατά το χρόνο της σχετικής συζήτησης στο δικαστήριο………. 3. Η ενδεχόμενη μεταβολή της αξίας του απαλλοτριουμένου μετά τη δημοσίευση της πράξης απαλλοτρίωσης, και μόνο εξαιτίας της, δεν λαμβάνεται υπόψη». Τα ίδια ορίζονται και στο άρθρο 13 παρ. 1 εδ. α΄ και β΄ του Ν. 2882/2001, στο οποίο περαιτέρω ορίζεται, στο εδάφιο γ΄, ότι ως κριτήριο για την εκτίμηση της αξίας του απαλλοτριωμένου ακινήτου λαμβάνονται υπόψη, ιδίως, η αξία που έχουν κατά τον κρίσιμο χρόνο παρακείμενα και ομοειδή ακίνητα, που προσδιορίζεται κυρίως από την αντικειμενική αξία, τα τιμήματα σε συμβόλαια μεταβίβασης κυριότητας ακινήτων, τα οποία συντάχθηκαν κατά το χρόνο της κήρυξης της απαλλοτρίωσης, καθώς και η πρόσοδος του απαλλοτριωμένου. Τα διαγραφόμενα από τη διάταξη αυτή κριτήρια δεν είναι αποκλειστικά και υποχρεωτικά για το Δικαστήριο για την διάγνωση της πραγματικής αξίας του απαλλοτριωμένου, κατά τον κρίσιμο χρόνο, έτσι, ώστε να θεωρείται ότι παραβιάζεται στην περίπτωση που το Δικαστήριο δεν τα λάβει υπόψη του ή θα λάβει υπόψη άλλα τέτοια. Το Δικαστήριο μπορεί να στηρίζει την κρίση του για την πραγματική αξία του απαλλοτριουμένου ακινήτου, ενόψει της χρησιμοποιούμενης στην παραπάνω διάταξη λέξεως «ιδίως», σε κάθε πρόσφορο συγκριτικό στοιχείο, αφού το αξιολογήσει κατάλληλα. Μεταξύ των κριτηρίων, τα οποία μπορεί να λάβει υπόψη του το Δικαστήριο είναι και οι υπάρχουσες, κατά τον ανωτέρω χρόνο, οικονομικές και νομισματικές συνθήκες, χωρίς να είναι υποχρεωμένο να τις αναλύει διεξοδικά, όταν αυτές είναι πασίγνωστες και οι οποίες λαμβάνονται υπόψη αυτεπαγγέλτως και χωρίς απόδειξη (άρθρο 336 παρ. 1 του ΚΠολΔ). Ωστόσο, μετά την προσθήκη της παρ. 6 του άρθρου 15 του Ν. 2882/2001, με την παρ. 8 του άρθρου 76 του Ν. 4146/2013, τα Δικαστήρια κατά τον καθορισμό της τιμής μονάδας αποζημιώσεως ακινήτου, που εμπίπτει στο ισχύον σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας του, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη και την αντικειμενική αξία αυτού, καθώς και την αξία σύμφωνα με την έκθεση της Επιτροπής Προεκτιμήσεως, κατά τον κρίσιμο χρόνο, ως ασφαλές και αντικειμενικό μέτρο κρίσεως για την εξεύρεση της πραγματικής αξίας του απαλλοτριωμένου ακινήτου. Και ναι μεν η αντικειμενική αξία, καθώς και η έκθεση της Επιτροπής Προεκτιμήσεως δεν δεσμεύουν την δικαστική κρίση για την πραγματική αξία του ακινήτου, πλην όμως, αν το Δικαστήριο αποκλίνει από αυτήν ή από την τιμή της αρμόδιας Επιτροπής, τότε θα πρέπει να αιτιολογεί ειδικά με την κρίση του τους παράγοντες που το οδήγησαν στην εκτίμηση της ανώτερης αυτής πραγματικής αξίας (ΑΠ 125/2021, ΕφΠατρ 74/2021 ΝΟΜΟΣ). Περαιτέρω, κατά τη διάταξη του άρθρου 13 παρ. 4 του ίδιου πιο πάνω νόμου 2882/2001, όπως η παράγραφος αυτή αντικαταστάθηκε με το άρθρο 128 παρ. 2 του Ν. 4070/2012 (ΦΕΚ 82Α/10-4-2012) και εφαρμόζεται και στις εκκρεμείς, κατά την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού, απαλλοτριώσεις (άρθρο 146 παρ. 9 του ίδιου νόμου), «εάν απαλλοτριωθεί τμήμα ακινήτου με αποτέλεσμα η αξία του τμήματος που απομένει στον ιδιοκτήτη να μειωθεί σημαντικά σε σχέση με την κύρια ή αποδεδειγμένως υφιστάμενη δευτερεύουσα κατά προορισμό χρήση, μπορεί να προσδιορίζεται με την απόφαση καθορισμού της αποζημίωσης και ιδιαίτερη αποζημίωση για το τμήμα που απομένει στον ιδιοκτήτη και η οποία καταβάλλεται μαζί με την αποζημίωση για το απαλλοτριούμενο. Για τον προσδιορισμό της ιδιαίτερης αποζημίωσης λαμβάνονται υπόψη από το δικαστήριο, ιδίως, η κατάσταση του ακινήτου πριν και μετά την απαλλοτρίωση, η σημαντική επιδείνωση των γεωμετρικών στοιχείων και της οικονομικής και εμπορικής εκμεταλλεύσεως αυτού, όπως επίσης ότι η ζημία του απομένοντος θα επέλθει μετά βεβαιότητας μετά την απότμηση του απαλλοτριούμενου τμήματος». Από τη διάταξη αυτή, συνδυαζόμενη με τις διατάξεις του άρθρου 17 παρ. 2 του Συντάγματος και 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ, συνάγεται ότι για να είναι πλήρης η αποζημίωση, η οποία οφείλεται ως αντάλλαγμα για τη στέρηση της ιδιοκτησίας, πρέπει να περιλαμβάνει όχι μόνο την αξία του απαλλοτριωμένου τμήματος του ακινήτου, αλλά και τη ζημία, την οποία υφίσταται ο ιδιοκτήτης, επειδή το τμήμα που του απομένει, μετά την απαλλοτρίωση, γίνεται άχρηστο ή μειώνεται σημαντικά η αξία του (ΑΠ 645/2020, ΑΠ 171/2020). Στην περίπτωση αυτή, κατά την οποία το τμήμα που απομένει υφίσταται σημαντική μείωση της αξίας του ή καθίσταται άχρηστο, ο ιδιοκτήτης του δικαιούται να ζητήσει τον καθορισμό και την παροχή ιδιαίτερης αποζημίωσης, είτε κατά τη δίκη του προσωρινού καθορισμού, είτε κατ΄ αυτήν του οριστικού προσδιορισμού της αποζημίωσης, για το τμήμα που απαλλοτριώθηκε (ΑΠ 645/2020, ΑΠ 171/2020, ΑΠ 1221/2018, ΑΠ 365/2018) η αποζημίωση δε αυτή καλύπτει όχι μόνον την εκ της απαλλοτριώσεως και μόνον της εκτάσεως του όλου ακινήτου ζημία, αλλά και εκείνη που επήλθε από την εκτέλεση του έργου, για το οποίο κηρύχθηκε η απαλλοτρίωση του μέρους του ακινήτου (ΟλΑΠ 31/2005, ΑΠ 645/2020). Η μείωση της αξίας του τμήματος που απομένει, σύμφωνα με τα παραπάνω, είναι η ανέφικτη κατά προορισμό εκμετάλλευσή του, ανεξάρτητα από την έκτασή του, αφού ο νόμος δεν κάνει καμία διάκριση και είναι δυνατό να οφείλεται στο ότι αυτό κατέστη μη άρτιο και μη οικοδομήσιμο ή κατέστη παράγωνο ή ως υπόλοιπο αγρού απέμεινε λωρίδα εδάφους μη εκμεταλλεύσιμη ή η εκμετάλλευσή του, λόγω της εκτάσεώς του ή και του σχήματός του, θα είναι πλέον αντιοικονομική, γιατί θα απαιτεί αυξημένες δαπάνες ή θα είναι ασύμφορη (ΑΠ 833/2021, ΑΠ 645/2020). Στην προκειμένη περίπτωση με την από 28-12-2021 (ΓΑΚ/ΕΑΚ ………/2021) (κύρια) αίτησή τους και την από 28-1-2022 (ΓΑΚ/ΕΑΚ …………/2022) συμπληρωματική αίτησή τους, οι αιτούντες ζητούν, αναγνωριζομένου ότι η χωρήσασα παρακατάθεση εκ μέρους του Δήμου Πειραιά του ποσού των 76.827,99 ευρώ στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων Πειραιά δεν επέφερε τη συντέλεση της αναφερόμενης απαλλοτρίωσης, Α) να καθορισθεί προσωρινή τιμή μονάδας αποζημίωσης για το περιγραφόμενο απαλλοτριούμενο, λόγω ρυμοτομίας, τμήμα του ακινήτου τους και των επικειμένων σ΄ αυτό και Β) ιδιαίτερη αποζημίωση για το εναπομείναν (μη απαλλοτριούμενο – μη ρυτομούμενο) τμήμα και για τα εκτός του απαλλοτριωθέντος τμήματος κτισμάτων, κατά τα ειδικότερα αναφερόμενα σ΄ αυτές [(κύρια) αίτηση και συμπληρωματική αίτηση]. Ζητούν επίσης, να καταδικασθεί ο καθ΄ ου στην καταβολή των δικαστικών τους εξόδων. Με το ως άνω περιεχόμενο, οι ένδικες (κύρια) αίτηση και συμπληρωματική αίτηση, αρμοδίως και παραδεκτώς (άρθρο 19 παρ. 1 του Ν. 2882/2001) εισάγονται για να συζητηθούν ενώπιον αυτού του Δικαστηρίου, στην περιφέρεια του οποίου βρίσκεται το απαλλοτριουμένο ακίνητο, κατά την προκειμένη ειδική διαδικασία των άρθρων 18, 19 παρ. 5, 7-9 του Ν. 2882/2001 και 26 παρ. 3 εδ. α΄ του Ν. 2882/2001, σε συνδυασμό με το άρθρο 12 του Ν. 1337/1983. Περαιτέρω, η συζήτησή τους είναι παραδεκτή, δεδομένου ότι έχει τηρηθεί η προδικασία, που προβλέπεται από τα άρθρα 15 και 17 του Ν. 2882/2001, καθόσον προσκομίζονται: 1) το από 4-11-2019 Π.Δ. που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Δ704/29-11-2019, δυνάμει του οποίου εγκρίθηκε η τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Πειραιώς της Περιφερειακής Ενότητας Πειραιώς Νομού Αττικής με άρση και επανεπιβολή απαλλοτρίωσης σε ακίνητο που βρίσκεται επί της οδού ……… στο Ο.Τ. …….. …., 2) το υπ΄ αρ. πρωτ. ……./3-12-2021 πιστοποιητικό καταχώρισης εγγραπτέας πράξης του Κτηματολογικού Γραφείου Πειραιώς και Νήσων  από το οποίο προκύπτει η καταχώριση του ως άνω από 4-11-2019 Π.Δ. στο βιβλίο του ως άνω Κτηματολογικού Γραφείου και στο τηρούμενο κτηματολογικό φύλλο με ΚΑΕΚ ………. και οι εμπράγματες εγγραφές -βάρη και διεκδικήσεις-, 3) το από Μαΐου 2017 τοπογραφικό διάγραμμα της ένδικης απαλλοτρίωσης της Διεύθυνσης Υπηρεσίας Δόμησης και ΓΣΠ του Δήμου Πειραιά, το οποίο έχει συνδημοσιευθεί μαζί με το άνω Π.Δ. στο ίδιο άνω ΦΕΚ, 4) ο από Μαΐου 2017 κτηματολογικός πίνακας της απαλλοτρίωσης της Διεύθυνσης Υπηρεσίας Δόμησης και ΓΣΠ του Δήμου Πειραιά, ο οποίος είναι ενσωματωμένος στο άνω τοπογραφικό διάγραμμα, 5) ο από Ιουλίου 2021 πίνακας παρακατάθεσης της Διεύθυνσης Υπηρεσίας Δόμησης και ΓΣΠ του Δήμου Πειραιά, ο οποίος, όπως βεβαιώνει η ως άνω Υπηρεσία αυτός αποτελεί τον πίνακα επικειμένων-κτηματολογικό πίνακα της ένδικης απαλλοτρίωσης και 6) η από 1-4-2021 έκθεση εκτίμησης αξίας ακινήτου του άρθρου 15 του Ν. 2882/2001 για την εκτίμηση της αξίας του ακινήτου και η από 15-4-2021 έκθεση εκτίμησης αξίας ακινήτου του άρθρου 15 του Ν. 2882/2001 για την εκτίμηση της τυχόν ιδιαίτερης αποζημίωσης εναπομείναντος, εκτός απαλλοτρίωσης, τμήματος. Είναι δε νόμιμες, στηριζόμενες στις διατάξεις των άρθρων 17 του Συντάγματος, 1, 3, 4, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 του Ν. 2882/2001, σε συνδυασμό με τα άρθρα 32-35, 37 και 42-48 του από 17-7-1923 Ν.Δ. «Περί σχεδίου πόλεων κλπ» και το Ν.Δ. 690/1948 «Περί συμπληρώσεως των διατάξεων των σχεδίων πόλεων». Επομένως, πρέπει, συνεκδικαζόμενες κατά τα ανωτέρω, να εξετασθούν περαιτέρω κατ΄ ουσίαν.

Ο καθ΄ ου η  (κύρια) αίτηση – καθ΄ ου η συμπληρωματική αίτηση, με προφορική δήλωση της πληρεξούσιας Δικηγόρου του στο ακροατήριο αυτού του Δικαστηρίου, που καταχωρήθηκε στα ταυτάριθμα με την παρούσα πρακτικά δημόσιας συνεδριάσεως του Δικαστηρίου αυτού, αλλά και με τις νομίμως κατατεθείσες επί της έδρας προτάσεις του, άσκησε ανταίτηση με την οποία ζητεί να καθορισθεί προσωρινή τιμή μονάδας αποζημίωσης για το ως άνω απαλλοτριωθέν ακίνητο και για τα επικείμενα αυτού σε ποσό μικρότερο απ΄ αυτά που ζητούνται με την ένδικη (κύρια) αίτηση και την ένδικη συμπληρωματική αίτηση, καθώς επίσης να μην καθοριστεί ιδιαίτερη αποζημίωση για το εναπομείναν (μη απαλλοτριούμενο – μη ρυτομούμενο) τμήμα και για τα εκτός του απαλλοτριωθέντος τμήματος κτίσματα. Με αυτό το περιεχόμενο και αίτημα η ανταίτηση, η οποία αφορά κεφάλαια για τα οποία έχουν ασκηθεί οι ένδικες (κύρια) αίτηση και συμπληρωματική αίτηση, ασκήθηκε παραδεκτώς (άρθρα 14 παρ. 1 εδ. α και 19 παρ. 5 και 8 του Ν. 2882/2001, πρβλ. ΕφΑθ 743/2020), απορριπτομένου του περί του αντιθέτου ισχυρισμού που προβάλλουν  οι αιτούντες, καθόσον η διάταξη του άρθρου 20 παρ. 5 του Ν. 2882/2001, που προβλέπει ότι «Εάν ασκηθεί παραδεκτώς αίτηση, εκείνος κατά του οποίου απευθύνεται δύναται να ασκήσει με τις προτάσεις, που κατατίθενται, με την ποινή του απαραδέκτου, πέντε τουλάχιστον ημέρες πριν από τη συζήτηση, αντίθετη αίτηση για τα ίδια ακίνητα για τα οποία ζητείται με την αίτηση ο οριστικός προσδιορισμός της αποζημίωσης», αφορά την οριστική τιμή μονάδας αποζημίωσης. Είναι δε νόμιμη, στηριζομένη στις ίδιες διατάξεις, όπως και η ένδικη (κύρια) αίτηση και ένδικη συμπληρωματική αίτηση. Επομένως, πρέπει να εξετασθεί κατ΄ ουσίαν, συνεκδικαζόμενη με την (κύρια) αίτηση και την συμπληρωματική αίτηση, λόγω της μεταξύ τους πρόδηλης συνάφειας (άρθρα 31 και 246 ΚΠολΔ, πρβλ. ΕφΠατρ 89/2015 ΝΟΜΟΣ), εφόσον για το παραδεκτό της προσκομίστηκε αφενός μεν απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του καθ΄ ου η (κύρια) αίτηση – καθ΄ ου η συμπληρωματική αίτηση – ανταιτούντος για την άσκησή της και αφετέρου έγγραφη σχετική πληρεξουσιότητα του Δημάρχου Πειραιά προς την εκπροσωπούσα αυτόν (καθ΄ ου, Δήμο Πειραιώς), με πάγια αντιμισθία απασχολούμενη πληρεξούσια Δικηγόρο του.

Από την εκτίμηση των ένορκων καταθέσεων των μαρτύρων των διαδίκων (……….. και ………….., αντιστοίχως), που εξετάσθηκαν στο ακροατήριο του Δικαστηρίου αυτού και περιέχονται στα ταυτάριθμα με την παρούσα πρακτικά δημόσιας συνεδριάσεως του Δικαστηρίου αυτού, οι οποίες λαμβάνονται υπόψη για τη διάγνωση της αξίας του απαλλοτριούμενου ακινήτου [που εκτιμάται κατά τις κρινόμενες (κύρια) αίτηση – συμπληρωματική αίτηση άνω των 6.000 ευρώ], λόγω των ειδικών γνώσεων των μαρτύρων (άρθρο 19 παρ. 9 εδάφιο τελευταίο του Ν. 2882/2001, όπως αυτό προστέθηκε με το άρθρο 130 παρ. 5 του Ν. 4070/2012), από όλα τα έγγραφα που νόμιμα μετ΄ επικλήσεως προσκομίζουν οι διάδικοι, τα οποία λαμβάνονται υπόψη είτε προς άμεση απόδειξη είτε προς συναγωγή δικαστικών τεκμηρίων, χωρίς όμως η ρητή αναφορά ορισμένων εκ των ανωτέρω εγγράφων να προσδίδει σ΄ αυτά αυξημένη αποδεικτική δύναμη σε σχέση με τα λοιπά επικαλούμενα και προσκομιζόμενα από τους διαδίκους έγγραφα, για τα οποία δεν γίνεται ειδική για το καθένα μνεία, που είναι όμως ισοδύναμα και όλα ανεξαιρέτως συνεκτιμώνται για την ουσιαστική διάγνωση της ένδικης διαφοράς, καθώς και από την επισκόπηση των προσκομιζόμενων φωτογραφιών, των οποίων η γνησιότητα δεν αμφισβητείται (άρθρα 444 παρ. 1 περ. γ΄, 448 παρ. 2 και 457 παρ. 4 του ΚΠολΔ), αποδείχθηκαν τα ακόλουθα πραγματικά περιστατικά: Με το από 4-11-2019 (ΦΕΚ 704 Δ/29-11-2019) προεδρικό διάταγμα εγκρίθηκε η τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Πειραιώς της Περιφερειακής Ενότητας Πειραιώς Νομού Αττικής με άρση και επανεπιβολή απαλλοτρίωσης σε ακίνητο που βρίσκεται επί της οδού …….. στο Ο.Τ. …………, το οποίο ανήκει στο τμήμα της πόλης του Πειραιά που έχει χαρακτηριστεί ως παραδοσιακό με το άρθρο 2 του από 27-7-1982 Π.Δ. (Δ 410), και ειδικότερα με τον χαρακτηρισμό του με στοιχεία Α-Β-Η-Ζ-Ε-Α τμήματος του ακινήτου ως κοινόχρηστου χώρου και τον καθορισμό νέας οικοδομικής γραμμής με στοιχεία Η-Ζ-Ε, όπως φαίνονται στο σχετικό πρωτότυπο διάγραμμα σε κλίμακα 1:200 που θεωρήθηκε από τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τοπογραφικών Εφαρμογών με την υπ΄ αρ. …./2019 πράξη του. Ακολούθως, το ως άνω Π.Δ. καταχωρήθηκε στο βιβλίο του Κτηματολογικού Γραφείου Πειραιώς και Νήσων με αριθμό …./3-12-2021 και στο τηρούμενο κτηματολογικό φύλλο του επίδικου ακινήτου με ΚΑΕΚ ……….. Στον από Ιουλίου 2021 πίνακα παρακατάθεσης απαλλοτρίωσης της Διεύθυνσης Υπηρεσίας Δόμησης και ΓΣΠ του Δήμου Πειραιά, μεταξύ άλλων, αναφέρονται ως φερόμενοι ιδιοκτήτες οι αιτούντες, ως ρυμοτομούμενο τμήμα εδάφους το Α-Β-Η-Ζ-Ε-Α, εμβαδού 114,63 τ.μ. και ως επικείμενα τα εξής: ισόγειο πλακ. κτίσμα (Ζ1) 57,60 τ.μ., διώροφο κτίσμα (Ζ2) 40 τ.μ. + 24,70 τμ. = 64,70 τ.μ. και υπόγειο 40 τ.μ.. Περαιτέρω, το ρυμοτομούμενο ακίνητο, επί του οποίου προβάλλουν δικαιώματα συγκυριότητας οι αιτούντες, βρίσκεται στο Ο.Τ. ……. που περικλείεται από τις οδούς …………. Το ακίνητο αυτό είναι σχεδόν τετράγωνο με πρόσωπο επί της οδού ……… και αποτελεί μεσαίο επίπεδο οικόπεδο του ως άνω οικοδομικού τετραγώνου (Ο.Τ.). Έχει επιφάνεια 313,94 τ.μ. και πρόσοψη επί της ……….. σε μήκος 18,70 μ. και βάθος 16,79 μ.. Επί του ως άνω οικοπέδου υπάρχουν παλαιά κτίσματα κατασκευασμένα με φέρουσα πέτρινη τοιχοποιία πάχους 60 εκ., εκ των οποίων κτίσματα συνολικού όγκου 516,30 μ3 ισόγεια και 100 μ3 υπόγεια κείνται εντός της απαλλοτριωθείσας εδαφικής έκτασης, ενώ κτίσματα συνολικού όγκου 480 μ3 περίπου κείνται εκτός της απαλλοτριωθείσας εδαφικής έκτασης. Περαιτέρω κατά τη διάταξη του άρθρου 89 παρ. 2 του Ν. 4759/2020 «Ο δικαιούχος της αποζημίωσης, ακόμη και εάν εισπράξει την προσήκουσα αποζημίωση, δικαιούται, εντός έξι (6) μηνών από την παρακατάθεσή της ή την έκδοση του χρηματικού εντάλματος πληρωμής, να ασκήσει ενώπιον των πολιτικών δικαστηρίων αίτηση για τον προσδιορισμό προσωρινής ή οριστικής τιμής μονάδας απαλλοτρίωσης, στρεφόμενος κατά του οικείου δήμου σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων. Μετά από την παρέλευση της προθεσμίας αυτής συνάγεται αποδοχή της προσήκουσας αποζημίωσης από τον ιδιοκτήτη και η ρυμοτομική απαλλοτρίωση θεωρείται συντελεσθείσα. Το ίδιο δικαίωμα διατηρεί και ο οικείος δήμος.». Στην προκειμένη περίπτωση, όπως προαναφέρθηκε, με το από 4-11-2019 (ΦΕΚ 704 Δ/29-11-2019) προεδρικό διάταγμα εγκρίθηκε η τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Πειραιώς της Περιφερειακής Ενότητας Πειραιώς Νομού Αττικής με άρση και επανεπιβολή απαλλοτρίωσης στο ως άνω ακίνητο. Με τα υπ΄ αρ. πρωτ. …/16-9-2021 και …./22-10-2021 έγγραφα της Διεύθυνσης Υπηρεσίας Δόμησης και ΓΣΠ του Δήμου Πειραιά γνωστοποιήθηκε στον πρώτο των αιτούντων (Δικηγόρο) η υπ΄ αρ. 201/8-9-2021 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Πειραιά, καθώς και ο από Ιουλίου 2021 Πίνακας Παρακατάθεσης, ο οποίος αποτελεί και τον πίνακα επικειμένων-κτηματολογικό πίνακα, ο οποίος συντάχθηκε σύμφωνα με το δημοσιευθέν στο ΦΕΚ Δ 704/2019 τοπογραφικό διάγραμμα και την από 1-4-2021 Έκθεση Εκτίμησης Ακινήτων της Επιτροπής του άρθρου 15 του Ν. 2882/2001. Επίσης γνωστοποιήθηκε ότι ο Δήμος Πειραιά προέβη σε παρακατάθεση στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων Πειραιά ποσού 76.827,99 ευρώ με το υπ΄ αρ. …./2-12-2021 γραμμάτιο συστάσεως παρακαταθήκης, η σχετική δε ειδοποίηση για παρακατάθεση αποζημίωσης και συντέλεση απαλλοτρίωσης δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Δ 961/31-12-2021. Οι αιτούντες όμως, την 29-12-2021 άσκησαν την ένδικη από 28-12-2021 (ΓΑΚ/ΕΑΚ ……../2021) (κύρια)  αίτηση, η οποία επιδόθηκε στον καθ΄ ου την 16-2-2022 (βλ. την υπ΄αρ. ……./16-2-2022) έκθεση επιδόσεως του Δικαστικού Επιμελητή της περιφέρειας του Πρωτοδικείου Αθηνών ………….). Επιπλέον, την 2-2-2022 άσκησαν την από 28-1-2022 (ΓΑΚ/ΕΑΚ …………./2022) συμπληρωματική αίτησή τους, η οποία επιδόθηκε στον καθ΄ ου, επίσης, την 16-2-2022 (βλ. την υπ΄αρ. ……./16-2-2022 έκθεση επιδόσεως του ιδίου ως άνω Δικαστικού Επιμελητή ………….). Επομένως, δεν μπορεί να συναχθεί αποδοχή, εκ μέρους των αιτούντων, της κατατεθείσας στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων αποζημίωσης και η ένδικη ρυμοτομική απαλλοτρίωση δεν θεωρείται συντελεσθείσα. Η περιοχή που βρίσκεται το επίδικο ακίνητο επί του οποίου υπάρχουν και κτίσματα, είναι κεντρική, πυκνοδομημένη, έχει συντελεστή δόμησης 3,6 και ποσοστό επιτρεπόμενης κάλυψης 60%. Απέχει περίπου 800 μ. από το κέντρο της πόλης και περίπου 1.300 μ. από το λιμάνι. Στην ευρύτερη περιοχή του ακινήτου υπάρχουν καταστήματα, γραφεία κλπ και παρουσιάζει αρκετά καλή εμπορική δραστηριότητα. Η οδός …………. επί της οποίας βρίσκεται το ακίνητο των αιτούντων είναι η βασική αρτηρία που συνδέει τον Πειραιά με την Εθνική Οδό, αλλά και με τα νότια προάστια (Άλιμο, Γλυφάδα κλπ) μέσω της λεωφόρου Ποσειδώνος. Εξυπηρετείται δε από όλα τα δίκτυα κοινής ωφελείας, καθώς και από αστική συγκοινωνία. Η απαλλοτριωθείσα οικοπεδική έκταση είναι επιφάνειας 114,63 τ.μ. η δε εναπομένουσα εκτός απαλλοτρίωσης, η οποία είναι άρτια κατά παρέκκλιση και οικοδομήσιμη, είναι επιφάνειας 199,34 τ.μ.. Υπάρχουν, όπως προαναφέρθηκε, κτίσματα που βρίσκονται εντός του απαλλοτριωθέντος τμήματος και κτίσματα που βρίσκονται εκτός της απαλλοτριωθείσας έκτασης. Σύμφωνα με την από 1-4-2021 έκθεση εκτίμησης αξίας ακινήτου της Επιτροπής του άρθρου 15 του Ν. 2882/2001, [στην οποία μετέχει ως τέταρτο μέλος, η ………….., Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Υπηρεσίας Δόμησης και ΓΠΣ του καθ΄ ου η (κύρια) αίτηση – καθ΄ ου η συμπληρωματική αίτηση, πλην όμως στη συγκεκριμένη συνεδρίαση απουσίαζε, η δε Επιτροπή γνωμοδότησε ομόφωνα με τα λοιπά τρία παρόντα μέλη της], η εμπορική αξία του απαλλοτριωμένου ακινήτου (οικόπεδο και κτίσματα) εκτιμάται ότι ανέρχεται στο ποσό των 82.000 ευρώ και η αντικειμενική αξία αυτού (οικόπεδο και κτίσματα) στο ποσό των 76.827,99 ευρώ. Επίσης, σύμφωνα με την από 15-4-2021 έκθεση εκτίμησης αξίας ακινήτου της ίδιας Επιτροπής του άρθρου 15 του Ν. 2882/2001, [στη συγκεκριμένη συνεδρίαση της οποίας επίσης απουσίαζε η ………….., η δε Επιτροπή γνωμοδότησε ομόφωνα με τα λοιπά τρία παρόντα μέλη της], το εναπομείναν εκτός απαλλοτρίωσης ακίνητο δεν χρήζει ιδιαίτερης αποζημίωσης. Στην επίδικη περιοχή εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού αξίας ακινήτων. Με την από 3-4-2022 έκθεση εκτίμησης ο Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός …………. προσδιόρισε την τρέχουσα τιμή ανά τ.μ. της εδαφικής έκτασης (γη) του ακινήτου αυτού σε 3.000 ευρώ, τη δε τρέχουσα τιμή των κτισμάτων των μεν ισογείων σε 570 ευρώ/μ3, των δε υπογείων 350 ευρώ/μ3.  Επιπροσθέτως προσδιόρισε την αξία των λοιπών επικειμένων συστατικών που περιλαμβάνονται στην απαλλοτριούμενη έκταση, με βάση το κόστος για την κατασκευή τους, ως εξής: α) την περιτοίχιση πάχους 0,60 μ., ύψους 4,50 μ. και μήκους 18,70μ. κατασκευασμένη από πέτρες σε 300 ευρώ/μ3, β) τρεις (3) σιδερένιες εξώθυρες από μασίφ σίδερο 700 ευρώ/τεμ., γ) γκρο μπετόν 15 τ.μ. 40 ευρώ/τ.μ., δ) κάγκελα μασίφ με σχέδια Η. 0,80 μ., Μ. 2,5 μ. σε 200 ευρώ/μ.μ., ε) δεκαπέντε (15) σκαλιά από μπετόν 50 ευρώ/τεμ., στ) δύο (2) μεγάλα καλλωπιστικά φυτά μεγάλα σε 100 ευρώ/τεμ. και ζ) σιδερένια πέργκολα 6 Χ 2,50 σε 400 ευρώ κατ΄ αποκοπή. Με το άνευ ημερομηνίας, προσκομιζόμενο από τους αιτούντες, φύλλο υπολογισμού αξίας ακινήτου οικόπεδο προσδιορίστηκε η αξία του ρυμοτομούμενου ακινήτου εμβαδού 114,63 τ.μ. σε 68.794,27 ευρώ, ήτοι 600,14 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με τιμή ζώνης 1.500 ευρώ. Επίσης, με το άνευ ημερομηνίας, προσκομιζόμενο από τους αιτούντες, φύλλο υπολογισμού αξίας ακινήτου κατοικία ή διαμέρισμα προσδιορίστηκε η αξία του υπογείου εμβαδού 40 τ.μ. σε 21.600 ευρώ, ήτοι 540 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με τιμή ζώνης 1.500 ευρώ. Περαιτέρω, με το άνευ ημερομηνίας, προσκομιζόμενο από τον καθ΄ ου, φύλλο υπολογισμού αξίας ακινήτου, οικόπεδο εντός σχεδίου ή σε οικισμό, προσδιορίστηκε η αξία του ρυμοτομούμενου ακινήτου εμβαδού 114,63 τ.μ. σε 32.724,16 ευρώ, ήτοι 285,47 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, ενώ με τα άνευ ημερομηνίας, προσκομιζόμενα από τον καθ΄ ου, φύλλα υπολογισμού αξίας ακινήτου, κατοικία, ή διαμέρισμα σε οικόπεδο εντός σχεδίου ή σε οικισμό, προσδιορίστηκε η αξία του υπογείου 40 τ.μ. σε 7.895,07 ευρώ, του ισογείου Ζ1 57,60 τ.μ. σε 17.053,35 ευρώ και του διώροφου Ζ2 64,70 τ.μ. σε 19.155,41 ευρώ. Ανάμεσα στα προσκομιζόμενα έγγραφα προσκομίζονται και η υπ΄ αρ. 2007/2002 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς και η υπ΄ αρ. 438/2003 απόφαση του Εφετείου Πειραιώς με τις οποίες καθορίστηκαν προσωρινή και οριστική, αντίστοιχα, τιμή μονάδας για την απαλλοτρίωση του ίδιου ακινήτου που επέσπευσε το Ελληνικό Δημόσιο με την υπ΄ αρ. Δ.12/0/36416/8-12-1997 απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, η οποία δημοσιεύθηκε νομίμως (ΦΕΚ Δ 1146/31-12-1997) για την κατασκευή της Λεωφόρου Τροχιοδρόμων από το σταθμό ΗΣΑΠ του Ν. Φαλήρου μέχρι τον κόμβο Κ1 Αγίου Διονυσίου-Ακτής Κονδύλη του Λιμένα Πειραιώς στο Δήμο Πειραιώς, όπως η έκταση αυτή απεικονίζεται στο υπ΄ αρ. 12/2000 κτηματολογικό διάγραμμα και τον αντίστοιχο κτηματολογικό πίνακα που συντάχθηκαν από τον Μηχανικό ……….. και θεωρήθηκαν από τον αρμόδιο Προϊστάμενο της Διευθύνσεως Απαλλοτριώσεων και Τοπογραφήσεων της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του ΥΠΕΧΩΔΕ ………….. Συγκεκριμένα με την υπ΄ αρ. 438/2003 απόφαση του Εφετείου Πειραιά καθορίστηκε η οριστική τιμή μονάδας στα κατωτέρω ποσά: α) οικοπεδική έκταση σε 1.100 ευρώ το τ.μ., β) κτίσμα ισόγειο με στοιχεία Ζ1 σε 230 ευρώ ανά μ3, γ) κτίσμα ισόγειο με στοιχεία Ζ2 σε 230 ευρώ ανά μ3, δ) κτίσμα υπόγειο σε 130 ευρώ ανά μ3, ε) κτίσμα ισόγειο με στοιχεία Ζ3 σε 230 ευρώ ανά μ3, στ) περιτοίχιση πάχους 0,50 και Η=4 μ. σε 45 ευρώ ανά τρέχον μ.μ., ζ) πόρτα σιδερένια σε 550 ευρώ το τεμ., η) γκρο μπετόν σε 12 ευρώ ανά μ2, θ) κάγκελα Η=0,80 μ. σε 12 ευρώ ανά μ.μ., ι) σκαλιά από μπετόν σε 10 ευρώ το τεμ., ια) καλλωπιστικά φυτά μεγάλα σε 20 ευρώ το τεμ. και ιβ) σιδερένια πέργκολα 2,50 X 2,50 μ. σε 70 ευρώ κατ΄ αποκοπή. Με την υπ΄ αρ. 6202/2002 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς οι αιτούντες αναγνωρίσθηκαν δικαιούχοι κατά ποσοστό 1/3 ο καθένας της αποζημίωσης που καθορίστηκε προσωρινά με την ως άνω από 2007/2002 απόφαση του ίδιου Δικαστηρίου (Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς), καθώς και αυτής που θα καθοριζόταν οριστικά από το Εφετείο Πειραιώς. Εντός του ρυμοτομούμενου τμήματος υφίστανται α) κτίσματα ισόγεια, β) κτίσματα υπόγεια, γ) περιτοίχιση πάχους 0,60 μ., Η. 4,50 μ. και μήκους 18,70μ., δ) τρεις (3) εξώθυρες από μασίφ σίδερο, ε) γκρο μπετόν 15 τ.μ., στ) κάγκελα μασίφ με σχέδια Η. 0,80 μ., 2,5 μ., ζ) δεκαπέντε (15) σκαλιά από μπετόν, η) δύο (2) μεγάλα καλλωπιστικά φυτά και θ) σιδερένια πέργκολα 6,00μ. X 2,50 μ.. Κατόπιν των ανωτέρω, σύμφωνα με όλα τα αποδεικτικά στοιχεία, το Δικαστήριο κρίνει ότι κατά τον κρίσιμο χρόνο συζήτησης των συνεκδικαζόμενων (κυρίας) αιτήσεως, συμπληρωματικής αιτήσεως και ανταιτήσεως, με βάση τις υπάρχουσες οικονομικές και νομισματικές συνθήκες και ενόψει της θέσης, του είδους, της πραγματικής κατάστασης και της χρησιμότητάς του, λαμβάνοντας υπόψη και τα δεδομένα σε περίπτωση ανέγερσης οικοδομής κατά το σύστημα της αντιπαροχής, η πραγματική αξία του ρυμοτομούμενου ως άνω ακινήτου, καθώς και των επικείμενων αυτού που απαλλοτριώνονται, λόγω ρυμοτομίας, η οποία καλύπτει πλήρως την οφειλόμενη στους δικαιούχους αποζημίωση και επιτρέπει την αντικατάστασή τους με άλλα ισάξια, σύμφωνα και με τη συνταγματική επιταγή (άρθρο 17 παρ. 2 του Συντ.), χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ενδεχόμενη μεταβολή της αξίας τους μετά τη δημοσίευση της πράξης της απαλλοτρίωσης, ανέρχεται στα κατωτέρω αναφερόμενα ποσά, στα οποία πρέπει να καθορισθεί και η σχετική προσωρινή αποζημίωση, α) για το έδαφος (οικοπεδική έκταση) στο ποσό των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ /τ.μ., β) για τα ισόγεια κτίσματα στο ποσό των τριακοσίων είκοσι (320) ευρώ ανά μ3, γ) για τα υπόγεια κτίσματα στο ποσό των διακοσίων είκοσι (220) ευρώ ανά μ3, δ) για την περιτοίχιση στο ποσό των εκατό (100) ευρώ ανά τρέχον μέτρο, ε) για καθεμία εξώθυρα από μασίφ σίδερο στο ποσό των 700 ευρώ το τεμάχιο, στ) για γκρο μπετόν στο ποσό των 20 ευρώ/τ.μ., ζ) για κάγκελα μασίφ στο ποσό των είκοσι έξι (26) ευρώ ανά μέτρο μήκους, η) για κάθε σκαλί από μπετόν στο ποσό των είκοσι (20) ευρώ, θ) για κάθε μεγάλο καλλωπιστικό φυτό στο ποσό των τριάντα (30) ευρώ και ι) για την σιδερένια πέργκολα στο ποσό των εκατό πέντε (105) ευρώ κατ΄ αποκοπή. Περαιτέρω από τα ίδια ως άνω αποδεικτικά στοιχεία αποδείχθηκε ότι τα εναπομένοντα μετά την απαλλοτρίωση κτίσματα αχρηστεύονται παντελώς, καθόσον η κατεδάφιση του φέροντα πέτρινου τοίχου της ρυμοτομούμενης πρόσοψης, συνεπεία της απαλλοτρίωσης, στον οποίο στηρίζεται η όλη οικοδομή, θα επιφέρει την κατάρρευση και των λοιπών, εκτός της απαλλοτριωθείσας έκτασης ευρισκομένων, κτισμάτων, καθώς συνέχονται άρρηκτα μεταξύ τους και είναι στατικώς εξαρτώμενα. Επομένως, λαμβάνοντας υπόψη και την παλαιότητα των κτισμάτων, την κακή κατάσταση αυτών, λόγω της μη χρήσης τους τα τελευταία χρόνια, από το έτος 1998 περίπου, όταν απεβίωσαν οι γονείς των αιτούντων που κατοικούσαν σ΄ αυτό και λόγω του ότι είχαν επιβληθεί δυο απαλλοτριώσεις (ΦΕΚ 133/1955 και ΦΕΚ 131/1964), οι οποίες ήδη έχουν αρθεί, δεν προέβησαν σε συντήρηση και επισκευή αυτών, πρέπει, εν μέρει δεκτού γενομένου του σχετικού αιτήματος των αιτούντων, να καθοριστεί και γι΄ αυτά προσωρινή τιμή μονάδας όπως για το απαλλοτριούμενο, ήτοι στο ποσό των τριακοσίων είκοσι (320) ευρώ για το ισόγειο ανά μ3 και στο ποσό των διακοσίων είκοσι (220) ευρώ για το υπόγειο ανά μ3. Σημαντική εξάλλου μείωση της αξίας του υφίσταται και το τμήμα του οικοπέδου μετά την ως άνω μείωση της επιφάνειάς του, καθόσον ενώ το αρχικό οικόπεδο είναι σχεδόν τετράγωνο μετά την απότμηση θα καταστεί παράγωνο με μικρό βάθος, μόνο 9,50 μ., και η πρόσοψη του από ευθεία γραμμή, θα καταστεί τεθλασμένη, διαιρούμενη σε δυο τμήματα με διαφορετικό προσανατολισμό το καθένα. Έτσι δεν θα μπορεί πλέον να αξιοποιηθεί όπως και πριν την απαλλοτρίωση (όπως με την κατασκευή καταστημάτων, γραφείων). Κατ΄ ακολουθίαν τούτων το εναπομείναν τμήμα, επιφάνειας 199,34 τ.μ., που είναι άρτιο και οικοδομήσιμο κατά παρέκκλιση, υφίσταται μείωση της πραγματικής αξίας του, κατά ποσοστό 30%, ήτοι κατά το ποσό των 450 (= 1.500 Χ 30%) ευρώ/τ.μ.. Συνεπώς, εν μέρει  δεκτού γενομένου του σχετικού αιτήματος των αιτούντων, πρέπει να καθοριστεί ιδιαίτερη αποζημίωση για τη μείωση της αξίας του προαναφερθέντος τμήματος που απομένει μετά την απαλλοτρίωση, κατά τα ειδικότερα αναφερόμενα στο διατακτικό της παρούσας. Κατ΄ ακολουθίαν των ανωτέρω, οι συνεκδικαζόμενες ένδικες (κύρια) αίτηση, συμπληρωματική αίτηση και ανταίτηση πρέπει να γίνουν εν μέρει δεκτές ως κατ΄ ουσίαν βάσιμες, κατά τα ειδικότερα αναφερόμενα στο διατακτικό της παρούσας. Περαιτέρω, στη διαδικασία προσδιορισμού αποζημίωσης, κατά το άρθρο 18 παρ. 4 του Ν. 2882/2001 (όπως το πρώτο εδάφιό της αντικαταστάθηκε με το άρθρο 130 παρ. 1 του Ν. 4070/2012 και το τρίτο εδάφιο αυτής αντικαταστάθηκε με το άρθρο 130 παρ. 2 του ίδιου ως άνω νόμου): α) η δικαστική δαπάνη βαρύνει τον υπόχρεο προς αποζημίωση και επιδικάζεται από το Δικαστήριο με την ίδια απόφαση, με την οποία καθορίζεται το ύψος της καταβλητέας αποζημίωσης, β) η εκκαθάριση της δικαστικής δαπάνης γίνεται σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, γ) το άρθρο 22 του Ν. 3693/1957 δεν εφαρμόζεται, δ) όταν υπόχρεος προς αποζημίωση είναι φορέας που υπάγεται στη Γενική Κυβέρνηση κατά την έννοια του άρθρου 14 του Ν. 4270/2014 (προϊσχύσαν άρθρο 1Β του Ν. 2362/1995), η επιδικαζόμενη από τα Δικαστήρια αμοιβή του πληρεξούσιου Δικηγόρου των δικαιούχων αποζημίωσης καθορίζεται υποχρεωτικά έως το ήμισυ των νομίμων αμοιβών του Κώδικα Δικηγόρων, ε) η απόφαση του Μονομελούς Εφετείου ή (πριν την τροποποίηση που επέφερε το άρθρο 76 παρ. 11 του Ν. 4146/2013) του Μονομελούς Πρωτοδικείου, με την οποία καθορίζεται η προσωρινή τιμή μονάδας αποζημίωσης αποτελεί ως προς την δικαστική δαπάνη εκτελεστό τίτλο σε βάρος του υπόχρεου προς αποζημίωση, εάν και οι δύο διάδικοι αποδέχθηκαν την απόφαση αυτή ή παρήλθε άπρακτη η προθεσμία άσκησης αίτησης οριστικού προσδιορισμού της αποζημίωσης, στ) σε περίπτωση εμπρόθεσμης αίτησης, το Εφετείο (με τριμελή σύνθεση) αποφαίνεται ενιαία τόσο για την δικαστική δαπάνη της ενώπιον αυτού διαδικασίας, όσο και για την δικαστική δαπάνη του προσωρινού προσδιορισμού της αποζημίωσης, ζ) στη δίκη του προσωρινού ή οριστικού προσδιορισμού της αποζημίωσης του απαλλοτριωμένου, σύμφωνα με τα άρθρα 18, 19 και 20 του Ν. 2882/2001, ένα είναι το αντικείμενο της δίκης, ο προσδιορισμός της αποζημίωσης (προσωρινός ή οριστικός) και, συνεπώς, ορίζεται μία αμοιβή του Δικηγόρου σε ποσοστό επί της αξίας του αντικειμένου αυτού της δίκης (ΟλΑΠ 17/2000 ΕλλΔνη 2000.958, ΑΠ 423/2019, ΑΠ 1993/2017, ΑΠ 413/2012, ΕφΑθ 420/2018, ΕφΑθ 416/2018 ΝΟΜΟΣ). Ειδικότερα, η αμοιβή του Δικηγόρου του δικαιούχου σε ποσοστά επί της καθοριζομένης αποζημίωσης, σύμφωνα με τον Κώδικα Δικηγόρων που ισχύει από 27-9-2013 (Ν. 4194/2013-ΦΕΚ 208Α/27-9-2013) και ειδικότερα σύμφωνα με τα άρθρα 63, 65, 68, 69 παρ. 3 και 84 παρ. 1 αυτού, προσδιορίζεται: αα) για τη σύνταξη αίτησης, σε ποσοστό 2% έως το ποσό των 200.000 ευρώ, 1,5% από το ποσό των 200.001 ευρώ μέχρι 750.000 ευρώ, 1% από το ποσό των 750.001 ευρώ μέχρι 1.500.000 ευρώ, 0,5% από το ποσό των 1.500.001 ευρώ μέχρι 3.000.000 ευρώ, 0,3% από το ποσό των 3.000.001 ευρώ μέχρι 6.000.000 ευρώ, 0,2% από το ποσό των 6.000.001 ευρώ μέχρι 12.000.000 ευρώ, 0,1% από το ποσό των 12.000.001 ευρώ μέχρι 25.000.000 ευρώ [όπως η περίπτωση ζ΄ του άρθρου 63 παρ. 1 του Ν. 4194/2013 αντικαταστάθηκε ως άνω με το άρθρο 7 παρ. 10β΄ του Ν. 4205/2013 (ΦΕΚ 242Α/6-11-2013)] και 0,05% από το ποσό των 25.000.001 ευρώ και άνω και ββ) για τη σύνταξη των προτάσεων του αιτούντος επί της αίτησης, το ήμισυ της ως άνω αμοιβής στην περίπτωση που δεν προκύπτει ύπαρξη έγκυρης έγγραφης συμφωνίας περί αμοιβής για την παροχή δικηγορικών υπηρεσιών, σχετιζομένων με την έναρξη και διεξαγωγή της δίκης, οπότε ισχύουν οι οριζόμενες σύμφωνα με τα ανωτέρω νόμιμες αμοιβές (άρθρο 58 του Ν. 4194/2013) και για τη σύνταξη των προτάσεων του καθ΄ ου η αίτηση, ανταιτούντων, παρεμβαινόντων, εφόσον η αποζημίωση είναι ανώτερη του ποσού των 200.001 ευρώ, αλλά κατώτερη του ποσού των 750.000 ευρώ σε ποσοστό 1,5% επί της καθοριζομένης αποζημίωσης, επίσης στην περίπτωση που δεν προκύπτει ύπαρξη έγκυρης έγγραφης συμφωνίας περί αμοιβής για την παροχή δικηγορικών υπηρεσιών, σχετιζομένων με την έναρξη και διεξαγωγή της δίκης, οπότε ισχύουν οι οριζόμενες σύμφωνα με τα ανωτέρω νόμιμες αμοιβές (άρθρο 58 του Ν. 4194/2013). Ακολούθως, από το συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 17 του Συντάγματος, 189 του ΚΠολΔ, 58 επ. του Κώδικα Δικηγόρων (Ν. 4194/2013), συνάγεται ότι η αμοιβή, την οποία καταβάλλει ο δικαιούχος της αποζημίωσης στον Δικηγόρο του για τη σύνταξη της αίτησης και των προτάσεων, κατά τις ανωτέρω διακρίσεις, προκειμένου να επιτύχει τον προσδιορισμό και την είσπραξη της αποζημίωσης, αποτελεί παρακολούθημα αυτής, προσαυξάνει το ποσό της, βαρύνει τον υπόχρεο και πρέπει να επιδικάζεται σε βάρος του και να περιέρχεται στον δικαιούχο, ώστε να μην επέρχεται φαλκίδευση της πλήρους αποζημίωσης (ΕφΠειρ 368/2020). Επιπροσθέτως σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 81 του Ν. 4194/2013 «Ο δικηγόρος για την υπεράσπιση των προσωπικών του υποθέσεων, που διεξάγονται από τον ίδιο, δικαιούται να ζητήσει από τον αντίδικο του, πλήρη αμοιβή.». Στην προκειμένη περίπτωση, σύμφωνα με την προαναφερόμενη νομική σκέψη, τα δικαστικά έξοδα των αιτούντων – καθ΄ ων η ανταίτηση (συμπεριλαμβανομένου του πρώτου των αιτούντων – πρώτου των καθ΄ ων η ανταίτηση που παραστάθηκε αυτοπροσώπως), ως δικαιούχων της αποζημίωσης, για την προκειμένη δίκη προσδιορισμού προσωρινής τιμής μονάδας αποζημίωσης, ιδιαίτερης αποζημίωσης, κατόπιν σχετικού αιτήματός τους (άρθρο 191 παρ. 2 του ΚΠολΔ), πρέπει, κατά τα εκτιθέμενα στην αμέσως προηγούμενη νομική σκέψη, να επιβληθούν σε βάρος του καθ΄ ου η (κύρια) αίτηση – καθ΄ ου η συμπληρωματική αίτηση – ανταιτούντος, (μειωμένα κατά το ήμισυ, εφόσον υπάγεται στη Γενική Κυβέρνηση κατά την έννοια του άρθρου 14 του Ν. 4270/2014), ως υπόχρεου προς καταβολή της επίδικης αποζημίωσης, περιλαμβάνουν δε: α) τα πάσης φύσεως δικαστικά τους έξοδα, κατ΄ άρθρο 189 παρ. 1 του ΚΠολΔ, ενώπιον του παρόντος Μονομελούς Εφετείου τα οποία πρέπει να καθοριστούν στο ποσό των διακοσίων (200) ευρώ και β) την αμοιβή του πληρεξούσιου Δικηγόρου τους και αυτοπροσώπως παρισταμένου πρώτου από αυτούς (αιτούντες – καθ΄ ων η ανταίτηση) για τη σύνταξη της (κυρίας) αιτήσεως, της συμπληρωματικής αιτήσεως και των προτάσεών τους ενώπιον, επίσης, του παρόντος Μονομελούς Εφετείου, η οποία πρέπει να καθοριστεί, ενόψει του ότι το αντικείμενο της δίκης ως προς το ύψος της οφειλόμενης αποζημίωσης είναι ανώτερο του ποσού των 200.001 ευρώ, αλλά κατώτερο του ποσού των 750.000 ευρώ σε ποσοστό 0,75% (1,5% : 2) της αποζημίωσης, για τη σύνταξη της (κυρίας) αιτήσεως και της συμπληρωματικής αιτήσεως και σε ποσοστό 0,38% για τη σύνταξη προτάσεων επί των αιτήσεων (κυρίας και συμπληρωματικής), δηλαδή σε συνολικό ποσοστό 1,13% επί της ως άνω καθορισθείσας αποζημίωσης, κατά τα ειδικότερα αναφερόμενα στο διατακτικό της παρούσας.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

Συνεκδικάζει κατ΄ αντιμωλίαν των διαδίκων α) την από 28-12-2021 (ΓΑΚ/ΕΑΚ ……./2021) (κύρια) αίτηση, β) την από 28-1-2022 (ΓΑΚ/ΕΑΚ ………/2022) συμπληρωματική αίτηση και γ) την ασκηθείσα προφορικά ανταίτηση του καθ΄ ου η αίτηση.

Δέχεται αυτές [(κύρια) αίτηση, συμπληρωματική αίτηση και ανταίτηση].

Καθορίζει προσωρινή τιμή μονάδας αποζημίωσης του στο σκεπτικό της παρούσας αναφερομένου ακινήτου με τα επικείμενά του, ως εξής: α) για το έδαφος (οικοπεδική έκταση) στο ποσό των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ/τ.μ., β) για τα ισόγεια κτίσματα στο ποσό των τριακοσίων είκοσι (320) ευρώ ανά μ3, γ) για τα υπόγεια κτίσματα στο ποσό των διακοσίων είκοσι (220) ευρώ ανά μ3, δ) για την περιτοίχιση στο ποσό των εκατό (100) ευρώ ανά τρέχον μέτρο, ε) για καθεμία εξώθυρα από μασίφ σίδερο στο ποσό των 700 ευρώ το τεμάχιο, στ) για γκρο μπετόν στο ποσό των 20 ευρώ/τ.μ., ζ) για κάγκελα μασίφ στο ποσό των είκοσι έξι (26) ευρώ ανά μέτρο μήκους, η) για κάθε σκαλί από μπετόν στο ποσό των είκοσι (20) ευρώ, θ) για κάθε μεγάλο καλλωπιστικό φυτό στο ποσό των τριάντα (30) ευρώ και ι) για την σιδερένια πέργκολα στο ποσό των εκατό πέντε (105) ευρώ κατ΄ αποκοπή.

Προσδιορίζει την ιδιαίτερη αποζημίωση για τη μείωση της αξίας των εναπομεινάντων μετά την απαλλοτρίωση, λόγω ρυμοτομίας, ως εξής: 1) για το εναπομείναν έδαφος (οικοπεδική έκταση) στο ποσό των τετρακοσίων πενήντα (450) ευρώ/τ.μ. και 2) για τα εναπομείναντα κτίσματα: α) του ισογείου στο ποσό των τριακοσίων είκοσι (320) ευρώ ανά μ3 και β) του υπογείου στο ποσό των διακοσίων είκοσι (220) ευρώ ανά μ3.

Επιβάλλει στον καθ΄ ου η αίτηση – καθ΄ ου η συμπληρωματική αίτηση – ανταιτούντα τα δικαστικά έξοδα των αιτούντων – καθ΄ ων η ανταίτηση, τα οποία καθορίζει α) στο ποσό των διακοσίων (200) ευρώ και β) σε ποσοστό 1,13% επί της καθορισθείσας αποζημίωσης.

Κρίθηκε και αποφασίστηκε στον Πειραιά την 28-11-2022.

Η ΔΙΚΑΣΤΗΣ                                               Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Δημοσιεύτηκε στο ακροατήριό του, στον Πειραιά, σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση, με άλλη σύνθεση, λόγω προαγωγής και αποχωρήσεως της Δικαστή Αικατερίνης Κοκόλη, αποτελούμενη από τον Πρόεδρο του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης Ιωάννη Αποστολόπουλο, Πρόεδρο Εφετών, και με την ίδια Γραμματέα, χωρίς την παρουσία των διαδίκων και των πληρεξούσιων Δικηγόρων τους.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                               Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ